HSSHV40317 Samordning 3: Forskningsbasert praksis (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Therese Dwyer Løken
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i samordning av helse- og velferdstjenester (120 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Bestått emnet HSSHV40217 Samordning 2: Organisasjon og ledelse (15 studiepoeng) og emnet HSSHV40418: Vitenskapsteori og metode (15 studiepoeng).

Anbefalte forkunnskaper

HSSHV40117 Samordning 1: Kunnskapsgrunnlaget (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

  • 5. semester (høst)

  • Eventuelt 3. semester (høst) dersom studenten følger to emner per semester, eller er innvilget fritak fra valgbart emne i 3. semester.

Høsten 2024 vil emnet ikke gå ordinært som følge av studiemodellendring/overgang. Organisering av undervisning/samlinger i emnet for høst 2024 vil avhenge av faktisk antall studenter som følger emnet.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har inngående kunnskap om behovet for forskning og forskningsbasert kunnskap knyttet til samordning innen helse- og velferdssektoren              

  • har avansert kunnskap om ulike perspektiver og forhold som virker inn på samordning av helse- og velferdstjenester

  • har avansert kunnskap om forskningstilnærminger og kunnskapsstatus for samordning av helse- og velferdstjenester

Ferdigheter
Studenten

  • kan analysere ulike tiltak for å vurdere hvordan disse ivaretar sentrale målsettinger som brukermedvirkning, individuell tilpasning, samordning, samarbeid og helhet

  • kan planlegge, gjennomføre, evaluere og formidle tiltak

  • kan sammenfatte forskning på konkret forskningsfelt ved hjelp av litteratursøk

Generell kompetanse
Studenten

  • kan anvende ulike teoretiske tilnærminger til å forstå samordning av helse- og velferdstjenester i praksis

  • har kompetanse til å vurdere tiltak på systemiske, organisatoriske og relasjonelle nivå

Innhold

  • Ulike perspektiver på forskningsbasert kunnskap og forskningsbasert praksis

  • Kunnskapsstatus/litteraturgjennomgang og systematiske litteratursøk

  • Eksempler på tiltak for samordning av helse- og velferdstjenester

  • Eksempler på hvordan mål om samordning for et helhetlig tjenestetilbud kan organiseres

Undervisnings- og læringsformer

  • Emnet gjennomføres i løpet av ett semester med fire samlinger.

  • Hver samling går over tre dager.

  • Undervisnings-/læringsform er dialogbasert undervisning, seminarer, arbeid i grupper, individuell veiledning og selvstudium.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkludert timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Selvvalgt pensum, etter nærmere kriterier

  • Tilbakemelding på medstudenters utkast, etter nærmere kriterier

  • Utkast til sammendrag av forskning i forskningsfeltet, etter nærmere kriterier

Arbeidskrav vurderes med godkjent / ikke godkjent.

Eksamen

Individuell skriftlig semesteroppgave
Oppgaven skal ha et omfang på 3000 ord (+/- 10 %) etter nærmere kriterier.
Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Se gjeldende forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Evaluering av emnet

  • Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret. Metode for evalueringen avtales mellom faglærer og studenter.

  • Skriftlig sluttevaluering av emnet.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 23:17:39