HOVAVF10120 Velferdsviteren i arbeids- og velferdsforvaltningen (Høst 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Anne Margrethe Glømmen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium arbeids- og velferdsfag.

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • Har bred kunnskap om ulike velferdsmodeller, hovedinnholdet i velferdspolitikken

  • Har bred kunnskap om velferdspolitiske mål og virkemidler

  • Har kunnskap om arbeidets betydning for helse, velferd og livskvalitet

  • Har kunnskap om arbeidsinkludering og forhold som regulerer norsk arbeidsliv

  • Har kunnskap om teoretiske perspektiver på brukermedvirkning, samt erfarings- og brukerkunnskap

  • Har kunnskap om grunnleggende juridisk metode og lovverk innen arbeids- og velferdsforvaltningen, herunder forvaltningsrett og lovgivning innen sosiale tjenester

Ferdigheter

  • Kan reflektere over velferdsviterens plass i samfunnet

  • Kan reflektere over arbeidslinja som virkemiddel i velferdspolitikken

  • Kan identifisere, reflektere over og håndtere etiske problemstillinger og dilemmaer i yrkesutøvelsen

  • Kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver i gruppe

Generell kompetanse

  • Har grunnleggende kunnskap om forskningsmetode og grunnleggende prinsipper innenfor forskningsetikk

  • Kan formidle faglig kunnskap om velferdsvitenskapelige temaer skriftlig og muntlig

Innhold

Emnet gir en innføring i velferdsstatens organisering, styring, fordelingspolitikk og ressursforvaltning, samt kunnskap om arbeids- og velferdsforvaltningens tjenester, virkemidler og brukergrupper.

Emnet tar for seg følgende temaer:

  • Velferdsviterens yrkesrolle, mandat og samfunnsansvar som profesjonsutøver

  • Integrering og inkluderingskompetanse, med fokus på helsefremmende arbeid og arbeidsinkludering, samt forebygge utstøting fra arbeidslivet

  • Relevante metoder i arbeidsinkludering, som Individual Placement and Support (IPS), Customized Employment (CE) og Supported Employment (SE)

  • Arbeidsmarkedet og arbeidsmarkedspolitikk, herunder arbeidslivets organisasjoner og trepartssamarbeidet

  • Fordeler og ulemper ved arbeidslinja og dilemmaer i velferdspolitikken

  • Utforske egne verdier og holdninger, og reflektere over etisk teori og yrkesetikk

  • Grunnleggende forskningsmetode (statistikk, kvalitativ, kvantitativ, eksperimenter)

  • Juridisk metode og sentral lovgivning innen velferdsforvaltning, herunder forvaltningsrett, anvendelse av rettsregler, opplysningsplikt, samt juridisk og sosialfaglig skjønn

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning og læringsformer består av studentaktive forelesninger, studentdrevne forelesninger, dialogbaserte seminar, ferdighetstrening, individuelle oppgaver og gruppearbeid som presenteres skriftlig eller muntlig.

Veiledning:

Emneansvarlig er tilgjengelig for veiledning 2 timer hver uke til fastsatt tid gjennom hele emnet. Veiledning kan foregå på ulike måter, for eksempel på veileders kontor, via mail, telefon, eller andre digitale verktøy, som lync, adobe, skype, m.m.

Arbeidsomfang

Bachelor i arbeids- og velferdsfag er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 40 timer per uke. Studieprogrammet legger til rette for læringsaktiviteter i gjennomsnitt 10-11 timer per uke. Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.

Praksis

Ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • En (1) skriftlig individuell oppgave på inntil 1500 ord. Oppgaven godkjennes i læringsplattformen. Tilbakemelding vil bli gitt i seminar. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides 1 gang.

  • Det er krav om 90 % tilstedeværelse i ferdighetstrening. Dersom studenten ikke fyller kravene om 90% tilstedetilværelse i ferdighetstrening, må studenten levere en tekst på inntil 1500 ord om et relevant tema gitt av emneansvarlig.

Arbeidskravene må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen

Eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen, 5 timer.

Ingen tillatte hjelpemidler.

Karakterregel: A-F

Sensorordning

Interne sensorer

Evaluering av emnet

Underveis- og sluttevaluering danner grunnlag for en emnerapport i henhold til kvalitetssystem for utdanning ved HiØ. Emnerapporten behandles i kullet og i programutvalg.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 22.5.2020

Arbeids­ og sosialdepartementet. (2016). NAV i en ny tid ­ for arbeid og aktivitet. Meld. St. 33 (2015­2016). Oslo: Arbeids­ og sosialdepartementet. Elektronisk versjon av NAV i en ny tid ­ for arbeid og aktivitet. URL: https://www.regjeringen.no/contentassets/8f9e56528fb340eb9f6515cc21ab5119/no/pdfs/stm201520160033000dddpdfs.pdf (79 s.)

Frøyland, K. og Spjelkavik, Ø., red. (2014): Inkluderingskompetanse. Oslo: Gyldendal Akademisk. (66 sider).

  • Del I: Introduksjon og overblikk s. 18-49.

  • Del V: Avslutning s. 306-341

Glemmestad, H. & L. Kleppe red.). (2019). Arbeidsinkludering i sosialt arbeid. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-2483-8 (159 s.)

  • Del 1 Arbeid og inkludering, kap. 1-6, s. 15-120

  • Del 2 Arbeidsinkludering i praksis, kap. 8-9, s. 150-190

  • Del 3 Spenninger i arbeidsinkluderingsfeltet, kap.17, s. 302-316

Halvorsen, K. , Stjernø S., Øverbye, E. (2016): Innføring i helse- og sosialpolitikk. Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02196-6 (80 sider).

  • Kapittel 1 Helse og sosialpolitikk, forsørgelsessystemer og ideologier

  • Kapittel 2 Historien: Fra fattighjelp til velferdsstat

  • Kapittel 3 Levekår, helseproblemer og sosiale problemer

  • Kapittel 13 Velferdsstatens framtid

International Federation of Social Workers (2012): Statement of Ethical Principles (3 sider) http://ifsw.org/policies/statement-of-ethical-principles/ 

Kjønstad, A. og A. Syse (2017). Velferdsrett I. 6. utgave. Oslo: Gyldendal Juridisk.

  • Kap. 2: Rettighetstenkningen i velferdsretten, s. 75-118 (43s)

  • Kap. 4: Retten til helse- og omsorgstjenester fra kommunen, Del 4.1-4.5.3, s. 171-210 (39 s)

Kjønstad, A., Syse A., Kjelland M (red.) (2017). Velferdsrett II. Barnevern- og sosialrett. 5. utgave. Oslo: Gyldendal Juridisk.

  • Kap. 2: Saksbehandlingen i første instans. s. 65-107 (42 s)

  • Kap. 3: Klage over tildelingsvedtak. Del 3.3, s. 127-138 (11 s)

  • Kap. 4: Taushetsplikt og opplysningsplikt s. 155-205 (50 s)

  • Kap. 10: Profesjonsutøvelse- roller, rettigheter og plikter (s.449-485 (36 s)

Kvalnes, Ø. (2015). Se gorillaen. Etikk i arbeid. (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01356-5 Hele boka. (200 sider)

Schafft, A. og Spjelkavik, Ø. (2014). Arbeidsgiverperspektiver på inkludering. Hva er god inkluderingskompetanse? (50 sider). http://www.hioa.no/OmiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/AFI/Publikasjoner-AFI/Arbeidsgiverperspektiver-paa-inkluderingSolstad,

Asgeir (2018). Kort om NAV. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788215030845. Hele boka. (147 s.)

Totalt 1050 sider

 

Anbefalte nettsteder:

Hvordan skrive oppgave? Biblioteket, Høgskolen i Østfold https://www.hiof.no/bibliotek/hvordan-skrive-oppgave/

Podcast om akademisk skriving: http://www.akademiskskriving.no/ 

 

Lover som studentene skal kjenne til:

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:58:58