HOVAVF10320 Digitalisering og kommunikasjon i organisasjoner (Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlige:
  • Beate Brevik Sæthern
  • Anne Margrethe Glømmen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium arbeids- og velferdsfag.

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • Har bred kunnskap om bruk av analoge og digitale kommunikasjonsmetoder i møte med brukere og organisasjoner

Ferdigheter

  • Kan utføre samtaler med bruk av ulike kommunikasjonsmetoder

  • Kan bidra til myndiggjøring av bruker

  • Har evne til å skape god dialog og relasjon til andre mennesker

  • Kan anvende digital kommunikasjon i møte med brukere og organisasjoner

  • Kan kritisk vurdere anvendbarheten av ulike kommunikasjonsformer og metoder i møte med brukere og organisasjoner

  • Kan identifisere og håndtere etiske utfordringer i kommunikasjonsprosesser i møte med brukere og organisasjoner

  • Kan vurdere og analysere egen kommunikasjonskompetanse

Generell kompetanse

  • Har forståelse for hvordan bruk av analoge og digitale kommunikasjonsmetoder påvirker brukere og organisasjoner

Innhold

Emnet inneholder det teoretiske grunnlaget for coaching, motiverende intervju (MI) og andre analoge og digitale kommunikasjonsformer, samt trening i å utvikle egne ferdigheter innen valgte metoder gjennom å

  • Bli bevisst på egen rolle som relasjonsbygger og prosessleder

  • Få innsikt i definisjoner og teoretisk grunnlag, samt utvikle ferdigheter innen analog og digital kommunikasjon i organisasjoner

  • Bli bevisst på etiske utfordringer ved bruk av digitale og analoge kommunikasjonsformer i møte med brukere og organisasjoner

  • Få oversikt over ulike anvendelsesområder, samt muligheter og begrensninger for ulike kommunikasjonsverktøy og metoder i møte med brukere og organisasjoner

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning og læringsformer består av studentaktive forelesninger og dialogbaserte seminar, ferdighetstrening, simulering, individuelle oppgaver og gruppearbeid som presenteres skriftlig eller muntlig.

Veiledning:

Emneansvarlig er tilgjengelig for veiledning 2 timer hver uke. Veiledning kan foregå på ulike måter, for eksempel på veileders kontor, via mail, telefon, eller andre digitale verktøy, som lync, adobe, skype, m.m.

Arbeidsomfang

Bachelor i arbeids- og velferdsfag er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 40 timer per uke. Studieprogrammet legger til rette for undervisning i gjennomsnitt 10-11 timer per uke. Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.

Praksis

Det er ikke veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Et individuelt notat. Notatet skal være på inntil 1500 ord og godkjennes i læringsplattformen. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides 1 gang.

  • Det er krav om 90 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og simulering. Dersom studenten ikke fyller kravene om 90 % tilstedetilværelse i ferdighetstrening og simulering, må studenten gjennomføre en analog eller digital presentasjon av et relevant tema gitt av emneansvarlig.

Arbeidskravene må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen

Eksamen

Muntlig eksamen (gruppe)

  • Muntlig eksamen i gruppe på 2-3 studenter.

  • Varighet inntil 30 minutter.

  • Kandidatene utfører en profesjonell samtale basert på et case, og reflekterer rundt samtalen i etterkant.

Hensikten er å gi kandidatene mulighet til å demonstrere:

- Gode kommunikasjonsferdigheter, hvor de anvender kommunikasjonsteori i praksis

- Evne til å knytte kommunikasjonsteori til praksis

- Evne til faglig refleksjon over et sentralt tema/dilemma knyttet til kommunikasjon i situasjonen.

Det gis en felles bokstavkarakter for gruppen. Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Interne sensorer

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Studenter som ikke avlegger gruppeeksamen på grunn av sykdom og studenter som ønsker å forbedre karakter, vil kunne avlegge individuell muntlig eksamen. Utsatt eksamen sensureres av to interne sensorer.

Evaluering av emnet

Underveis og sluttevaluering danner grunnlag for en emnerapport i henhold til kvalitetssystem for utdanning ved HiØ. Emnerapporten behandles i kullet og i programutvalg.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 10.12.2021

Beesley, P., Watts, M. & Harrison, M. (2017): Developing Your Communication Skills in Social Work. SAGE Publications. (176 sider)

Berg. M.E. & Ribe, E. (2013): Coaching - Å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes. (3. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1, 3, 4, 5 og 7 (ca. 100 sider). (Kapittel. 2, 6, 8, 9 og 10 kommer i 3. studieår).

Ellingsen, P., Eriksson, R. & Røn, M. (2020): Førstelinjearbeid i en digital tid. Om hvordan elektronisk saksbehandling påvirker arbeidet til veilederen i den norske arbeids- og velferdsetaten (NAV). Tidsskrift for Arbeidsliv. ISSN 1399-1442. 22 (3) (publiseres desember 2020).

Holm Ivarsson, B., Ortiz, L. og Wirbing, P. (2015): MI - motiverende samtaler; en praktisk håndbok for sosialt arbeid. Gyldendal Akademisk

Pettersen, L. (2018): Digitalisering - Modernitetens flyttebyrå (14 sider). https://www.idunn.no/nmt/2018/04/digitalisering 

Rachlew, A., Løken, G.-E. & Bergestuen, S.T., 2020. Den profesjonelle samtalen: en forskningsbasert intervjumetodikk for alle som stiller spørsmål, Oslo: Universitetsforlaget. (245 sider)

Røhnebæk, M. (2016): Fra bakkebyråkrati til skjermbyråkrati (15 sider). https://www.idunn.no/file/pdf/66917570/fra_bakkebyraakrati_til_skjermbyraakrati.pdf 

Svendsrud, A. (2015): Karriereveiledning i et karriereveiledningsperspektiv. Oslo: Universitetsforlaget. (230 sider)

 

Videoer:

Build don't break relationships with communication - connect the dots - Amy Scott. https://www.youtube.com/watch?v=Jp9b2Hf7QWg 

MICROAGGRESSIONS IN THE CLASSROOM. https://www.youtube.com/watch?v=ZahtlxW2CIQ 

Eliminating Microaggressions: The Next Level of Inclusion - Tiffany Alvoid. https://www.youtube.com/watch?v=cPqVit6TJjw 

What a digital government looks like - Anna Piperal. https://www.ted.com/talks/anna_piperal_what_a_digital_government_looks_like 

 

Artikler, videoer, podkaster og anbefalt pensum vil bli lagt til ved emnestart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:59:12