HOVVPL10120 Vernepleierprofesjon, dannelse og kunnskap (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Fredrik Andersen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i vernepleie.

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om forskningsmetode

  • har kunnskap om validitet og reliabilitet (kvantitativ metode) og refleksitivitet, gyldighet og pålitelighet (kvalitativ metode)

  • har kunnskap om ulike etiske teorier, verdioppfatninger og menneskesyn

  • har kunnskap om velferdsstatens utvikling og ideologi, offentlig styring og forvaltning

  • har kunnskap om menneskerettighetene og konvensjonen for rettigheter for mennesker med funksjonshemminger (CRPD)

  • har kunnskap om rettssikkerhet, personvern og taushetsplikt

  • har kjennskap til samfunnsskapte barrierer

  • har kunnskap om inkludering, likestilling, livskvalitet, levekår og diskriminering

  • har kunnskap om selvbestemmelse og positiv og negativ frihet

  • har kunnskap om vernepleierens profesjon, ulike roller, arbeidsområde og kompetanse

  • har kunnskap om vernepleierens samfunnsoppdrag og fagområdets historie

  • har kunnskap om kognitiv funksjonsnedsettelse og utviklingsforstyrrelse

  • har kunnskap om forutsetninger for og utfordringer relatert til faglig skjønn

  • har kunnskap om yrkesetiske retningslinjer for vernepleiere

Ferdigheter
Studenten

  • kan anvende kunnskap om akademiske standarder og skriving

  • kan finne, vurdere og henvise til fagstoff ved søk etter relevant empiri og teori

  • kan reflektere over begrepene brukerperspektiv og brukermedvirkning

Generell kompetanse
Studenten

  • har innsikt i hvordan egen atferd påvirkes av og påvirker andre

Innhold

  • Hva er forskning, vitenskapelig metode, introduksjon til kvalitativ og kvantitativ metode. Vurdering av vitenskapelig kvalitet: validitet, reliabilitet, gyldighet, pålitelighet og refleksivitet.

  • Akademisk skriving, plagiering, referanseteknikk, APA.

  • Hva er etikk, konsekvensetikk, pliktetikk, dydsetikk, rettferdighet og rettigheter, menneskesyn. Anvendt etikk, etisk refleksjon, etiske dilemmaer i tjenesteutøvelse. Yrkesetiske retningslinjer, forståelse for etisk ansvarlighet.

  • Den politiske maktstrukturen, helse- og sosialpolitikk. Velferdsstatens historie.

  • Selvbestemmelse jf. CRPD og Kap 9a i Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester. Positiv og negativ frihet, definisjoner på selvbestemmelse, Arcs self-determination scale, Causal Agency Theory.

  • Personsentrert helse- og miljøarbeid

  • Makt/avmakt, paternalisme, norm, normalitet og avvik, marginalisering, autonomi, stigmatisering, stempling, stigma, segregering. Egenskaps-, relasjons- og systemforklaringer.

  • Funksjonshemming, funksjonsnedsettelse, forståelse for hvordan ideologier og holdninger påvirker funksjonsnedsattes muligheter og levevilkår.

  • Menneskesyn. Menneskerettigheter og CRPD. GAP-modellen og forståelse av konsekvenser av samfunnsskapte barrierer. Begrepsavklaring og refleksjoner opp mot aktuelle brukere.

  • Vernepleieren som profesjon, vernepleiernes kjerneroller. Samfunnsoppdraget, forskrift om vernepleierutdanningen, historien til vernepleierutdanningen.

  • Faglig skjønn. Stor- og liten grad av frihet ved faglig skjønn. Sansning og persepsjon. Sjekklister og arbeidsmodeller.

  • Grunnleggende kommunikasjonsteori, herunder språkets konstituering og funksjon

Undervisnings- og læringsformer

Emnet undervises gjennom forelesninger, seminarer og veiledning.

Veiledning foregår i basisgrupper der gruppene diskuterer ulike forhåndsbestemte temaer. Det forutsettes at deltakerne i forkant av veiledningen tilegner seg kunnskap om temaet gjennom lesing og deltagelse i undervisning. Det tilbys 4 timer basisgruppeveiledning i emnet.

Arbeidsomfang

Vernepleieprogrammet er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 400 timer ved 15 studiepoengs emner.

Studieprogrammet legger til rette for undervisning i gjennomsnitt 10-11 timer per uke. Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.

Praksis

Ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Levere skisse til semesteroppgave

  • Én to-timers flervalgsprøve (multiple choice): Må vurderes til godkjent. Det gis anledning til 3 forsøk totalt for å få godkjent arbeidskravet

  • Deltakelse i etikkdebatt

  • Profesjonsetikk trening (miljøarbeid), Godkjent/ikke godkjent

Eksamen

Individuell semesteroppgave, 2000 ord

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ny eller utsatt eksamen må det leveres omarbeidet semesteroppgave, 2000 ord.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte: Skriftlig sluttevaluering hvor resultatene behandles i programutvalg og i kullets time.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 07:17:01