HOVBSO20220 Psykisk helse, barnevern og familiearbeid (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Helèn Graarud
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Bachelorstudium i barnevern
Absolutte forkunnskaper
Bestått alle emner i første studieår.
Undervisningssemester
3. semester (sen høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
har bred kunnskap om gjeldende norsk og internasjonal rett som er relevant for barnevernsfeltet
har kunnskap om og kan gjenkjenne psykiske lidelser, rus, vold og overgrep og hvordan dette kan påvirke barns omsorgssituasjon og foreldres omsorgskompetanse
har bred kunnskap om omsorgskompetanse og ulike former for omsorgssvikt
har kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid
har kunnskap om etniske minoriteters livssituasjoner og rettigheter
Ferdigheter
kan vurdere og utrede foreldres omsorgskompetanse og barns omsorgsituasjoner med utgangspunkt i et flerkulturelt samfunn
kan anvende barnevernfaglig kunnskap til å avklare meldinger, undersøke barnets omsorgssituasjon samt iverksette og følge opp nødvendige tiltak, så vel hjelpetiltak som tvangstiltak etter barnevernlovens bestemmelser
kan arbeide tverrfaglig
kan planlegge og gjennomføre samtale med barn og foreldre
Generell kompetanse
kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver i sammensatte og konfliktfylte situasjoner med utgangspunkt i barnets beste
kjenner til ulike menneskesyn og sentrale verdier i arbeid med barn og familier
kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med andre instanser
Innhold
- Norsk og internasjonal rett som er relevant for barnevernsfeltet
- Barns medvirkning og rettigheter
- Samtaler med barn og foreldre
- Beslutningsteorier
- Saksgang, informasjonsinnhenting og beslutningsprosesser i barnevernet
- Reflektere kritisk over barnevernets mulighet for bruk av makt i beslutningsprosesser
- Omsorgskompetanse og ulike former for omsorgssvikt
- Kulturelt mangfold og kultursensitivitet
- Tverrprofesjonelt samarbeid
Gjennom dette emnet skal studenten bli i stand til å planlegge, analysere, vurdere og gjennomføre en undersøkelse og iverksette tiltak innenfor barnevernsfaglig kontekst. En viktig målsetting her er at studentene skal få kunnskap om saksgangen og beslutningsprosesser i barneverntjenesten, både i forbindelse med iverksettelse av hjelpetiltak og tvangstiltak.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert i forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, veiledning og selvstudium. Enkelte av seminarene er obligatoriske og således en del av arbeidskravene i emnet.
Grupper organiseres på tvers av studieretningene.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for undervisning på høgskolen i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatoriske seminar tilknyttet familier med omfattende livsbelastninger. Det er krav om 80 % tilstedeværelse på seminarene tilknyttet denne tematikken.
- Obligatoriske seminar tilknyttet saksbehandling i barneverntjenesten. Studentene skal utarbeide ulike skriftlige dokumenter. Det er krav om 80 % tilstedeværelse på seminarene tilknyttet denne tematikken.
- Obligatorisk presentasjonsseminar tilknyttet saksbehandling i barneverntjenesten. Det er krav om 80 % tilstedeværelse.
- Emnet består av flere ulike ferdighetsøvelser. Det er krav om 90 % tilstedeværelse. Fravær på ferdighetstrening summeres for hver enkelt ferdighetsøvelse.
Alle arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, muntlig eksamen
Varighet: ca 30 minutter.
Studenten trekker et case.
Hjelpemider: Utskrift av Barnevernloven og Forvaltningsloven vil være tilgjengelig for studenten.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi kan tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.