HOVSPL30120 Fagutvikling og sykepleie i et samfunnsperspektiv (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Hanna Marie Ihlebæk
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie.
Absolutte forkunnskaper
Bestått
alle emner 1. studieår
emner med praksisstudier i 3., 4. og 5. semester: Medisinsk og kirurgisk sykepleie / Psykisk helsearbeid / Hjemmesykepleie
HOVSPL20120 Sykepleie, helse og sykdom II
Valgbart fellesemne HOVFEL24024, HOVFEL25024 eller HOVFEL26024
Undervisningssemester
Undervisning gjennomføres 5. semester (sen høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har bred kunnskap om sentrale verdier og begreper i sykepleie
-
har kunnskap om sykepleiens historiske utvikling og dens betydning for profesjons- og tjenesteutøvelse
-
har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
-
har kunnskap om samenes status som urfolk og om samenes rettigheter, særlig innenfor helse- og sosialfeltet
-
har kunnskap om hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for sykdomsforståelse og likeverdige tjenester
-
har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode
-
har kunnskap om hvordan man kan oppdatere sin fagkunnskap
-
har kunnskap om ledelse og organisering av helsetjenesten
-
har kunnskap om kvalitet og pasientsikkerhet innenfor nivåene i helsetjenesten
-
har kunnskap om helse- og sosialpolitikk, inkludert gjeldendemyndighetskrav og tvangsbestemmelser
-
har kunnskap om metoder for brukermedvirkning på individ og systemnivå
Generell kompetanse
Studenten
-
har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse både overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
-
kjenner til globale helseutfordringer og sykepleieutøvelse i et internasjonalt perspektiv
-
kan planlegge prosjekter
-
kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
-
har innsikt i utvikling og bruk av teknologi og digitale løsninger på individ- og systemnivå
-
har innsikt i teknologi og digitale løsningers påvirkning på tjenesteutøvelsen
Innhold
Helse, sykdom og sykepleie
-
Levekår og helse
-
Helse og sykdom i et samfunnsperspektiv
Sykepleieprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling
-
Etiske vurderinger knyttet til fagutvikling og forskning
-
Sykepleiens historie
-
Profesjonaliseringen av sykepleie
Vitenskapsteori og forskningsmetode
-
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Faglig ledelse, kvalitet og pasientsikkerhet
-
Juridiske rammer for sykepleien
-
Helse- og sosialpolitikk
-
Organisering av sykepleie
Tjenesteutvikling og innovasjon
-
Fagutvikling i praksis
-
Brukermedvirkning
Teknologi og digital kompetanse
-
Innovasjon i sykepleie
-
Digitale løsninger i helsetjenesten
Undervisnings- og læringsformer
Formidlingsundervisning, seminar, arbeid med å utarbeide og presentere en poster, bruk av digitale læringsressurser og selvstudier.
Arbeidsomfang
Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer per uke. 15 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 400 timer.
Praksis
Det er ingen praksisstudier i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Test i vitenskapsteori og forskningsmetode. Testen vurderes til Godkjent / Ikke godkjent. Studenten har tre (3) forsøk.
Arbeidskrav må være godkjent senest 14 dager før eksamensdato for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Godkjente arbeidskrav er gyldig til og med påfølgende studieår.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen
-
Omfang: maksimum 3000 ord
-
Varighet: 2 uker
-
Karakterregel: A-F
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
Underveisevaluering ved referansegruppe
Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.