HOVMINT40624 Intensivsykepleie 3 (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad og praksisfelt
Emneansvarlig:
Vivian Nystrøm
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Masterstudium i klinisk sykepleie: Obligatorisk emne i studieretning intensivsykepleie.

Absolutte forkunnskaper

Bestått deleksamen 1 (praksis) i emne HOVMINT40421 Intensivsykepleie 2

Undervisningssemester

3. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har inngående kunnskap om forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av intensivsykepleie

  • har inngående kunnskap om smertelindring, palliasjon, behandlingsbegrensninger og organdonasjon

  • har avansert kunnskap om barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter

  • har inngående kunnskap om intensivsykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering

  • har inngående kunnskap om ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for intensivsykepleie

  • har avansert kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter.

Ferdigheter
Studenten

  • kan bruke effektive mestringsstrategier i en utfordrende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet og integritet og forebygge utbrenthet

  • kan bruke kunnskaper og ferdigheter for å selvstendig planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser.

  • . kan selvstendig gjennomføre systematisk overvåkning av pasienten

  • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen og drift av intensivavdelingen

  • kan bruke pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede og undervise studenter og kollegaer.

  • kan administrere relevant utstyr for organstøttende behandling

  • kan selvstendig administrere utstyr for non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling

Generell kompetanse
Studenten

  • kan analysere faglige problemstillinger og innta en aktiv rolle i diskusjon om utvikling av profesjonen og dens plass i helsetjenesten

  • kan kommunisere og fremme intensivsykepleierens funksjon og ansvar i profesjonelle sammenhenger og til allmenheten 

  • kan analysere og anvende kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høye krav om kvalitet og omstilling.

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til kritisk refleksjon, for å søke, vurdere, og anvende ny kunnskap

  • kan bruke spesialiserte kunnskaper og ferdigheter for å utføre kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivbehandling og omsorg

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å kunne lede, koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av intensivpasienten

  • kan formidle og kommunisere om forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten.

Innhold

  • Intensivsykepleie og intensivmedisin i forhold til den komplekse intensivpasienten

  • Respirasjon og sirkulasjonssvikt

  • Sjokk og multiorgansvikt

  • Traume; hodeskade, multitraume, brannskade, hypotermi og nærdrukning

  • Obstetriske tilstander

  • Pasienten som har forsøkt å ta sitt liv

  • Pediatri og nyfødtmedisin

  • Organdonasjon

  • Intensivmedisin og behandling av ustabile og komplekse pasienter

  • Medisinskteknisk utstyr

  • Ivareta pasientens psykososiale og eksistensielle behov

  • Avsluttende behandling og palliasjon

  • Tilrettelegging for en verdig død

Undervisnings- og læringsformer

Studentaktive undervisnings- og læringsformer og bruk av digitale verktøy og medier som understøtter læring har stor plass i emnet. Dette gjelder både seminarer, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering, veiledete kliniske studier, forelesninger, selvstudier, veiledning og diskusjoner.

Arbeidsomfang

570 timer arbeidsinnsats

Praksis

Kliniske studier utgjør totalt 10 uker og tilsvarer 15 studiepoeng.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk studiedeltagelse i simulering, ferdighetstrening og seminar
  • AHLR-kurs

Arbeidskrav vurderes til godkjent / ikke godkjent.

Eksamen

Deleksamen 1: Kliniske studier vurderes til Bestått / Ikke bestått

Deleksamen 2: Skriftlig oppgave, individuell eller i gruppe på to studenter. Omfang: Inntil 3000 ord. Karakterregel A-F. Det gis en felles karakter ved gruppebesvarelse.

Begge deleksamener må være bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F.

Sensorordning

Deleksamen 1: Ekstern og intern sensor
Deleksamen 2: To interne sensorer

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått deleksamen 1 (ikke bestått praksis) må alle arbeidskrav avlegges på nytt

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • underveisevaluering ved referansegruppe

  • sluttevaluering

Resultatene behandles i programutvalg.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 12:16:25