HOVVPL20120 Helse: Sykdomslære, pleie, behandling og omsorg (Høst 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Stine Eileen Løkkeberg
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i vernepleie.

Absolutte forkunnskaper

Bestått alle emner første studieår.

Undervisningssemester

3. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • har kunnskap om sammenhenger mellom helse, funksjonshemming, funksjonsnedsettelse og somatisk sykdom i et individ-, samfunns- og livsløpsperspektiv

  • har kunnskap om symptomer og behandling av de vanligste somatiske sykdommene innen fagområdet

  • har kunnskap om årsaker, komplikasjoner og konsekvenser ved de vanligste somatiske sykdommene i dagens samfunn

  • har kunnskap om årsaker, påvirkende faktorer og konsekvenser av å leve med utviklingshemming og kognitive funksjonsnedsettelser i et livsløpsperspektiv

  • har kunnskap om folkehelsearbeid, sykdomsforebygging og helsefremming på individ-, gruppe- og samfunnsnivå

  • har kunnskap om spesiell farmakologi

  • har kunnskap om legemidler ved de vanligste somatiske sykdommene

  • kan oppdatere sin kunnskap om forsvarlig legemiddelhåndtering

Ferdigheter

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere helsehjelp etter gjeldende forskrifter på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte

Generell kompetanse

  • kan gjennomføre feilfri prøve i medikamentregning

Innhold

  • Nevrologiske sykdommer og helseplager (eks. cerebral parese, epilepsi, demens, hjerneslag)

  • Sykdommer fra hjerte/kar, luftveiene, mage/tarm, nyrer/urinveier etc.

  • Vanlige tilleggslidelser ved utvalgte sykdommer/syndromer. (Symptombilde, symptommarkører og behandling

  • Ulike årsaksforhold (eks. helseindikatorer)

  • Kjente årsaker til somatiske sykdommer

  • Genetikk og utviklingsforstyrrelser

  • Fysiske, psykiske, kognitive, sosiale og økonomiske og materielle konsekvenser av helsesvikt, sykdom og funksjonsnedsettelse

  • Helse- og miljøfremmende tiltak på individ-, gruppe- og samfunnsnivå (aktivitet, kosthold)

  • Konkrete sykdomsforebyggende tiltak; eks. vaksine

  • Praktiske helsefaglige prosedyrer; injeksjoner, kateterisering, sårbehandling, sondeernæring, blodprøvetaking, perifer venekateter (PVK)

  • Kartlegging og kommunikasjonsverktøy (News2, ISBAR, Fire gode vaner).

  • Farmakokinetikk og farmakodynamikk

  • Spesiell farmakologi inn mot utvalgte sykdommer og helseplager

  • Medikamentregning

  • Medikamenthåndtering

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert med ulike tema for ukene. Undervisning og læring skjer gjennom selvstudier, forelesninger, demonstrasjon, nettstøttede læringsressurser, ferdighetstrening, simulering, seminar, veiledning og gruppearbeid.

Arbeidsomfang

Vernepleieprogrammet er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 400 timer ved 15 studiepoengs emner. Studieprogrammet legger til rette for undervisning i gjennomsnitt 10-11 timer per uke. Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Det er krav om 100 % deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening i dette emnet.

  • Feilfri skriftlig prøve i medikamentregning. Det gis tre forsøk

  • Godkjent test i praktiske prosedyrer i helsetjenesten. Ny test i prosedyrer kan tas én gang ved ikke godkjent testresultat.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, 4 timer.

  • Ingen hjelpemidler tillatt

  • Karakterregel: A-F

Sensorordning

Intern og ekstern sensor

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres i på følgende måte: både med underveis- og sluttevaluering. Resultatene blir presentert i programutvalg og kullets time.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 06.06.2021, med forbehold om flere endringer før semesterstart høst 2021.

Eiane, Gunvor Helle, & Gjermestad, Anita. (2019). Når personar med utviklingshemming blir eldre, kva utfordringar erfarer kommunale tenesteytarar?

Kirkevold, M., Brodtkorb, K., & Ranhoff, A. H. (2020). Geriatrisk sykepleie: god omsorg til den gamle pasienten (3. utgave.). Gyldendal.

Kristoffersen, N. J. (2016). Grunnleggende sykepleie: B. 2: (3. utg). Gyldendal akademisk.

Malmedal, W & Gunn Steinsheim. (2020). Tidlig oppdagelse av forverret tilstand. Tidsskrift for omsorgsforskning, 6(2), 10–22. https://doi.org/10.18261/issn.2387-5984-2020-02-02

Nordeng, H. M. E., Spigset, O., & Maizels, D. (2018). Legemidler og bruken av dem (3. utgave.), kap: 10, 11, 12, 14, 15, 19, 22, 26. Gyldendal.

Olsen, L. (2014). Praktisk medikamentregning: Dose, styrke, mengde (4. utg. ed.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Ørn, S., & Bach-Gansmo, E. (2019). Sykdom og behandling (1. utgave.). Gyldendal akademisk.

VAR prosedyrer

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:59:02