HOVVPL30220 Kunnskapsbasert praksis, helse og miljøarbeid (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Mette Tindvik Hansen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i vernepleie.

Absolutte forkunnskaper

Bestått alle emner i 1. og 2. studieår.

Undervisningssemester

5. semester (høst)

Med forbehold om endringer i emnebeskrivelsen før semesterstart.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har bred kunnskap om vernepleierens rolle og funksjon i samarbeid med andre profesjoner.

  • har bred kunnskap om miljøarbeid og miljøterapi som grunnlag for vernepleierens miljøterapeutiske arbeid

  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis

  • har bred kunnskap om folkehelsearbeid, sykdomsforebygging og helsefremming på individ-, gruppe- og samfunnsnivå

  • kan oppdatere sin kunnskap om forsvarlig legemiddelhåndtering

  • har kunnskap om hvordan sosial ulikhet og sosiale problemer som omsorgssvikt, vold, overgrep, mobbing, rus- og sosioøkonomiske problemer påvirker helse, levekår og livskvalitet

  • kjenner til brukerdrevet innovasjon

  • har kunnskap om barn og unges behov for behandling og/eller tjenester, og deres rett til medvirkning og rettigheter

  • har kunnskap om spesiell farmakologi og legemidler benyttet de vanligste psykiske sykdommer

  • har kunnskap om symptomer og behandling av de vanligste psykiske sykdommene innen fagområdet

Ferdigheter
Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forskings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg

  • kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig og tverrsektoriell samhandling

  • kan anvende faglig kunnskap for å bidra til god folkehelse gjennom helsefremming og sykdomsforebygging i et livsløpsperspektiv

  • kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering

  • kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte

  • kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak

  • kan anvende og utvikle individuelle planer i samarbeid med brukere for å sikre helhetlige og koordinerte tjenester

Generell kompetanse
Studenten

  • har innsikt i teorier, prosesser og metoder som kreves for å tilby koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i brukeres mål og behov, selvstendig og i samarbeid med brukere og andre, i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer

  • har kunnskap om barn og unge og er en utøver som ivaretar deres behov for behandling og/eller tjenester, og kan sikre deres medvirkning og rettigheter

  • kjenner til helhetlig pasientforløp og relevante Pakkeforløp

  • har kunnskap om hvordan sosial ulikhet og sosiale problemer som omsorgssvikt, vold, overgrep, mobbing, rus- og sosioøkonomiske problemer påvirker helse, levekår og livskvalitet

Innhold

  • Anvendelse av kunnskapsbasert praksis for å løse komplekse faglige problemstillinger innenfor ulike problemområder og over ulike settinger (herunder sentrale fagområder som psykiske lidelser, misbruk- og avhengighetsproblematikk, miljøterapeutisk arbeid med sammensatte utfordringer

  • Systematisk målrettet helse- og miljøarbeid, og normative og deskriptive premisser for målvalg og tiltak

  • Kontekstuell og helhetlig tilnærming til analyse og tiltak/behandling i systematisk helse- og miljøarbeid

  • Tverrfaglig helse- og miljøarbeid, organisering av behandlingsfaglig arbeid, og koordinering av tjenestetilbudet

  • Helsepsykologi og folkehelse i et livsløpsperspektiv

  • Profesjonell kommunikasjon

  • Kommunikasjon og veiledningsmetodikk

  • Spesiell farmakologi inn mot utvalgte psykiske lidelser og helseplager

  • Psykiske lidelser, symptomer og optimal behandling (affektive lidelser, angstlidelser, personlighetsforstyrrelser, og psykosetilstander). Dualproblematikk herunder alderspsykiatri, utviklingshemning og psykisk helse, rus og psykisk helse (ROP)

  • Medikamentregning (digital test)

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen og læring skjer gjennom forelesninger (i samlet kull), selvstudier, ferdighetstrening i seminargrupper og arbeidsseminarer/- ressurstimer. Det er ikke veiledning i basisgrupper i emnet.

Hovedvekten vil være på studentaktive læringsformer, både individuelt, i små grupper (med inntil 4 deltagere), og seminargrupper i digital og analog form. Seminarer vil fokusere på integrering av systematisk helse- og miljøarbeid, og samordning av helsetjenester. Kunnskapsbasert praksis benyttes for å håndtere komplekse faglige problemstillinger innenfor ulike problemområder og settinger

Arbeidsomfang

Vernepleieprogrammet er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 400 timer ved 15 studiepoengs emner.

Studieprogrammet legger til rette for undervisning i gjennomsnitt 10-11 timer per uke. Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i emnet, inkludert arbeidskrav og selvstudier.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Innlevering av studentens selvvalgte pensum. Det selvvalgte pensumet skal være oppdatert forskningsbasert kunnskap med relevans for caseoppgavene i emnet (innleveringen beskriver i tillegg det metodiske arbeidet i gjennomføringen av litteratursøk).

  • Det er krav om 80 % deltakelse på seminarer/ressurstimer

  • Det er krav om 90 % deltakelse på ferdighetstrening og i simulering

  • En gruppeoppgave som presenteres og vurderes som test i ferdighetstrening. Presentasjonen er knyttet til saksbehandling i forhold til enkeltvedtak og samordninger av tjenester. Hverandre vurdering og innlevering i Canvas, presentasjon som ferdighetstrening i seminargrupper.  Test i ferdighetstrening vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis mulighet for en omarbeiding.

  • En gruppeoppgave er knyttet til saksbehandling ved bruk av tvang og makt overfor mennesker med utviklingshemming. Hverandre vurdering og innlevering i Canvas, presentasjon som ferdighetstrening i seminargrupper. Test i ferdighetstrening vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis mulighet for en omarbeiding

  • Digital test i medikamentregning (3. års prøve). Individuell nettbasert prøve, alle hjelpemidler kan benyttes. Krav om 100 % riktig besvarelse. Studenten får tre (3) forsøk.

Eksamen

Hjemmeeksamen i gruppe. Varighet tre døgn (72 timer)

Maks antall ord 3500

  • 3-4 studenter per gruppe

  • Karakter: A-F

Sensorordning

Interne og eksterne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte: Digitalt evalueringsskjema og muntlig sluttevaluering.

Resultatene behandles i programutvalget og i kullets time.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 09:16:48