HSSHV40317 Samordning 3: Forskningsbasert praksis (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Therese Dwyer Løken
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i samordning av helse- og velferdstjenester (120 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Bestått emnet HSSHV40217 Samordning 2: Organisasjon og ledelse (15 studiepoeng) og emnet HSSHV40418: Vitenskapsteori og metode (15 studiepoeng).
Anbefalte forkunnskaper
HSSHV40117 Samordning 1: Kunnskapsgrunnlaget (15 studiepoeng).
Undervisningssemester
-
5. semester (høst)
-
Eventuelt 3. semester (høst) dersom studenten følger to emner per semester, eller er innvilget fritak fra valgbart emne i 3. semester.
Høsten 2024 vil emnet ikke gå ordinært som følge av studiemodellendring/overgang. Organisering av undervisning/samlinger i emnet for høst 2024 vil avhenge av faktisk antall studenter som følger emnet.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har inngående kunnskap om behovet for forskning og forskningsbasert kunnskap knyttet til samordning innen helse- og velferdssektoren
-
har avansert kunnskap om ulike perspektiver og forhold som virker inn på samordning av helse- og velferdstjenester
-
har avansert kunnskap om forskningstilnærminger og kunnskapsstatus for samordning av helse- og velferdstjenester
Ferdigheter
Studenten
-
kan analysere ulike tiltak for å vurdere hvordan disse ivaretar sentrale målsettinger som brukermedvirkning, individuell tilpasning, samordning, samarbeid og helhet
-
kan planlegge, gjennomføre, evaluere og formidle tiltak
-
kan sammenfatte forskning på konkret forskningsfelt ved hjelp av litteratursøk
Generell kompetanse
Studenten
-
kan anvende ulike teoretiske tilnærminger til å forstå samordning av helse- og velferdstjenester i praksis
-
har kompetanse til å vurdere tiltak på systemiske, organisatoriske og relasjonelle nivå
Innhold
-
Ulike perspektiver på forskningsbasert kunnskap og forskningsbasert praksis
-
Kunnskapsstatus/litteraturgjennomgang og systematiske litteratursøk
-
Eksempler på tiltak for samordning av helse- og velferdstjenester
-
Eksempler på hvordan mål om samordning for et helhetlig tjenestetilbud kan organiseres
Undervisnings- og læringsformer
-
Emnet gjennomføres i løpet av ett semester med fire samlinger.
-
Hver samling går over tre dager.
-
Undervisnings-/læringsform er dialogbasert undervisning, seminarer, arbeid i grupper, individuell veiledning og selvstudium.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkludert timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Selvvalgt pensum, etter nærmere kriterier
-
Tilbakemelding på medstudenters utkast, etter nærmere kriterier
-
Utkast til sammendrag av forskning i forskningsfeltet, etter nærmere kriterier
Arbeidskrav vurderes med godkjent / ikke godkjent.
Eksamen
Individuell skriftlig semesteroppgave
Oppgaven skal ha et omfang på 3000 ord (+/- 10 %) etter nærmere kriterier.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Se gjeldende forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.
Evaluering av emnet
-
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret. Metode for evalueringen avtales mellom faglærer og studenter.
-
Skriftlig sluttevaluering av emnet.