HOVVPL10420 Praksis 1: Miljøterapi, habilitering og rehabilitering I (Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad og tildelte praksisplasser.
Emneansvarlig:
Kari Megrund
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i vernepleie.

Absolutte forkunnskaper

Godkjent ferdighetstrening (arbeidskrav) i følgende emne:

  • HOVVPL10220 Anatomi, fysiologi, biokjemi, mikrobiologi, farmakologi og menneskets fysiologiske behov.

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført/fulgt undervisning i følgende emner:

  • HOVVPL10120 Vernepleierprofesjon, dannelse og kunnskap

  • HOVVPL10220 Anatomi, fysiologi, biokjemi, mikrobiologi, farmakologi og menneskets fysiologiske behov

  • HOVVPL10320 Innføring i miljøterapi, habilitering og rehabilitering

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • har kunnskap om relevante teknikker og metoder i miljøterapi

  • har kunnskap om likheter og forskjeller i autonomi, selvbestemmelse og beslutningsstøtte, og hvordan vi tilrettelegger for dette

  • har kunnskap om helse- og velferdssystemet, gjeldende lov- og regelverk og veiledere innen fagområdet og hvordan helse- og sosialpolitiske føringer påvirker tjenesteutøvelsen og tjenestemottakeres livssituasjon

Ferdigheter

  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning

  • kan anvende grunnleggende atferdsmålinger ved hjelp av anerkjente registreringsmetoder

  • kan anvende kunnskap om design og planlegger og gjennomfører datainnsamling som ledd i systematisk tiltaksarbeid

  • kan anvende kunnskap om problemløsning og målsetningsarbeid, og beskriver konkrete og målbare målsetninger som ledd i tiltaksarbeid

  • kan anvende faglig kunnskap for å planlegge og gjennomføre enkle systematiske opplæringstiltak

  • kan anvende faglig kunnskap for å innhente, vurdere, og benytte, nødvendig teoretisk og forskningsbasert kunnskap i et utredningsarbeid

  • kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid

  • kan beherske relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe

Generell kompetanse

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning i miljøterapi, med enkeltpersoner

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i brukeres mål og behov, selvstendig og i samarbeid med brukere og andre, i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer

  • kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons-, kommunikasjons-, kultur- og ledelseskompetanse

  • kan anvende faglig kunnskap om livreddende førstehjelp

Innhold

  • Kunnskapsbasert praksis

  • Sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid

  • Datainnsamling og analyse, mål og kriterier for målformuleringer, opplæringsteknikker (oppgaveanalyse, kjeding, prompt/promptfading)

  • Normative og deskriptive premisser for målvalg og tiltak, autonomi, selvbestemmelse og beslutningsstøtte

  • Anerkjente kartleggingsmetoder og sentrale dokumentasjonssystemer som benyttes i praksis (eks. Gerica, Iplos, Dips)

  • Planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak

  • N=1 design, grafisk fremstilling av data, samt visuelle analyser

  • Introduksjon til veiledning, med vekt på studentenes nyttiggjøring av veiledning; herunder forberedelse, veiledningsgrunnlag, struktur, forventninger

  • Grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter; Veiledningstema - ref. «kommunikasjonstaksonomien». Innføring i veiledningsmetodikk; PALLET

  • Gjennomføring av enkle GAP- analyser

  • Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD)

  • Aktuelt lovverk som styrer driften av praksisstedet, kapittel 9 Helse- og omsorgstjenesteloven

  • 5 timers grunnkurs i førstehjelp: livreddende, skade og ulykker

Undervisnings- og læringsformer

Praksisperioden organiseres og tilrettelegges for læring gjennom deltakelse i praksisstedets daglige arbeid, veiledningstimer gitt av praksisveileder, skriftlig arbeid og deltakelse på høgskolens undervisningsdager.

Arbeidsomfang

400 timer, hvorav 300 timer er bundet til deltakelse ute i praksis og resten er knyttet til studiedager og undervisningsdager ved høgskolen.

Praksis

Praksisperioden har en varighet på ca. 10 uker.

Studenter uten tidligere erfaring fra arbeid med utviklingshemmede skal ha sin første praksis i tilknytning til arbeid med denne gruppen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Gjennomføring av 8 veiledningstimer med praksisveileder. Det anbefales at studenten skal levere veiledningsgrunnlag 48 timer før veiledning med praksisveileder.

  • To notater på maks 750 ord. Notatene leveres og vurderes av skoleveileder innen gitte frister. Notatene må være vurdert til godkjent for at praksisperioden i sin helhet kan bli vurdert til bestått. Notater som ikke blir godkjent, kan omarbeides èn gang. For sent innleverte notater blir vurdert til ikke godkjent. Ved praksisstart får studenten opplysninger om krav til innhold i notatene og frister for innlevering. Skoleveileder gir én veiledningstime på forespørsel fra student. Det gis skriftlig tilbakemelding på oppgaven.

  • Vurdering av praksis. Praksis vurderes av praksisveileder etter første halvdel av praksisperioden, samt etter praksisperiodens slutt. Vurderingen gjøres på eget vurderingsskjema utarbeidet av Høgskolen i Østfold. Ved fullført praksis må vurderingen være innstilt til bestått. Vurderingsskjemaet leveres Høgskolen i Østfold etter avsluttet praksisperiode.

  • Godkjent HHLR kurs (hjerte- / lungeredning), 3 timer

  • Krav om 90 % deltakelse/tilstedeværelse på praksisstedet

Godkjente arbeidskrav er gyldig i ett semester. Alle arbeidskrav må gjennomføres og godkjennes samme semester. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, må emnet/praksisperioden gjennomføres på nytt.

Eksamen

Praksisperioden vurderes til Bestått / Ikke bestått.

For å få praksisperioden vurdert til bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent.

Ved tvil om bestått praksisstudier inntrer egne rutiner for Høgskolen i Østfold, se pkt. Praksis i generell del av denne studieplanen. 

Sensorordning

Arbeidskravet «Vurdering av praksis» innstilles til bestått / ikke bestått av praksisveileder.

Intern og ekstern sensor deltar i endelig vurdering av praksisstudium, jf. rutiner ved tvil om bestått praksis.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

Muntlig sluttevaluering. Resultatene behandles i programutvalg og i kullets time.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 28.01.2020

Pettersen, R. C. & Løkke, J. A. (2019). Veiledning i praksis - grunnleggende ferdigheter. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 02:59:14