HOVSPL30221B Tjenesteutvikling og innovasjon i sykepleie, Bacheloroppgave (Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Ingrid Femdal
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, variant B
-
Gruppe B har dette emnet som obligatorisk variant.
-
Studenter i gruppe C fordeles på variant A eller B. Høgskolen avgjør endelig fordeling.
Absolutte forkunnskaper
Bestått:
-
alle emner 1. og 2. studieår
-
alle foregående emner med praksisstudier;
- Grunnleggende sykepleie - praksisstudier (HOVSPL40120)
- Medisinsk og kirurgisk sykepleie - praksisstudier (HOVSPL40220/HOVSPL40820)
- Psykisk helsearbeid - praksisstudier (HOVSPL40420/HOVSPL40620)
- Hjemmesykepleie - praksisstudier (HOVSPL40520/HOVSPL40720)
Undervisningssemester
Undervisning gjennomføres 6. semester (vår) for hele kullet.
-
Gruppe B gjennomfører dette emnet tidlig vår.
-
Studenter i gruppe C som er innvilget variant B gjennomfører emnet tidlig vår.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har bred kunnskap om personsentrert sykepleie
-
har kunnskap om hvordan man kan oppdatere sin fagkunnskap
-
kjenner til verktøy og metoder for å drive innovasjonsprosesser, implementering og kontinuerlig forbedringsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
-
kan planlegge og gjennomføre prosjekter
-
kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
-
kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
-
kan planlegge og gjennomføre kvalitetsutviklingsarbeid i samarbeid med pasienter og pårørende, og tilpasse tjenestene i tråd med tilbakemeldinger
-
kjenner til kvalitetsutfordringer på system- og/eller oppgavenivå som krever innovasjon
Innhold
Sykepleieprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling
-
Personsentrert sykepleie
Vitenskapsteori og forskningsmetode
-
Fagutvikling og forskning i sykepleie
-
Prosjektarbeid
Faglig ledelse, kvalitet og pasientsikkerhet
-
Kvalitetsutviklingsarbeid
Tjenesteutvikling og innovasjon
-
Kvalitetsutfordringer i helsetjenesten
-
Risikovurdering
Undervisnings- og læringsformer
Formidlingsundervisning, seminar, arbeid med bacheloroppgave individuelt og i gruppe, veiledning individuelt/gruppevis, bruk av digitale læringsressurser og selvstudier.
Arbeidsomfang
Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer per uke. 15 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 400 timer.
Praksis
Det er ingen praksisstudier i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
• Deltar på minst én (1) veiledning
• På første veiledning presenteres følgende:
-tema og begrunnelse for valg av tema
-forslag til problemstilling
-redegjørelse for sykepleiefaglig relevans
-vitenskapelige artikler til bruk i argumentasjonen
Arbeidskrav må være godkjent senest 14 dager før eksamensdato for at studenten(e) skal kunne fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Bacheloroppgave
-
Individuell eller i gruppe på inntil to (2) studenter
-
Oppgaven utarbeides og leveres etter nærmere angitte retningslinjer
-
Karakterregel: A-F
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått karakter ved individuell bacheloroppgave kan kandidaten levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Ved ikke bestått karakter ved bacheloroppgave levert sammen av to kandidater, må begge kandidater i samarbeid levere omarbeidet versjon for å få ny vurdering og bestått karakter. Omarbeiding kan skje én gang.
Ved ønske om forbedring av bestått resultat, kan ikke oppgaven omarbeides, men må skrives på nytt med ny problemstilling. Studenten har i dette tilfelle ikke krav på ny faglig veiledning, jf. forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Underveisevaluering ved referansegruppe
-
Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.