HOVVPL10120 Vernepleierprofesjon, dannelse og kunnskap (Høst 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Fredrik Andersen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i vernepleie.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
-
har kunnskap om forskningsmetode
-
har kunnskap om validitet og reliabilitet (kvantitativ metode) og refleksitivitet, gyldighet og pålitelighet (kvalitativ metode)
-
har kunnskap om ulike etiske teorier, verdioppfatninger og menneskesyn
-
har kunnskap om velferdsstatens utvikling og ideologi, offentlig styring og forvaltning
-
har kunnskap om menneskerettighetene og konvensjonen for rettigheter for mennesker med funksjonshemminger (CRPD)
-
har kunnskap om rettssikkerhet, personvern og taushetsplikt
-
har kjennskap til samfunnsskapte barrierer
-
har kunnskap om inkludering, likestilling, livskvalitet, levekår og diskriminering
-
har kunnskap om selvbestemmelse og positiv og negativ frihet
-
har kunnskap om vernepleierens profesjon, ulike roller, arbeidsområde og kompetanse
-
har kunnskap om vernepleierens samfunnsoppdrag og fagområdets historie
-
har kunnskap om kognitiv funksjonsnedsettelse og utviklingsforstyrrelse
-
har kunnskap om forutsetninger for og utfordringer relatert til faglig skjønn
-
har kunnskap om yrkesetiske retningslinjer for vernepleiere
Ferdigheter
-
kan anvende kunnskap om akademiske standarder og skriving
-
kan finne, vurdere og henvise til fagstoff ved søk etter relevant empiri og teori
-
kan reflektere over begrepene brukerperspektiv og brukermedvirkning
Generell kompetanse
-
har innsikt i hvordan egen atferd påvirkes av og påvirker andre
Innhold
Hva er forskning, vitenskapelig metode, introduksjon til kvalitativ og kvantitativ metode. Vurdering av vitenskapelig kvalitet: validitet, reliabilitet, gyldighet, pålitelighet og refleksivitet.
Akademisk skriving, plagiering, referanseteknikk, APA.
Hva er etikk, konsekvensetikk, pliktetikk, dydsetikk, rettferdighet og rettigheter, menneskesyn. Anvendt etikk, etisk refleksjon, etiske dilemmaer i tjenesteutøvelse. Yrkesetiske retningslinjer, forståelse for etisk ansvarlighet.
Den politiske maktstrukturen, helse- og sosialpolitikk. Velferdsstatens historie.
Selvbestemmelse jf. CRPD og Kap 9a i Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester. Positiv og negativ frihet, definisjoner på selvbestemmelse, Arcs self-determination scale, Causal Agency Theory.
Personsentrert helse- og miljøarbeid
Makt/avmakt, paternalisme, norm, normalitet og avvik, marginalisering, autonomi, stigmatisering, stempling, stigma, segregering. Egenskaps-, relasjons- og systemforklaringer.
Funksjonshemming, funksjonsnedsettelse, forståelse for hvordan ideologier og holdninger påvirker funksjonsnedsattes muligheter og levevilkår.
Menneskesyn. Menneskerettigheter og CRPD. GAP-modellen og forståelse av konsekvenser av samfunnsskapte barrierer. Begrepsavklaring og refleksjoner opp mot aktuelle brukere.
Vernepleieren som profesjon, vernepleiernes kjerneroller. Samfunnsoppdraget, forskrift om vernepleierutdanningen, historien til vernepleierutdanningen.
Faglig skjønn. Stor- og liten grad av frihet ved faglig skjønn. Sansning og persepsjon. Sjekklister og arbeidsmodeller.
Grunnleggende kommunikasjonsteori, herunder språkets konstituering og funksjon
Undervisnings- og læringsformer
Emnet undervises gjennom forelesninger, seminarer og veiledning.
Veiledning foregår i basisgrupper der gruppene diskuterer ulike forhåndsbestemte temaer. Det forutsettes at deltakerne i forkant av veiledningen tilegner seg kunnskap om temaet gjennom lesing og deltagelse i undervisning. Det er 4 timer basisgruppeveiledning i emnet.
Arbeidsomfang
Vernepleieprogrammet er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 400 timer ved 15 studiepoengs emner.
Studieprogrammet legger til rette for undervisning i gjennomsnitt 10-11 timer per uke. Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.
Praksis
Ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Levere skisse til semesteroppgave
Én to-timers flervalgsprøve (multiple choice): Må vurderes til godkjent. Det gis anledning til 3 forsøk totalt for å få godkjent arbeidskravet
Deltakelse i etikkdebatt
Profesjonsetikk trening (miljøarbeid), Godkjent/ikke godkjent
Én individuell samtale (studiesamtale) med veileder á 30 minutter
- Det er krav om 75 % deltakelse/tilstedeværelse i forelesninger og seminarer. Selvrapportering av fravær på læringsplattformen. Manglende rapportering regnes som fravær
Eksamen
Individuell semesteroppgave, 2000 ord
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ny eller utsatt eksamen må det leveres ny semesteroppgave, 2000 ord
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte: Skriftlig sluttevaluering hvor resultatene behandles i programutvalg og i kullets time.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.