HOVVPL10320 Innføring i miljøterapi, habilitering og rehabilitering (Vår 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Sjur Granmo
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i vernepleie.

Absolutte forkunnskaper

Ingen ut over opptakskrav.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at studenten har bestått emnene

  • HOVVPL10120 Vernepleierprofesjon, dannelse og kunnskap

  • HOVVPL10220 Anatomi, fysiologi, biokjemi, mikrobiologi, farmakologi og menneskets fysiologiske behov

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • har kunnskap om de vanligste perspektiver i psykologisk forskning

  • har kunnskap om psykologien som vitenskap

  • har kunnskap om normal kognitiv og sosioemosjonell utvikling, i utviklingsfasen

  • har kunnskap om forholdet mellom utvikling og endring, og psykologi og biologi

  • har kunnskap om ulike syn på læring

  • har kunnskap om motivasjonsprosesser og hvordan motivasjon påvirker atferd

  • kjenner til barnekonvensjonen (identifisere avvik fra normalutvikling, og koble til konvensjonen)

  • kjenner til grunnleggende teknikker og strategier i veiledning

  • kjenner til den didaktiske relasjonsmodellen, didaktiske taksonomier

  • kjenner til hva et problem er, og kjenner til elementene i problemløsning.

  • har kunnskap om å identifisere verdier, hjelpe folk til å vekte verdier i forbindelse med endringsarbeid

  • har kunnskap om funksjonsnedsettelser og begrunner miljøterapeutiske valg med utgangspunkt i spesifikke individuelle behov 

Ferdigheter

  • kan anvende sentralt metodisk arbeid knyttet til atferdsmålinger, registreringsmetoder, design, målformuleringer

  • kan anvende faglig kunnskap for å identifisere og måle dimensjoner ved atferd

  • kan vurdere utfordringer på ulike nivåer, og i et livsløpsperspektiv

  • kan finne, vurdere og henvise til oppdatert evidens

  • kan gjennomføre grunnleggende veiledning

  • kan beherske samtaler med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep

Generell kompetanse

  • har innsikt i egen fagutøvelse

  • kjenner til ulike faglige og etiske problemstillinger

  • kan gjennomføre medikamentregning

Innhold

  • Psykologiens mål, temaer og perspektiver

  • Emosjonell og kognitiv normalutvikling

  • Grunnleggende kjennetegn på kognitive funksjonsnedsettelser og emosjonelle vansker; autisme, utviklingshemming, ADHD, demens, angst, depresjon

  • Sentrale sosialpsykologiske fenomener

  • Motivasjon, læringspsykologi og biologi

  • Innføring i læringspsykologiens vitenskapelige fundament og grunnleggende begreper

  • Datainnsamling og atferdsmålinger, analyse og målutforming

  • Opplæringsteknikker, miljøtilrettelegging, hjelpemidler og velferdsteknologi

  • Evalueringsplaner

  • Premisser for normative vurderinger

  • Sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid, inkludert normative og deskriptive premisser for målvalg og tiltak, juridiske og faglige vilkår knyttet til tiltaksarbeid, utøvelse av faglig skjønn

  • Kunnskapsbasert praksis, inkludert kulturforståelse, livsløpsperspektiv

  • Problemløsning, veiledning og kommunikasjon

  • Innføring i pedagogikk, retorikk, varsling og formidling

  • Hjelperrollen og samarbeid med brukere, pårørende, også brukere og pårørende med ulik etnisk/kulturell bakgrunn

  • Medikamentregning

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen og læring skjer gjennom forelesninger, selvstudier, seminarer og ressurstimer. I tillegg kommer veiledning og deltakelse i basisgrupper. Hovedvekten vil være på studentaktive læringsformer, både individuelt, parvis og i gruppe i digital og analog form.

Det er tre (3) timer veiledning i basisgruppe.

Arbeidsomfang

Vernepleieprogrammet er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 400 timer ved 15 studiepoengs emner. Studieprogrammet legger til rette for undervisning i gjennomsnitt 10-11 timer per uke. Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Individuell mappeoppgave bestående av 15 deloppgaver à 500 ord.

  • Gruppearbeid med muntlig presentasjon av oppgave/arbeid gjennomført i tråd med sjekkliste for systematisk miljøarbeid og kunnskapsbasert praksis.

Arbeidet med mappen følger en formativ vurderingsstruktur underveis i emnet, hvor frister for innlevering og skriftlig tilbakemelding til en medstudent, samt muntlig gruppefremlegg, må gjennomføres før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Struktur for mappeoppgave:

  1. En delinnlevering underveis i emnet

  2. Studenten gir skriftlig tilbakemelding på en tilfeldig utvalgt deloppgave, til én medstudent.

  3. Innlevering av komplett mappe med 15 deloppgaver.

I tillegg til at studentene gir tilbakemeldinger på hverandres arbeider, gjennomføres arbeidsseminarer og ressurstimer i forbindelse med studentenes arbeid med mappeoppgavene underveis i emnet. Mappeoppgaven kan revideres og bearbeides helt frem til sluttinnlevering to uker før eksamen. Alle oppgavene i mappen leveres til fastsatt frist. Mappen skal godkjennes og er grunnlag for eksamen. Kriteriet for godkjenning er at alle deloppgaver er levert og har et forventet omfang.

  • Medikamentregning (1. års prøve). Individuell nettbasert prøve. Krav om 100 % riktig besvarelse. Studenten får fem (5) forsøk.

Eksamen

Individuell mappevurdering:

Tre (3) tilfeldig utvalgte oppgaver fra mappen på 15 oppgaver trekkes ut for sensurering. Studentene kan arbeide med mappen fram til innlevering til eksamen. Se arbeidskrav for detaljer om mappen.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ny eksamen må hele oppgavemappen med 15 oppgaver leveres på nytt og det trekkes ut tre oppgaver for vurdering. Det trekkes blant alle oppgavene i mappen. Studentene har anledning til å revidere/forbedre oppgavene i mappen fram til ny eksamen.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte: både underveis- og sluttevaluering. Resultatene behandles i programutvalg og i kullets time.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 08:17:13