HOVAVF10220 Pedagogikk, sosiologi og sosialpsykologi (Høst 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Trude Tonholm
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium arbeids- og velferdsfag.

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • Har kunnskap om pedagogiske teorier og metoder av relevans for velferdsviteren

  • Har kunnskap om sosiologiske teorier av relevans for velferdsviteren

  • Har kunnskap om de sosialpsykologiske teorier av relevans for velferdsviteren

  • Har kunnskap om forskningsetikk av relevans for velferdsforskning

Ferdigheter

  • Kan utvikle og oppdatere undervisningspedagogisk kompetanse

  • Kan gjenkjenne sosialpsykologiske utfordringer i arbeid med mennesker

  • Kan anvende metoder for samhandling i grupper

  • Kan reflektere over og diskutere faglige problemstillinger i et sosiologisk perspektiv

  • Kan finne og anvende relevant forskning i diskusjoner om pedagogiske, sosiologiske og sosialpsykologiske utfordringer

Generell kompetanse

  • Kan ta hensyn til at det er ulike måter å forstå og forklare menneskers atferd, emosjoner og motivasjoner

  • Kan kartlegge og fokusere på menneskers ressurser og muligheter

Innhold

Emnet inneholder

  • Sentrale pedagogiske begreper innenfor ulike felt i faget pedagogikk

  • Pedagogiske teorier og metoder av relevans for velferdsfaget.

  • Trening på bruk av ulike pedagogiske metoder som kan bidra til læring.

  • Sosialpsykologi og psykologifagets anvendelsesmuligheter innenfor arbeids- og velferdsarbeid.

  • Psykologiske faktorers betydning for arbeidsrelaterte problemstillinger

  • Trening på faglig refleksjon gjennom diskusjoner av faglige problemstillinger.

  • Samarbeide i mindre grupper og anvende kunnskaper om sosialpsykologi i møte med andre mennesker.

  • Trening i bruk av de vanligste databasene for søk etter relevant statistikk og forskning for fagområdene.

  • Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsfag, juss og humaniora og personvernsbestemmelsene.

  • Formidle fagstoff i tråd med akademiske standarder for refleksjon og referanser.

  • Trene på å opptre profesjonelt og inkluderende.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning og læringsformer består av studentdrevne og studentaktive forelesninger og dialogbaserte seminar, ferdighetstrening, individuelle oppgaver og gruppearbeid som presenteres skriftlig eller muntlig.

Veiledning:

Studentene vil i emnet trene på å veilede hverandre. Emneansvarlig er tilgjengelig for veiledning etter avtale.

Arbeidsomfang

Bachelor i arbeids- og velferdsfag er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 40 timer per uke. Studieprogrammet legger til rette for undervisning i gjennomsnitt 10-11 timer per uke. Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.

Praksis

Ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • En individuell skriftlig oppgave på inntil 1500 ord. Studentene samarbeider og veileder hverandre i grupper på tre, men innleveringen vurderes individuelt. Godkjennes i læringsplattformen.

  • En obligatorisk gruppepresentasjon. Maks 3 personer i gruppen. Godkjennes i seminar. Ved fravær eller ikke godkjent presentasjon gis det en ny mulighet.

  • Det er krav om 90 % tilstedeværelse i ferdighetstrening. Dersom studenten ikke fyller kravene om 90 % tilstedetilværelse i ferdighetstrening gis det en (1) mulighet til å ta igjen ferdighetstreningen.

Arbeidskravene må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen.

Varighet inntil 30 minutter.

Karakterregel: A - F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Underveis og sluttevaluering danner grunnlag for en emnerapport i henhold til kvalitetssystem for utdanning ved HiØ. Emnerapporten behandles i kullet og i programutvalg.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 01.06.2021

Aakvaag, G. (2008). Moderne sosiologisk teori. Oslo: Abstrakt forlag (365 s.)

Merriam, Sharan B. Baumgartner, Lisa M. (2020) Learning in Adulthood, A Comprehensive Guide Jossey-Bass Inc.,U.S. Kap. 1,2,3,5,6,7,8,9,10,14 (290 s.)

Raaheim, A. (2019). Sosialpsykologi (2. utg. ed.). Bergen: Fagbokforlaget (385 s.)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:58:59