HOVAVF30220 Sosial innovasjon og entreprenørskap (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Trude Tonholm
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for Bachelorstudium i arbeids- og velferdsfag.
Absolutte forkunnskaper
Bestått følgende emner i andre studieår:
HOVAVF20120 Arbeid og helse - Fra globalt til lokalt arbeidsliv
HOVAVF20220 Arbeids- og diskrimineringsrett
Anbefalte forkunnskaper
Gjennomført følgende emner:
HOVAVF20320 Human Resource Management (HRM)
HOVFEL20020 Digitalisation and interdisciplinary collaboration (10 stp), med tilhørende valgbart fordypningsemne (5 stp)
Undervisningssemester
5. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Har kunnskap om og forståelse av innovasjon og kontinuerlig forbedring for effektiv verdiskaping i bedrifter og virksomheter
Har kunnskap om hva som fremmer og hemmer innovasjon og utviklingsprosesser i virksomheter og i samfunnet generelt
Har kunnskap om organisering for utvikling og innovasjon
Ferdigheter
Kan anvende metoder, teknikker og modeller for å drive innovasjons- og utviklingsprosjekter
Kan løse innovasjons- og utviklingsoppgaver på en systematisk og effektiv måte
Kan arbeide i team og benytte metoder for gode samarbeidsprosesser
Kan bli ledet og lede andre på en god måte på tvers av erfaring, livssituasjon og faglige interesser
Kan opptre som en god lagspiller og motivere andre faglig og sosialt
Utvikler og anvende ferdigheter i konstruktive og kreative prosesser
Generell kompetanse
Kan vurdere egne samarbeids- og ledelsesferdigheter
Har kunnskap om menneskers ulike personligheter, behov og interesser og kan fungere sammen på tvers av dette
Har forståelse for verdien av medvirkning i utviklingsprosessen for å oppnå bærekraftige resultater
Har ferdigheter i konstruktive og kreative prosesser
Innhold
Sosial innovasjon
Sosialt entreprenørskap og intraprenørskap
Metoder for sosial innovasjon (Nesta; DIY Toolkit for Social Innovation) og bedrifts- /organisasjonsutvikling (LEAN mm).
Prosjektarbeid
Ledelsespedagogikk, gruppedynamikk og motivatorroller.
Emnet fokuserer på innovasjon og forbedringsarbeid som kollektive prosesser.
Studentene møter kunnskap om innovasjon i ulike sammenhenger og får trening i prosjektarbeid, samarbeid og organisasjonsutvikling. Dette blir teoretisk koblet til definisjoner, modeller og evne til kritisk refleksjon over eget arbeid.
Det blir både teoretiske og praktiske tilnærminger, inkludert innovasjonskultur og kompleksitet i nyere innovasjonsforståelse.
Dette læres gjennom veiledet gruppearbeid med prosjektorganisering. Prosjektene kan være i samarbeid med studenter fra fra andre årskull eller andre studieprogram, samarbeid med andre deler av høgskolen (f.eks. studieverksted, bibliotek, kantine e.l.), oppstart av egen studentbedrift eller samarbeid med bedrifter utenfor høgskolen.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet inneholder forelesninger, samt gruppearbeid organisert som prosjekt og feltarbeid.
Veiledning:
Emneansvarlig er tilgjengelig for veiledning 2 timer hver uke til fastsatt tid gjennom hele emnet. Veiledning kan foregå på ulike måter, for eksempel på veileders kontor, via mail, telefon, eller andre digitale kanaler.
Arbeidsomfang
Bachelor i arbeids- og velferdsfag er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 40 timer per uke.
Emnet undervises over en periode på ca. 8-10 uker.
Studieprogrammet legger til rette for læringsaktiviteter i gjennomsnitt 10-11 timer per uke.
Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.
Praksis
Det er ikke praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Prosjektgjennomføring i gruppe med skriftlig rapport. Gruppen består av 3-6 studenter. Omfang skal være på 1500-2000 ord + tre obligatoriske vedlegg: prosjektplan, SWOT og team-evaluering.
Det stilles krav om tilstrekkelig deltagelse og engasjement for at studenten og/eller gruppa skal få arbeidskravet godkjent. Ved tvil om tilstrekkelig deltagelse, samarbeidsevne- eller vilje med interne eller eksterne samarbeidspartnere, eller andre utfordringer, innkalles studenten til veiledning med en fagansatt. Hvis problemene vedvarer får studenten ikke godkjent arbeidskravet.
Arbeidskrav må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig eksamen i gruppe.
- Presentasjon av prosjektarbeidet i gruppe: Varighet 15-20 minutter. Alle på gruppa må ha en aktiv rolle og det forventes at relevant teori er inkludert.
- Deretter inntil 20 minutter diskusjon basert på spørsmål fra sensorene.
- Tillatt hjelpemiddel: Prosjektrapport og obligatoriske vedlegg kan medbringes, uten tilleggskommentarer.
Karakterregel: A - F. Det kan gis individuelle karakterer i gruppa.
Sensorordning
Interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått resultat kan gruppa, eventuelt enkeltstudent, fremstille seg til ny eksamen basert på godkjent arbeidskrav.
Ved ønske om å forbedre resultat (gruppe eller individuelt) henvises det til neste ordinære gjennomføring.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Underveis og sluttevaluering danner grunnlag for en emnerapport i henhold til kvalitetssystem for utdanning ved HiØ. Emnerapporten behandles i kullet og i programutvalg.