HOVSPL40520 Hjemmesykepleie - praksisstudier (Høst 2024–Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad og praksisfelt
- Emneansvarlig:
- Elisabeth Dal Nyland
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie.
Absolutte forkunnskaper
Bestått alle emner 1. studieår.
Godkjent arbeidskrav i emnet HOVSPL20120 Sykepleie, helse og sykdom II.
Bestått praksisstudier i alle foregående emner.
Undervisningssemester
-
3. og 4. semester kode HOVSPL40520
-
4. semester (tidlig vår) HOVSPL40720
-
5. semester (tidlig høst) HOVSPL40720
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Ferdigheter
Studenten
kan anvende faglig kunnskap om helse og sykdom for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak, samt evaluere effekten av disse og justere ved behov
kan beherske faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektoriell samhandling for å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende behandlingsforløp
kan anvende kunnskap om kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
kan anvende kunnskap for å iverksette tiltak ved subakutte og akutte hendelser, samt utøve HHLR
kan vurdere situasjoner som kan utvikle seg truende for pasienter og ansatte, og iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser
kan beherske relevant medisinsk teknisk utstyr
kan beherske smittevernstiltak for å forhindre spredning av uønskede mikrober
kan reflektere over og håndtere etiske problemstillinger, samt justere egen praksis i sin tjenesteutøvelse
kan anvende kunnskap om lærings-, mestrings- og endringsprosesser i veiledning og undervisning av pasienter og pårørende, studenter og relevant personell
kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse i møte med brukere, pasienter og pårørende
kan anvende kunnskap om utredning, behandling og oppfølging for å understøtte pasientens beslutningsgrunnlag
kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse
kan beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen
kan identifisere og vurdere risikofaktorer knyttet til individ, system og miljø, samt dokumentere og systematisk følge opp dette, deriblant iverksette tiltak
kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
Generell kompetanse
Studenten
kan planlegge og gjennomføre sykepleie til kronisk syke
kan planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering og kvalitetssikre den enkelte pasients legemiddelbruk
kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet
kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter
kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
har innsikt i kvaliteten på sykepleie og de tjenestene brukerne mottar, og kan justere egen profesjonsutøvelse
har innsikt i kvalitetsindikatorer og standard terminologi i dokumentasjon av sykepleie
kan planlegge og gjennomføre tjenesteutvikling i samarbeid med pasienter og pårørende
Innhold
Helse, sykdom og sykepleie
-
Anvende alle faser i sykepleieprosessen:
- Bruk av kartleggingsverktøy
- Tiltaksplaner
-
Ivareta pasienter:
- med kronisk sykdom og deres pårørende
- ved akutt forverring
- i palliativ fase
- med arterielle og venøse sår
- med behov for hverdagsrehabilitering
-
Ivareta hygieniske prinsipper i hjemmet
-
Utføre aktuelle prosedyrer
-
Samarbeider tverrprofesjonelt og tverrsektorielt
-
Håndtere medisinsk teknisk utstyr
-
HHLR
Sykepleieprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling
-
Å jobbe profesjonelt i et privat hjem
-
Identifisere etiske utfordringer ved sykepleie i hjemmet
-
Samarbeide med pasienter og pårørende i ulike aldre
-
Samarbeide med annet helsepersonell
-
Veilede og undervise
Vitenskapsteori og forskningsmetode
-
Handle kunnskapsbasert
-
Integrere praksis og teori
Faglig ledelse, kvalitet og pasientsikkerhet
-
Ivareta gjeldende juridiske regler ved praksisstedet; - Tildeling av tjenester
-
Ivareta pasientsikkerhet
-
Bidra til tjenesteutvikling
-
Dokumentere planlagt og utført sykepleie i pasientjournalen
Teknologi og digital kompetanse
-
Ivareta pasienten ved digitalisering i helsetjenesten
Undervisnings- og læringsformer
Eksempler på pedagogiske metoder som kan benyttes i emnet:
Forelesninger, seminarer, litteraturstudier, skriftlige arbeider, refleksjon, casestudier, ferdighetstrening og utøvelse, simulering og selvstudier, samt bruk av digitale læringsressurser.
Arbeidsomfang
Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer per uke. 15 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 400 timer.
Praksis
400 timer praksisstudier.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen/bestå praksis
-
Obligatorisk studiedeltakelse . Se generell del av studieplanen.
-
Individuell skriftlig hjemmeoppgave, Besvarelsen vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven kan bearbeides èn gang.
Arbeidskrav må være godkjent for å få emnet vurdert til bestått.
Godkjente arbeidskrav er gyldig til og med påfølgende studieår.
Eksamen
Vurdering i praksisstudier
Praksisstudier, inkludert skriftlige arbeider, vurderes til bestått/ikke bestått.
Kriterier for vurdering i praksisstudier oppgis i eget vurderingsdokument.
Tvil om beståtte / ikke beståtte praksisstudier, se rutiner i generell del av studieplanen.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved vurdering til ikke bestått, må emnet i sin helhet gjennomføres på nytt.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
Underveisevaluering
Sluttvurdering
Resultatene framkommer av emnerapport og behandles av undervisningsledere.