SPL10123 Grunnleggende sykepleie (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 18
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad og praksisfelt.
- Emneansvarlig:
- Trine Hovland
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie.
Undervisningssemester
Undervisningen gjennomføres 1. semester (høst) for hele kullet.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
har bred kunnskap om menneskets grunnleggende behov
har kunnskap om sykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende, og lindrende funksjon, inkludert kjennskap til palliasjon
har kunnskap om smittekjeden
har kunnskap om personsentrert sykepleie
har kunnskap om sentrale verdier og begreper i sykepleie
har kunnskap om kommunikasjon
kjenner til sykepleiens historiske utvikling
har kunnskap om hvordan man kan oppdatere sin fagkunnskap
Ferdigheter
Studenten
kan anvende faglig kunnskap om helse for å systematisk observere og vurdere hensiktsmessige sykepleietiltak for å ivareta grunnleggende behov
kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende tiltak
- kan finne, vurdere og henvise til faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i teoretiske og praktiske problemstillinger
- kan utføre håndhygiene etter gjeldende retningslinjer
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i sykepleiens yrkesetiske retningslinjer
Innhold
Helse, sykdom og sykepleie
Menneskets grunnleggende behov i alle aldre: respirasjon, sirkulasjon, eliminasjon, væske og ernæring, aktivitet og hvile, søvn, kroppspleie, kroppstemperatur, seksualitet, sosial kontakt og det å være å alene, utvikle og bevare identitet, trygghet og noe å tro på.
Lidelse, mening og håp
Å bevare og styrke pasientens ressurser
Sykepleierens funksjonsområder - helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende funksjon
Personsentrert sykepleie
Grunnleggende palliasjon og livets avslutning
Smittekjeden og håndhygiene
- Ferdighetstrening. Fire (4) ganger á tre (3) timer. Aktuelle prosedyrer for ferdighetstrening kunngjøres ved emnets start.
Sykepleieprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling
Sentrale verdier i sykepleie: etisk teori, yrkesetiske retningslinjer, respekt, omsorg og taushetsplikt
Sykepleiens teoretiske utvikling
Sykepleiens historiske utvikling
Grunnleggende elementer i kommunikasjon
Veiledning og tilbakemelding
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Søke etter fag- og forskningslitteratur
Skrive akademiske tekster
Referere til kilder
Kritisk vurdere informasjonskilder
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert i forhold til menneskets grunnleggende behov.
Aktuelle læringsformer: Formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, case- og litteraturstudier, ferdighetstrening/simulering, selvstudier, praksisstudier og arbeid med oppgaver og bruk av digitale læringsressurser. Studenten gis tilbud om en (1) individuell studiesamtale
Arbeidsomfang
Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer per uke. 18 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 480 timer.
Praksis
Høst: Tre uker praksisstudier med fokus på grunnleggende sykepleie.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Skriftlig individuell oppgave. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides to (2) ganger.
Deltakelse i obligatorisk undervisning. Se generell del av studieplanen.
Arbeidskrav må være godkjent senest 14 dager før eksamensdato for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i ett og et halvt år fra godkjenningstidspunktet.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn
- Varighet: 4 timer
- Ingen hjelpemidler tillatt
- Karakterregel: A-F
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
Underveisevaluering ved referansegruppe
Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.