HOVSPL40921B Faglig ledelse, samhandling og pasientsikkerhet - praksisstudier (Vår 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad og praksisfelt
Emneansvarlig:
Veronica Eidesgaard
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, variant B

  • Gruppe B har dette emnet som obligatorisk variant.

  • Studenter i gruppe C søker selv om gjennomføring av emnet etter variant A eller B. Høgskolen avgjør endelig fordeling.

Absolutte forkunnskaper

Bestått:

  • alle emner 1. og 2. studieår

  • emne med praksisstudier i 5. semester (se studiemodell for sekvens for gruppe A, B og C)

Undervisningssemester

Undervisning gjennomføres 6. semester for hele kullet.

  • Gruppe B gjennomfører emnet sen vår

  • Studenter i gruppe C som er innvilget variant B gjennomfører emnet sen vår.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om helse og sykdom for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak, samt evaluere effekten av disse og justere ved behov

  • kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektoriell samhandling for å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende behandlingsforløp på tvers av virksomheter og nivåer

  • kan anvende kunnskap om kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie

  • kan vurdere situasjoner som kan utvikle seg truende for pasienter og ansatte, og iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser

  • kan anvende kunnskap om utredning, behandling og oppfølging for å understøtte pasientens beslutningsgrunnlag

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i teoretiske og praktiske problemstillinger, og kan treffe begrunnede valg i tråd med kunnskapsbasert praksis

  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse

  • kan beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen

  • kan identifisere og vurdere risikofaktorer knyttet til individ, system og miljø, samt dokumentere og systematisk følge opp dette, deriblant iverksette relevante tiltak

  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og kan ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder

  • kan reflektere og kritisk vurdere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger

  • kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre sykepleie til akutt og kritisk syke, kronisk syke og mennesker med sammensatte og komplekse behov i primær- og spesialisthelsetjenesten, videre skal kandidaten kunne gjennomføre sykepleie til mennesker i palliativ fase

  • kan planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering, herunder legemiddelregning, og kvalitetssikre den enkelte pasients legemiddelbruk

  • kan planlegge og gjennomføre selvstendige vurderinger av sykepleiebehovet til mennesker med urfolk- og minoritetsbakgrunn

  • kjenner til tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner

  • kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet

  • kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter

  • kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis

  • kan lede og prioritere oppgaver i sykepleietjenesten

  • har innsikt i kvaliteten på sykepleie og de tjenestene brukerne mottar, og kan justere egen profesjonsutøvelse

  • har innsikt i kvalitetsindikatorer og standard terminologi i dokumentasjon av sykepleie

  • kan planlegge og gjennomføre målrettede tiltak for å redusere uønskede hendelser og variasjon i helsetjenesten

  • kan planlegge og gjennomføre kvalitetsutviklingsarbeid i samarbeid med pasienter og pårørende, og kan tilpasse tjenestene i tråd med tilbakemeldinger

  • kan planlegge og gjennomføre tiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i helsetjenesten

  • kjenner til kvalitetsutfordringer på system- og/eller oppgavenivå som krever innovasjon

  • har innsikt i teknologi og digitale løsningers påvirkning på tjenesteutøvelsen

Innhold

(Overskriftene refererer til kompetanseområdene i forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning)

Helse, sykdom og sykepleie

  • Anvender alle faser i sykepleieprosessen;

- Bruker kliniske kartleggingsverktøy

- Gjennomfører livshistoriesamtale og forhåndssamtale

  • Samhandler tverrprofesjonelt i pasientbehandlingen

  • Møter pasienter med kulturforståelse

  • Vurderer faresituasjoner for pasienter og ansatte

  • Gjør seg kjent med aktuelle helseberedskapsplaner

  • Administrerer legemidler

 

Sykepleieprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling

  • Samarbeider med pasienter, pårørende i ulike aldre

  • Samarbeide med annet helsepersonell

  • Ivaretar brukermedvirkning

 

Vitenskapsteori og forskningsmetode

  • Handler kunnskapsbasert

 

Faglig ledelse, kvalitet og pasientsikkerhet

  • Kvalitet og pasientsikkerhet

  • Faglig prioritering i helsetjenesten

 

Tjenesteutvikling og innovasjon

  • Bidrar med kritisk konstruktive innspill til fagutvikling

 

Teknologi og digital kompetanse

  • Ivaretakelse av pasienten ved digitalisering i helsetjenesten

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer, litteraturstudier, skriftlige arbeider, refleksjon, casestudier, ferdighetstrening og utøvelse, simulering og selvstudier, samt bruk av digitale læringsressurser.

Arbeidsomfang

Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer per uke. 15 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 400 timer.

Praksis

400 timer praksisstudier.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk studiedeltakelse. Se generell del av studieplanen

  • Prøve i legemiddelregning. Individuell nettbasert prøve. Krav om 100 % riktig besvarelse. Studenten får tre (3) forsøk.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen i emnet.

Bestått arbeidskrav i legemiddelregning er gyldig i ett og et halvt år fra godkjenningstidspunkt.

Eksamen

Vurdering i praksisstudier

Praksisstudier, inkludert skriftlige arbeider, vurderes til bestått/ikke bestått.

Kriterier for vurdering i praksisstudier oppgis i eget vurderingsdokument.

Tvil om beståtte / ikke beståtte praksisstudier, se rutiner i generell del av studieplanen.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved vurdering til ikke bestått, må emnet i sin helhet gjennomføres på nytt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering ved referansegruppe

  • Sluttevaluering

Resultatene behandles i programutvalg.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 11:16:40