HOVMINT40624 Intensivsykepleie 3 (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad og praksisfelt
- Emneansvarlig:
- Vivian Nystrøm
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Masterstudium i klinisk sykepleie: Obligatorisk emne i studieretning intensivsykepleie.
Absolutte forkunnskaper
Bestått deleksamen 1 (praksis) i emne HOVMINT40421 Intensivsykepleie 2
Undervisningssemester
3. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har inngående kunnskap om forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av intensivsykepleie
-
har inngående kunnskap om smertelindring, palliasjon, behandlingsbegrensninger og organdonasjon
-
har avansert kunnskap om barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter
-
har inngående kunnskap om intensivsykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering
-
har inngående kunnskap om ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for intensivsykepleie
-
har avansert kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter.
Ferdigheter
Studenten
-
kan bruke effektive mestringsstrategier i en utfordrende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet og integritet og forebygge utbrenthet
-
kan bruke kunnskaper og ferdigheter for å selvstendig planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser.
-
. kan selvstendig gjennomføre systematisk overvåkning av pasienten
-
kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen og drift av intensivavdelingen
-
kan bruke pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede og undervise studenter og kollegaer.
-
kan administrere relevant utstyr for organstøttende behandling
-
kan selvstendig administrere utstyr for non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling
Generell kompetanse
Studenten
-
kan analysere faglige problemstillinger og innta en aktiv rolle i diskusjon om utvikling av profesjonen og dens plass i helsetjenesten
-
kan kommunisere og fremme intensivsykepleierens funksjon og ansvar i profesjonelle sammenhenger og til allmenheten
-
kan analysere og anvende kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høye krav om kvalitet og omstilling.
-
kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
-
kan anvende kunnskaper og ferdigheter til kritisk refleksjon, for å søke, vurdere, og anvende ny kunnskap
-
kan bruke spesialiserte kunnskaper og ferdigheter for å utføre kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivbehandling og omsorg
-
kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å kunne lede, koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av intensivpasienten
-
kan formidle og kommunisere om forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten.
Innhold
Intensivsykepleie og intensivmedisin i forhold til den komplekse intensivpasienten
Respirasjon og sirkulasjonssvikt
Sjokk og multiorgansvikt
Traume; hodeskade, multitraume, brannskade, hypotermi og nærdrukning
Obstetriske tilstander
Pasienten som har forsøkt å ta sitt liv
Pediatri og nyfødtmedisin
Organdonasjon
Intensivmedisin og behandling av ustabile og komplekse pasienter
Medisinskteknisk utstyr
Ivareta pasientens psykososiale og eksistensielle behov
Avsluttende behandling og palliasjon
Tilrettelegging for en verdig død
Undervisnings- og læringsformer
Studentaktive undervisnings- og læringsformer og bruk av digitale verktøy og medier som understøtter læring har stor plass i emnet. Dette gjelder både seminarer, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering, veiledete kliniske studier, forelesninger, selvstudier, veiledning og diskusjoner.
Arbeidsomfang
570 timer arbeidsinnsats
Praksis
Kliniske studier utgjør totalt 10 uker og tilsvarer 15 studiepoeng.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk studiedeltagelse i simulering, ferdighetstrening og seminar
- AHLR-kurs
Arbeidskrav vurderes til godkjent / ikke godkjent.
Eksamen
Deleksamen 1: Kliniske studier vurderes til Bestått / Ikke bestått
Deleksamen 2: Skriftlig oppgave, individuell eller i gruppe på to studenter. Omfang: Inntil 3000 ord. Karakterregel A-F. Det gis en felles karakter ved gruppebesvarelse.
Begge deleksamener må være bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F.
Sensorordning
Deleksamen 1: Ekstern og intern sensor
Deleksamen 2: To interne sensorer
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått deleksamen 1 (ikke bestått praksis) må alle arbeidskrav avlegges på nytt
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
underveisevaluering ved referansegruppe
sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.