HOVAVF30220 Sosial innovasjon og entreprenørskap (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Trude Tonholm
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for Bachelorstudium i arbeids- og velferdsfag.

Absolutte forkunnskaper

Bestått følgende emner i andre studieår:

  • HOVAVF20120 Arbeid og helse - Fra globalt til lokalt arbeidsliv

  • HOVAVF20220 Arbeids- og diskrimineringsrett

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført følgende emner:

  • HOVAVF20320 Human Resource Management (HRM)

  • HOVFEL20020 Digitalisation and interdisciplinary collaboration (10 stp), med tilhørende valgbart fordypningsemne (5 stp)

Undervisningssemester

5. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • Har kunnskap om og forståelse av innovasjon og kontinuerlig forbedring for effektiv verdiskaping i bedrifter og virksomheter

  • Har kunnskap om hva som fremmer og hemmer innovasjon og utviklingsprosesser i virksomheter og i samfunnet generelt

  • Har kunnskap om organisering for utvikling og innovasjon

Ferdigheter

  • Kan anvende metoder, teknikker og modeller for å drive innovasjons- og utviklingsprosjekter

  • Kan løse innovasjons- og utviklingsoppgaver på en systematisk og effektiv måte

  • Kan arbeide i team og benytte metoder for gode samarbeidsprosesser

  • Kan bli ledet og lede andre på en god måte på tvers av erfaring, livssituasjon og faglige interesser

  • Kan opptre som en god lagspiller og motivere andre faglig og sosialt

  • Utvikler og anvende ferdigheter i konstruktive og kreative prosesser

Generell kompetanse

  • Kan vurdere egne samarbeids- og ledelsesferdigheter

  • Har kunnskap om menneskers ulike personligheter, behov og interesser og kan fungere sammen på tvers av dette

  • Har forståelse for verdien av medvirkning i utviklingsprosessen for å oppnå bærekraftige resultater

  • Har ferdigheter i konstruktive og kreative prosesser

Innhold

  • Sosial innovasjon

  • Sosialt entreprenørskap og intraprenørskap

  • Metoder for sosial innovasjon (Nesta; DIY Toolkit for Social Innovation) og bedrifts- /organisasjonsutvikling (LEAN mm).

  • Prosjektarbeid

  • Ledelsespedagogikk, gruppedynamikk og motivatorroller.

Emnet fokuserer på innovasjon og forbedringsarbeid som kollektive prosesser.

Studentene møter kunnskap om innovasjon i ulike sammenhenger og får trening i prosjektarbeid, samarbeid og organisasjonsutvikling. Dette blir teoretisk koblet til definisjoner, modeller og evne til kritisk refleksjon over eget arbeid.

Det blir både teoretiske og praktiske tilnærminger, inkludert innovasjonskultur og kompleksitet i nyere innovasjonsforståelse.

Dette læres gjennom veiledet gruppearbeid med prosjektorganisering. Prosjektene kan være i samarbeid med studenter fra fra andre årskull eller andre studieprogram, samarbeid med andre deler av høgskolen (f.eks. studieverksted, bibliotek, kantine e.l.), oppstart av egen studentbedrift eller samarbeid med bedrifter utenfor høgskolen.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet inneholder forelesninger, samt gruppearbeid organisert som prosjekt og feltarbeid.

Veiledning:

Emneansvarlig er tilgjengelig for veiledning 2 timer hver uke til fastsatt tid gjennom hele emnet. Veiledning kan foregå på ulike måter, for eksempel på veileders kontor, via mail, telefon, eller andre digitale kanaler.

Arbeidsomfang

Bachelor i arbeids- og velferdsfag er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 40 timer per uke.

  • Emnet undervises over en periode på ca. 8-10 uker.

  • Studieprogrammet legger til rette for læringsaktiviteter i gjennomsnitt 10-11 timer per uke.

  • Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.

Praksis

Det er ikke praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Prosjektgjennomføring i gruppe med skriftlig rapport. Gruppen består av 3-6 studenter. Omfang skal være på 1500-2000 ord + tre obligatoriske vedlegg: prosjektplan, SWOT og team-evaluering.

Det stilles krav om tilstrekkelig deltagelse og engasjement for at studenten og/eller gruppa skal få arbeidskravet godkjent. Ved tvil om tilstrekkelig deltagelse, samarbeidsevne- eller vilje med interne eller eksterne samarbeidspartnere, eller andre utfordringer, innkalles studenten til veiledning med en fagansatt. Hvis problemene vedvarer får studenten ikke godkjent arbeidskravet.

Arbeidskrav må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig eksamen i gruppe.

  • Presentasjon av prosjektarbeidet i gruppe: Varighet 15-20 minutter. Alle på gruppa må ha en aktiv rolle og det forventes at relevant teori er inkludert.
  • Deretter inntil 20 minutter diskusjon basert på spørsmål fra sensorene.
  • Tillatt hjelpemiddel: Prosjektrapport og obligatoriske vedlegg kan medbringes, uten  tilleggskommentarer.

Karakterregel: A - F. Det kan gis individuelle karakterer i gruppa.

Sensorordning

Interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått resultat kan gruppa, eventuelt enkeltstudent, fremstille seg til ny eksamen basert på godkjent arbeidskrav.

Ved ønske om å forbedre resultat (gruppe eller individuelt) henvises det til neste ordinære gjennomføring.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Underveis og sluttevaluering danner grunnlag for en emnerapport i henhold til kvalitetssystem for utdanning ved HiØ. Emnerapporten behandles i kullet og i programutvalg.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 21:16:46