HOVSPL40620 Psykisk helsearbeid - praksisstudier (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad og praksisfelt
- Emneansvarlig:
- Eva Bjørg Antonsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie.
Absolutte forkunnskaper
Bestått alle emner 1. studieår.
Godkjent arbeidskrav i emnet HOVSPL20110 Sykepleie, helse og sykdom II.
Bestått praksisstudier i alle foregående emner.
Undervisningssemester
- 3. og 4. semester (starter sen høst) for Klasse B. (kode HOVSPL40420)
- 4. semester (tidlig vår) for Klasse A. (kode HOVSPL40620)
- 5. semester (tidlig høst) for Klasse C. (kode HOVSPL40620)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Ferdigheter
Studenten
-
kan anvende faglig kunnskap om helse og sykdom for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak, samt evaluere effekten av disse og justere ved behov
-
kan beherske faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektoriell samhandling for å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende behandlingsforløp
-
kan anvende kunnskap om kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
-
kan anvende kunnskap om helsefremmende, forbyggende og arbeidsinkluderende tiltak
-
kan anvende kunnskap for å iverksette tiltak som fremmer god psykisk helse
-
kan vurdere situasjoner som kan utvikle seg truende for pasienter og ansatte, og iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser
-
kan reflektere over og håndtere etiske problemstillinger, samt justere egen praksis i sin tjenesteutøvelse
-
kan anvende kunnskap om lærings-, mestrings- og endringsprosesser i veiledning og undervisning av pasienter og pårørende, studenter og relevant personell
-
kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse i møte med brukere, pasienter og pårørende
-
kan anvende kunnskap om utredning, behandling og oppfølging for å understøtte pasientens beslutningsgrunnlag
-
kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse
-
kan beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen
-
kan identifisere og vurdere risikofaktorer knyttet til individ, system og miljø, samt dokumentere og systematisk følge opp dette, deriblant iverksette relevante tiltak
Generell kompetanse
Studenten
-
kan planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering, herunder legemiddelregning, og kvalitetssikre den enkelte pasients legemiddelbruk
-
kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet
-
kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter
-
kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
-
har innsikt i kvaliteten på sykepleie og de tjenestene brukerne mottar, og kan justere egen profesjonsutøvelse
-
har innsikt i kvalitetsindikatorer og standard terminologi i dokumentasjon av sykepleie
Innhold
Helse, sykdom og sykepleie
-
Å møte mennesker med ulike psykiske lidelser og utfordringer, bl.a. rusavhengighet og selvskading, ved hjelp av:
-
Recoverytenkning og -tilnærming
-
Miljøarbeid og miljøterapi
-
Boveiledning
-
Arbeidstrening
-
Kognitiv tilnærming
-
Selvmordsforebyggende arbeid
-
Terapeutisk konflikthåndtering. Konfliktdempende kommunikasjon og stressmestring
-
Førstehjelp og HHLR
HHLR-kurs gjennomføres for studenter i 5. semester (3. studieår)
-
Sykepleieprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling
-
Være oppmerksom på egne reaksjoner i møte med mennesker med ulike psykiske lidelser og utfordringer
-
Utføre målrettet kommunikasjon og relasjonsarbeid basert på medbestemmelse, respekt og integritet
-
Reflektere over og håndtere etiske utfordringer i praksisstudiene
Vitenskapsteori og forskningsmetode
-
Arbeide kunnskapsbasert
-
Integrere praksis og teori
Faglig ledelse, kvalitet og pasientsikkerhet
-
Ivareta gjeldende juridiske regler ved praksisstedet, herunder bruk av tvang og pasientsikkerhet
-
Dokumentere planlagt og utført sykepleie i pasientjournalen
-
Identifisere ulike perspektiver på psykisk helse/psykisk lidelse og konsekvenser for tjenestetilbudet
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer, litteraturstudier, skriftlige arbeider, refleksjon, casestudier, ferdighetstrening og utøvelse, simulering og selvstudier, samt bruk av digitale læringsressurser.
Arbeidsomfang
Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer per uke. 15 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 400 timer.
Praksis
400 timer praksisstudier.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Obligatorisk studiedeltakelse. Se generell del av studieplanen.
-
Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Besvarelsen vurderes til Godkjent / Ikke godkjent. Oppgaven kan bearbeides én (1) gang.
Arbeidskrav må være godkjent for å få emnet vurdert til bestått.
Godkjente arbeidskrav er gyldig til og med påfølgende studieår.
Eksamen
Vurdering i praksisstudier
Praksisstudier, inkludert skriftlige arbeider, vurderes til Bestått / Ikke bestått.
Kriterier for vurdering i praksisstudier oppgis i eget vurderingsdokument.
Tvil om beståtte / ikke beståtte praksisstudier, se rutiner i generell del av studieplanen.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved vurdering til ikke bestått, må emnet i sin helhet gjennomføres på nytt.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisevaluering
- Sluttvurdering
Resultatene framkommer av emnerapport og behandles av undervisningsledere.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto