HSSHV41320 Ledelse av digitale innovasjonsprosesser i helse- og velferdstjenester (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlige:
-
- Marit Kristine Helgesen
- Catharina Bjørkquist
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgfritt* emne i Masterstudium i samordning av helse- og velferdstjenester (120 studiepoeng).
*Emnet kan etter søknad erstattes av andre relevante emner på samme nivå og omfang avlagt ved HiØ eller en annen institusjon i Norge eller utlandet. Emnet kan ikke overlappe innholdsmessig med andre emner i studieprogrammet. Ta kontakt med undervisningsleder for mer informasjon.
Absolutte forkunnskaper
Ingen ut over opptakskrav.
Anbefalte forkunnskaper
For studenter i Masterstudium i samordning av helse- og velferdstjenester anbefales at følgende emner er gjennomført:
-
HSSHV40117 Samordning 1: Kunnskapsgrunnlaget
-
HSSHV40217 Samordning 2: Organisasjon og ledelse
Undervisningssemester
3. eller 5. semester (høst).
Til og med kull 2022: Emnet gjennomføres i 5. semester, men kan etter søknad gjennomføres tidligere dersom studenten ønsker å fullføre studiet på kortere tid (fulltid).
Fra kull 2023: Emnet gjennomføres i 3. semester, med unntak av studenter som er innvilget fritak med bakgrunn i annen utdanning. Se generell del av studieplanen.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har inngående kunnskap om teoretiske perspektiver om digitalisering som innovasjon og om hvordan innovasjonsprosesser kan ledes i helse- og velferdstjenester
-
har inngående kunnskap om hvordan digitalisering kan påvirke samordning av helse- og velferdstjenester
-
kan analysere aktuelle problemstillinger om muligheter og utfordringer knyttet til ulike typer digitaliseringer i helse- og velferdssektoren, som for eksempel stordata, maskinlæring og velferdsteknologi
Ferdigheter
Studenten
-
kan analysere hvordan digitale løsninger påvirker samordning av helse- og velferdstjenester
-
kan initiere, planlegge og gjennomføre digitale innovasjonsprosesser i helse- og velferdssektoren
-
kan inkludere brukere og ansatte på en respektfull måte i innovasjonsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
-
kan kritisk reflektere over strategier, mål og virkemidler knyttet til bruk av digitale løsninger i helse- og velferdssektoren
-
kan delta i konkrete innovasjonsprosesser, i dialog med leverandører av digital teknologi, administrativ ledelse, tverrfaglig kompetanse og brukeres erfaringer
Innhold
-
Digitalisering i helse- og velferdssektoren
-
Ulike typer digitalisering
-
Digitalisering som teknologisk verktøy i helse- og velferdstjenestene
-
Digitale innovasjonsprosesser
-
Ledelse og digitalisering som mulighet og utfordring i helse- og velferdssektoren
-
Innovasjon i offentlig sektor
-
Digital teknologi, profesjonell kompetanse og lederens rolle
-
Digitalisering og brukere av helse- og velferdstjenester
-
Samordning og samordningsutfordringer i digitale innovasjonsprosesser
-
Digitalisering som politiske strategier
-
Etikk og personvern
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres i løpet av ett semester med fire samlinger. Hver samling går over tre dager.
Undervisnings-/læringsform er dialogbasert undervisning, arbeid i grupper, læringsaktiviteter i SimFredrikstad og selvstudium.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Presentasjon av pensumlitteratur etter nærmere retningslinjer
-
Delta i simulering og tilhørende gruppediskusjon i SimFredrikstad
-
Levere veiledningsgrunnlag
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav vurderes med godkjent / ikke godkjent.
Eksamen
Individuell skriftlig semesteroppgave.
Besvarelsen skal være på 2500 ord +/- 10 %.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått vurderingsresultat har kandidaten anledning til å omarbeide oppgaven en gang. Ved ønske om forbedring av resultat må kandidaten levere oppgave med ny problemstilling, og tidligst ved neste ordinære eksamensgjennomføring.
Evaluering av emnet
-
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret. Metode for evalueringen avtales mellom faglærer og studenter.
-
Skriftlig sluttevaluering av emnet.