HOVVPL20320 Miljøterapi, habilitering og rehabilitering II (Vår 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Yngve Herikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i vernepleie.

Absolutte forkunnskaper

Gjennomført og bestått alle emner i 1. studieår.

Undervisningssemester

4. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • har kunnskap om emosjoner, og hvordan emosjonelle forhold påvirker atferd

  • har kunnskap om miljøterapi og habilitering som grunnlag for vernepleierens miljøterapeutiske arbeid

  • har kunnskap om oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering

  • har kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse

  • har kunnskap om mestring og tilrettelegging for autonomi, selvhjelp og selvregulering

Ferdigheter

  • kan anvende sentralt metodisk arbeid knyttet til atferdsmålinger, registreringsmetoder, design, målformuleringer

  • kan anvende faglig kunnskap for å identifisere og måle dimensjoner ved atferd

  • kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering

  • kan anvende faglig kunnskap for å vurdere situasjoner som kan utvikle seg truende for pasienter og ansatte og iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser.

Generell kompetanse

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av enkeltpersoner og grupper som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser

  • har innsikt i faglige, etiske og juridiske utfordringer og dilemmaer avledet av miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering

  • kan formidle sentralt fagstoff om miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering skriftlig og muntlig for å bidra til utvikling av god praksis

  • har innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet og metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet om problemstillinger som oppstår når selvbestemmelse utfordres, og gjennom dette bidra til forebygging av tvang og utvikling av faglig forsvarlig praksis

Innhold

  • Anvendelse av psykologiske, læringsteoretiske og pedagogiske teorier

  • Kunnskapsbasert praksis og kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid

  • Sjekkliste for systematisk tiltaksarbeid

  • Selvhjelp og selvregulering som forutsetning for et selvstendig liv

  • Veiledning, motiverende intervju og formidling

  • Funksjonelle analyser, funksjonell kartlegging og avledete tiltak

  • Akademisk skriving, kildekritikk og forskningsprosess

  • Sjekklister for identifisering av somatisk sykdom, samt ulike risikofaktorer og forebygging

  • Atferdsanalytisk tidlig intervensjon, alternativ og supplerende kommunikasjon,(ASK), verbal atferd, kognitive hjelpemidler, sosial ferdighetstrening

  • Utfordrende atferd og atferdsøkologi

  • Strukturert opplæring, læring i naturlige situasjoner og strategier for ferdighetsgeneralisering

  • Forsterkningsstrategier basert på differensiell forsterkning; atferds-avtaler; tegnøkonomi

  •  Multifunksjonshemninger og deltakelse

  • Tiltak rettet mot avhengighetsproblematikk, nevroutviklingsforstyrrelser og kognitiv funksjonsnedsettelse, inkludert demens

  • Kartlegging av autonomi hos mennesker med nedsatt kognitiv fungering og beslutningsstøtte

  • Individuell plan

  • Helse- og omsorgstjenesteloven, kapittel 9.

  • Retorikk, varsling og formidling

  • Datainnsamling atferdsmålinger, analyse og målutforming

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen og læring skjer gjennom forelesninger, selvstudier, og studentaktive læringsformer i arbeidsseminarer/- ressurstimer knyttet til arbeidskravene, og praktisk ferdighetstrening. Veiledning i basisgrupper gis i tilknytning til praktisk ferdighetstrening.

Arbeidsomfang

Vernepleieprogrammet er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 400 timer ved 15 studiepoengs emner.

Studieprogrammet legger til rette for undervisning i gjennomsnitt 10-11 timer per uke. Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Arbeid og innlevering av individuell læringsmappe: Systematisk endringsarbeid inkludert en N=1 design som rapporteres i artikkelform (maks 2500 ord), samt 4 notater à 500 ord fra oppgavebank.

  • Underveis i emnet gjennomføres seminarer med individuell muntlig presentasjon for medstudenter og faglærer av studentens arbeid med det systematiske endringsarbeidet, samt at den enkelte student gir tilbakemelding (hverandrevurdering) til en medstudent  

Formative vurderinger gis på studentenes arbeid med læringsmappen i emnet. Læringsmappen leveres innen angitt tidsfrist, og godkjennes, før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen.

  • Varighet ca. 30 minutter.

  • Muntlig eksamen tar utgangspunkt i arbeidskravet

  • Karakterregel: A-F.

Ved muntlig eksamen tas det utgangspunkt i læringsmappen som er levert i Inspera Assessment til angitt frist. Kandidaten gjennomfører innledningsvis en 10 minutters presentasjon av sitt selvendringsprosjekt. Den resterende tiden bes kandidaten om å utdype begreper, prosedyrer, vurderinger, påstander m.m. fra læringsmappen, samt at kandidaten også stilles spørsmål om tilstøtende relevante temaer fra øvrig pensum i emnet. 

De innleverte skriftlige arbeidskravene vurderes ikke. Det er den muntlige prestasjonen som vurderes med bokstavkarakterer. Det samme gjelder ved ny/utsatt eksamen.

Den muntlige eksamen skal dokumentere at studenten har tilegnet seg og kan anvende sentrale kunnskapselementer og læringsutbyttebeskrivelser i emnet, og studentens innleverte læringsmappe vil dermed være et viktig, men ikke uttømmende utgangspunkt for den muntlige høringen.

Sensorordning

Interne og eksterne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ny/utsatt eksamen kan studenten ta utgangspunkt i den innleverte læringsmappen (arbeidskravet) ved ny eksamen. De innleverte skriftlige arbeidskravene vurderes ikke. Det er den muntlige prestasjonen som vurderes med bokstavkarakterer. 

Dersom studenten ønsker å forbedre læringsmappen som grunnlag for ny eksamen, må emnet gjennomføres på nytt i sin helhet.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte: underveis og sluttevaluering.

Resultatene behandles i programutvalg og i kullets time.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 07:16:57