HOVMFEL40321 Avansert handlingskompetanse og helseteknologi i klinisk sykepleie (Vår 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlige:
-
- Jörg W. Kirchhoff
- Astrid Wevling
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
-
Obligatorisk emne i Masterstudium i klinisk sykepleie – alle studieretninger
-
Studenter med direkte opptak til masteremnet gjennom følgende studietilbud:
- Akuttgeriatri, handlingskompetanse og helseteknologi (masteremner, 15 studiepoeng)
- Psykisk helse, rus, avhengighet, handlingskompetanse og helseteknologi (masteremner, 15 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Ingen ut over opptakskrav.
Undervisningssemester
Mastergradsstudenter: 2. semester (vår)
Øvrige: vårsemester
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har avansert kunnskap om pasientsikkerhet, faglig ledelse og veiledning i arbeid med tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser
-
har inngående kunnskap til hva som kjennetegner helhetlige pasientforløp og risikofylte overganger
-
har inngående kunnskap om etikk, lover og forskrifter som regulerer bruk teknologi, for å kunne bruke utstyret på en sikker og forsvarlig måte og forebygge pasientskade og/eller funksjonstap
-
har inngående kunnskap om helse- og omsorgstjenestens oppbygning, organisering, rammer og styring, og om relevant lovverk
-
har inngående kunnskap om pasienters og pårørendes mulige reaksjoner og behov i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv
-
kan analysere faglige, pedagogiske, organisatoriske, og samfunnsmessige problemstillinger innenfor helsetjenesten
-
kan analysere faglige problemstillinger knyttet til helseteknologiske løsninger
-
kan analysere og forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger
Ferdigheter
Studenten
-
kan analysere yrkesutøvelsen i lys av relevante etiske teorier og prinsipper
-
kan bruke anerkjente pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise personell i komplekse pasientsituasjoner, og til å veilede sykepleierstudenter under utdanning
-
kan bruke relevante metoder for å vurdere pasientsikkerhet, behov for forbedring av tjenestene og bruk av teknologi
Generell kompetanse
Studenten
-
kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske metoder for å informere, undervise og veilede pasienter, brukere, pårørende og annet helsepersonell tilpasset deres kompetanse
-
kan anvende kommunikasjon og samhandling for å støtte pasienten i å ta velinformerte beslutninger for å fremme mestring, funksjon og livskvalitet, og for å sikre at pasienter, brukere og pårørendes medbestemmelse og autonomi ivaretas
-
kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å lede og arbeide effektivt i team, ha god forståelse for grensene for egen kompetanse og innsikt i andre profesjoners kompetanse og når disse bør involveres
-
kan vurdere og bidra til at implementering av teknologi er faglig forsvarlig og til forsvarlig bruk av medisinsk teknisk utstyr i samarbeid med pasient og pårørende
-
kan kritisk vurdere og bidra til nytenkning om hensiktsmessigheten og anvendelsen av digitale og teknologiske løsninger i helsetjenesten
-
kan bidra til koordinering og kontinuitet på tvers av tjenester og sektorer for å medvirke til helhetlige pasientforløp og pasientsikkerhet
Innhold
-
Helseteknologi
-
Digitale verktøy (kommunikasjon, diagnostikk, Metavision)
-
Tverrfaglig samarbeid
-
Ikke-tekniske ferdigheter (situasjonsforståelse, planlegging, beslutningstaking, teamarbeid)
-
Strukturerte kommunikasjonsverktøy
-
Helsepedagogikk
-
Etisk refleksjon og beslutningsprosesser
-
Lover og forskrifter som regulerer bruk av teknologi
-
Helse- og omsorgstjenestens oppbygning, organisering, rammer og lovverk
-
Pasientsikkerhet
-
Tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser
Undervisnings- og læringsformer
Studentaktive undervisnings- og læringsformer og bruk av digitale verktøy og medier som understøtter læring har stor plass i studiet. Dette gjelder både seminarer, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering, forelesninger, selvstudier, veiledning og diskusjoner.
Arbeidsomfang
280 timers arbeidsomfang.
Praksis
Det er ingen praksisstudier i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
En (1) skriftlig oppgave, individuelt eller i gruppe. En gruppe kan bestå av maksimum to studenter. Tema: pasientsikkerhet. Omfang: Inntil 1500 ord
-
Deltagelse på seminar, og fremlegg av gruppearbeid. Tema: etikk, juss og kommunikasjon.
Arbeidskravene vurderes til godkjent / ikke godkjent.
Arbeidskravene må være godkjent for å få emnet bestått.
Eksamen
Det er ingen avsluttende eksamen i emnet. Emnet vurderes til bestått når alle arbeidskrav er godkjent.
Sensorordning
Det er ingen avsluttende eksamen i emnet.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Underveisevaluering ved referansegruppe
-
Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.