HOVVPL20220 Praksis 2: Helse (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Studiested Fredrikstad og tildelt praksisplass i Østfoldregionen
Emneansvarlig:
Sjur Granmo
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i vernepleie.

Absolutte forkunnskaper

Gjennomført og bestått alle emner i første studieår.

Godkjente arbeidskrav i emne HOVVPL20120 Helse: Sykdomslære, pleie, behandling og omsorg

  • Feilfri skriftlig prøve i medikamentregning.

  • Godkjent test i praktiske prosedyrer i helsetjeneste.

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført og bestått tidligere emner i studiet.

Undervisningssemester

3. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • kan oppdatere sin kunnskap om forsvarlig legemiddelhåndtering

  • kjenner til aktuelle pasientforløp

Ferdigheter
Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering

  • kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forskings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg

  • kan anvende faglig kunnskap for å bidra til god folkehelse gjennom helsefremming og sykdomsforebygging i et livsløpsperspektiv

  • kan anvende faglig kunnskap for å identifisere symptomer på sykdom og sette inn nødvendige behandlingstiltak, samt ved behov innhente bistand hos annet helsepersonell eller henvise videre for å sikre forsvarlig bistand til personer med behov for helsehjelp

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i pasientopplæring

  • kan gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering

Generell kompetanse
Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons-, kommunikasjons-, kultur- og ledelseskompetanse

  • kan planlegge og gjennomføre daglig omsorg, grunnleggende pleie-prosedyrer og legemiddelhåndtering etter gjeldende forskrifter på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp i samarbeid med brukere og andre profesjoner med utgangspunkt i respekten for den enkeltes verdighet og behov

Innhold

  • Fysiske, psykiske og sosiale konsekvenser ved manglende helsehjelp

  • Kartlegging basert på anerkjente kliniske metoder og prosedyrer ved praksisstedet. Fokus skal være rettet mot brukerens ressurser, ønsker, helseplager og hjelpebehov knyttet til f.eks. ADL-ferdigheter (IPLOS), og kunne identifisere pasienter med forverret tilstand, slik at utvikling av akutt kritisk sykdom kan begrenses (NEWS2).

  • Anerkjente registreringsskjemaer og gjeldende dokumentasjonssystem (eks. Gerica og NORGrep) ved praksisstedet.

  • Praktiske prosedyrer i sykepleie: eksempelvis personlig hygiene, av- og påkledning, blodtrykk-, puls- og respirasjonsregistrering, blodglukosemåling, temperaturmåling, sårbehandling, injeksjoner, kateterisering av urinveier, perifert venekateter (PVK), blodprøvetaking (INR, HB, CRP), News2, kateterisering av urinveiene, sårbehandling og sondeernæring. Eksempel på standardisert prosedyrebibliotek for helsetjenesten er VAR Healthcare

  • Fagspesifikk kompetanse for vernepleiere og faglig samarbeid med aktuelle yrkesgrupper som for eksempel hjelpepleier, omsorgsarbeider, sykepleier, lege, farmasøyt, fysioterapeut, ergoterapeut, psykolog, logoped, sosionom, ernæringsfysiolog. Kunne benytte samhandlings verktøy for å øke pasient og bruker sikkerhet (eks. ISBAR)

  • Anerkjente og velbegrunnede strategier, tiltak og evaluering av helsefremmende, forebyggende (inkl. habilitering og rehabilitering), behandlende og lindrende karakter

  • Tiltaket skal være personsentrert og vurdert opp mot samtykkekompetanse, brukermedvirkning, paternalisme, tvang/makt; etikk og juss

  • Strukturering av samtalen, løsningsskapende samtaler, by alle en stemme

  • Konfliktstrategier, problemløsning, profesjonsetikk.

  • Legemiddelhåndtering - det etiske, juridiske og praktiske ansvar

  • Pasient- og brukerrettighetsloven

  • Helsepersonelloven

Undervisnings- og læringsformer

Praksisperioden organiseres og tilrettelegges for læring gjennom deltakelse i praksisstedets daglige arbeid, veiledningstimer gitt av praksis- og skoleveileder, skriftlig arbeid og deltagelse på høgskolens undervisningsdager. Undervisningsdager tilrettelegges via studentaktive forelesninger, ferdighetstrening og simulering.

Arbeidsomfang

Gjennomsnittlig 400 timer per 15 studiepoeng, hvorav 240 timer er bundet til deltakelse ute i praksis og resten er knyttet til studiedager og undervisningsdager ved høgskolen.

Praksis

Ca. 8 uker

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Levere skisse til oppgave.

    • Oppgaven leveres innen gitte frister, og det blir gitt tilbakemelding på oppgaven fra skoleveileder.

  • Levere oppgave på maks 2000 ord.

    • Oppgaven leveres og vurderes av skoleveileder innen gitte frister. Oppgaver som ikke blir godkjent, kan omarbeides èn gang. For sent innleverte oppgaver blir vurdert til ikke godkjent. Ved praksisstart får studenten opplysninger om krav til innhold i oppgavene og frister for innlevering. Skoleveileder gir én veiledningstime på forespørsel fra student. Det gis skriftlig tilbakemelding på oppgaven.

  • To (2) timer gruppeveiledning på høgskolen

  • Godkjent HHLR kurs (hjerte-/lungeredning), to (2) timer

  • Halvtidsvurdering av praksis. Praksis vurderes av praksisveileder etter første halvdel av praksisperioden, samt etter praksisperiodens slutt. Praksisveileder og skoleveileder gjør den endelige vurderingen av bestått eller ikke bestått praksis. Vurderingen gjøres på eget vurderingsskjema utarbeidet av Høgskolen i Østfold. Ved fullført praksis må vurderingen være innstilt til bestått. Vurderingsskjemaet leveres Høgskolen i Østfold etter avsluttet praksisperiode.

 

  • Godkjente arbeidskrav er gyldig i ett semester. Alle arbeidskrav må gjennomføres og godkjennes samme semester. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, må emnet/praksisperioden gjennomføres på nytt.

Eksamen

  • Praksisperioden vurderes til bestått /ikke bestått.

For å få praksisperioden vurdert til bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent og sluttvurderingen må være vurdert til bestått. Utover de faglige kravene til bestått, må det ha vært gjennomført fire (4) veiledningstimer av praksisveileder (evt. annen ressursperson på praksisstedet) i løpet av praksisperioden, og det er krav om minimum 90% deltagelse/tilstedeværelse på praksisstedet. Vurderingen gjøres på vurderingsskjema utarbeidet av Høgskolen i Østfold. Ved fullført praksis må vurderingen være innstilt til bestått. Vurderingsskjemaet leveres Høgskolen i Østfold etter avsluttet praksisperiode.

Ved tvil om bestått praksisstudier inntrer egne rutiner for Høgskolen i Østfold, se pkt. Praksis i generell del av denne studieplanen. 

Dersom praksisperioden er vurdert til ikke bestått, må normalt hele praksisperioden tas om igjen. Dersom samme praksisperiode vurderes til ikke bestått to ganger medfører dette tap av studierett, jf. § 2-4 og § 6-4. Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-02-08-229#KAPITTEL_6

Sensorordning

Intern og ekstern sensor deltar i endelig vurdering av praksisstudium, jf. rutiner ved tvil om bestått praksis.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres. Resultatene behandles i programutvalg og i kullets time.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 07:16:51