HOVVPL10320 Innføring i miljøterapi, habilitering og rehabilitering (Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Gunn Elisabeth Haagensen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i vernepleie.

Absolutte forkunnskaper

Ingen ut over opptakskrav.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at studenten har bestått emnene

  • HOVVPL10120 Vernepleierprofesjon, dannelse og kunnskap

  • HOVVPL10220 Anatomi, fysiologi, biokjemi, mikrobiologi, farmakologi og menneskets fysiologiske behov

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • har kunnskap om de vanligste perspektiver i psykologisk forskning

  • har kunnskap om psykologien som vitenskap

  • har kunnskap om forholdet mellom utvikling og endring, og psykologi og biologi

  • har kunnskap om ulike syn på læring

  • har kunnskap om motivasjonsprosesser og hvordan motivasjon påvirker atferd

  • har kunnskap om emosjoner, og hvordan emosjonelle forhold påvirker atferd

  • kjenner til barnekonvensjonen (identifisere avvik fra normalutvikling, og koble til konvensjonen)

  • kjenner til grunnleggende teknikker og strategier i veiledning

  • kjenner til den didaktiske relasjonsmodellen, didaktiske taksonomier

  • kjenner til hva et problem er, og kjenner til elementene i problemløsning.

  • kjenner til problemløsningsstrategier

  • har kunnskap om å identifisere verdier, hjelpe folk til å vekte verdier i forbindelse med endringsarbeid

  • har kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser, og begrunner valg i miljøterapi med utgangspunkt i spesifikke utfordringer relatert til individuelle behov

  • kjenner til kulturbegrepet, ulike kulturuttrykk og kan forholde seg til ulike kulturuttrykk

  • kjenner til lovverk som omhandler diskriminering, likestilling og inkludering

  • kjenner til avviksteori og økologiske modeller

Ferdigheter

  • kan anvende sentralt metodisk arbeid knyttet til atferdsmålinger, registreringsmetoder, design, målformuleringer

  • kan anvende faglig kunnskap for å identifisere og måle dimensjoner ved atferd

  • kan vurdere utfordringer på ulike nivåer, og i et livsløpsperspektiv

  • kan finne, vurdere og henvise til oppdatert evidens

Generell kompetanse

  • har innsikt i egen fagutøvelse

  • kjenner til ulike faglige og etiske problemstillinger

  • kan gjennomføre medikamentregning

Innhold

  • Psykologiens mål, temaer og perspektiver

  • Emosjonell og kognitiv normalutvikling

  • Grunnleggende kjennetegn på kognitive funksjonsnedsettelser og emosjonelle vansker; autisme, utviklingshemming, ADHD, demens, angst, depresjon

  • Sentrale sosialpsykologiske fenomener

  • Motivasjon, læringspsykologi og biologi

  • Innføring i læringspsykologiens vitenskapelige fundament og grunnleggende begreper

  • Datainnsamling og atferdsmålinger, analyse og målutforming

  • Opplæringsteknikker, miljøtilrettelegging, hjelpemidler og velferdsteknologi

  • Evalueringsplaner

  • Premisser for normative vurderinger

  • Sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid, inkludert normative og deskriptive premisser for målvalg og tiltak, juridiske og faglige vilkår knyttet til tiltaksarbeid, utøvelse av faglig skjønn

  • Kunnskapsbasert praksis, inkludert kulturforståelse, livsløpsperspektiv

  • Problemløsning, veiledning og kommunikasjon

  • Innføring i pedagogikk, retorikk, varsling og formidling

  • Hjelperrollen og samarbeid med brukere, pårørende, også brukere og pårørende med ulik etnisk/kulturell bakgrunn

  • Medikamentregning

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen og læring skjer gjennom forelesninger, selvstudier, seminarer og ressurstimer. I tillegg kommer veiledning og deltakelse i basisgrupper. Hovedvekten vil være på studentaktive læringsformer, både individuelt, parvis og i gruppe i digital og analog form.

Det er tre (3) timer veiledning i basisgruppe.

Arbeidsomfang

Vernepleieprogrammet er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 400 timer ved 15 studiepoengs emner. Studieprogrammet legger til rette for undervisning i gjennomsnitt 10-11 timer per uke. Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Individuell mappeoppgave bestående av 15 deloppgaver à 500 ord.

  • Gruppearbeid med muntlig presentasjon av oppgave/arbeid gjennomført i tråd med sjekkliste for systematisk miljøarbeid og kunnskapsbasert praksis.

Arbeidet med mappen følger en formativ vurderingsstruktur underveis i emnet, hvor frister for innlevering og skriftlig tilbakemelding til en medstudent, samt muntlig gruppefremlegg, må gjennomføres før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Struktur for mappeoppgave:

  1. En delinnlevering underveis i emnet

  2. Studenten gir skriftlig tilbakemelding på en tilfeldig utvalgt deloppgave, til én medstudent.

  3. Innlevering av komplett mappe med 15 deloppgaver.

I tillegg til at studentene gir tilbakemeldinger på hverandres arbeider, gjennomføres arbeidsseminarer og ressurstimer i forbindelse med studentenes arbeid med mappeoppgavene underveis i emnet. Mappeoppgaven kan revideres og bearbeides helt frem til sluttinnlevering to uker før eksamen. Alle oppgavene i mappen leveres til fastsatt frist. Mappen skal godkjennes og er grunnlag for eksamen. Kriteriet for godkjenning er at alle deloppgaver er levert og har et forventet omfang.

  • Medikamentregning (1. års prøve). Individuell nettbasert prøve. Krav om 100 % riktig besvarelse. Studenten får fem (5) forsøk.

  • Deltakelse i obligatorisk basisgruppeveiledning. Det er krav om 66 % deltakelse/tilstedeværelse i forelesninger, seminarer og veiledning. Selvrapportering av fravær på læringsplattformen. Manglende rapportering regnes som fravær.

Eksamen

Individuell mappevurdering:

Tre (3) tilfeldig utvalgte oppgaver fra mappen på 15 oppgaver trekkes ut for sensurering. Studentene kan arbeide med mappen fram til innlevering til eksamen. Se arbeidskrav for detaljer om mappen.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ny eksamen må hele oppgavemappen med 15 oppgaver leveres på nytt og det trekkes ut tre oppgaver for vurdering. Det trekkes blant alle oppgavene i mappen. Studentene har anledning til å revidere/forbedre oppgavene i mappen fram til ny eksamen.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte: både underveis- og sluttevaluering. Resultatene behandles i programutvalg og i kullets time.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 09.08.2021

Brask, O. D., Østby, M., & Ødegård, A. (2016). Vernepleierens kjerneroller: en refleksjonsmodell. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-1671-0 Kapittel 9, 10, 11, 12 og 13 (47 sider).

Berg, B. (2014) Dobbelt sårbar - minoritetsfamilier med funksjonshemmete barn. I Tøssebro, J. og Christian Wendelborg (red.) Oppvekst med funksjonshemming. Familie, livsløp og overganger. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 97882-05-45898-7 (24 sider).

Eriksen, T.H. og Sajjad, T. A. (2020). Kulturforskjeller i praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN: 9788205538122:

  • Kap. 3 Kulturkontakt og etnisitet

  • Kap. 4 Nasjonalisme

  • Kap 5 Minoriteter

  • Kap. 7 Kultur og verdier: det flerkulturelle dilemma

  • Kap. 8 Kultur og kommunikasjon

  • Kap. 9 Kulturmøter i skolen

  • Kap. 10 Familiens mange roller

  • Kap. 11 Kjønn, roller og identitet

  • Kap. 16 Mennesket og myndighetene

Holt, N., Bremner, A., Sutherland, E., Vliek, M., Passer, M. W., & Smith, R. E. (2019) Psychology: The science of mind and behavior. 4. utg. London el. Boston: McGraw-Hill. (Ca. 350 sider):

  • Chapter 1: Psychology: The science of psychology (ca 27 sider)

  • Chapter 2: Studying behaviour scientifically (48 sider)

  • Chapter 4: The brain and behaviour (ca 41 sider)

  • Chapter 11: Motivation and emotion (ca. 50 sider)

  • Chapter 12 & 13: Life span development I og II (ca 70 sider physical and emotional development & social and emotional development)

  • Chapter 14: Social thinking and behavior (ca 50 sider)

  • Chapter 16: Health psychology: adjusting to life (ca 55 sider)

Martinsen, H. m. fl. (2016). Mennesker med autismespekterforstyrrelser (ASD). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 9788205481916 (77 sider):

  • Kap. 2: ASD – undergrupper, kjennetegn og særtrekk, s. 27-39

  • Kap 6: Stress hos mennesker med ASD, s. 116-155

  • Kap 7: Sansevarhet og hypersensitivitet, s. 157-181

  • Kap 8: Formsvingninger hos mennesker med ASD, s. 182-204

Miltenberger, R. G. (2016). Behavior modification: Principles and procedures. 6. utg. Cengage Publishing.

  • Kap. 1 Introduction to Behavior Modification.

  • Kap. 2. Observing and Recording Behavior.

  • Kap. 3. Graphing Behavior and Measuring Change.

  • Kap. 4. Reinforcement.

  • Kap. 5. Extinction.

  • Kap. 6. Punishment.

  • Kap. 8. Respondent Conditioning.

  • Kap. 9. Shaping.

  • Kap. 10. Prompting and Transfer of Stimulus Control.

  • Kap. 11. Chaining.

  • Kap. 15. Differential Reinforcement.

  • Kap. 22. The Token Economy.

Molven, O. (2019). Helse og jus. (9. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205524873 (46 sider):

  • Kap. 14: Krav om forsvarlig yrkesutøvelse og virksomhet (225-249) 24 sider

  • Kap. 18: Taushetsplikt og samarbeid (309-331) 22 sider

Mæhle, I., Eknes, J., & G. Hauge (red.) (2018). Utviklingshemning Årsaker og konsekvenser. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget 9788215030876 (111 sider).

  • Kap. 5: Down syndrom (73-86) 13 sider

  • Kap. 24: Cerebral parese og utviklingshemning (217-222) 5 sider

  • Kap. 25: Epilepsi (223-239) (12 sider)

Nordanger, D. Ø, & Braarud, H. C. (2014). Regulering som nøkkelbegrep og toleransevinduet som modell i en ny traumepsykologi. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 51, 531-536. (5 sider)

Pettersen, R. C., & Løkke, J. A. (2019). Veiledning i praksis- grunnleggende teknikker. 2 utg. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788215032078. (211 sider)

Repstad, P. (2014). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere. 3. utg. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 9788215023502

Sollesnes, T. (2013). Pedagogikk for sosialfagene. Oslo: Cappelen Damm. ISBN: 9788276349702. (160 sider)

Salthe, G., & Løkke, J. A. (2012). Sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid: fra normative og deskriptive premisser til tiltak og evaluering. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, 39(1), 17–32.

Svartdal, F. (2015). Psykologiens forskningsmetoder. En introduksjon. 4.utg. Bergen, Fagbokforlaget. ISBN: 9788245018875

  • Kap. 1 Vitenskap. Grunnleggende antakelser

  • Kap. 2 Vitenskapelig tenkning: Validitet, begreper og teori

  • Kap. 3 Forskningsprosessen: Fra spørsmål til svar

  • Kap. 5 Beskrivende og kvalitative forskningsmetoder

  • Kap. 8 Eksperimentelle design: Grunnleggende begreper

Tuntland, H. (2011). En innføring i ADL : teori og intervensjon. Høyskoleforlaget. ISBN: 9788276349122. 122 sider

  • Kap. 1 Grunnleggende forståelse

  • Kap. 2 ADL i en myndiggjøringstid

  • Kap. 3 Teori om kumulativ sammenheng mellom ADL-ferdigheter

  • Kap. 4 ADL-vurdering

  • Kap. 5 En oppgaveorientert tilnærming til ADL-trening

Juridiske dokument:

Barnekonvensjonen. (2003). FNs konvensjon om barnets rettigheter: Vedtatt av De Forente Nasjoner den 20. november 1989, ratifisert av Norge den 8. januar 1991: Revidert oversettelse mars 2003 med tilleggsprotokoller. Oslo: Barne- og familiedepartementet. 60 sider

Anbefalt litteratur:

NOU 2016:17. (2016). På lik linje Åtte løft for å realisere grunnleggende rettigheter for personer med utviklingshemming. Oslo: Departementenes servicesenter, Informasjonsforvaltning. (229 sider).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:59:14