HSSHV41320 Ledelse av digitale innovasjonsprosesser i helse- og velferdstjenester (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlige:
  • Marit Kristine Helgesen
  • Catharina Bjørkquist
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgfritt* emne i Masterstudium i samordning av helse- og velferdstjenester (120 studiepoeng).

*Emnet kan etter søknad erstattes av andre relevante emner på samme nivå og omfang avlagt ved HiØ eller en annen institusjon i Norge eller utlandet. Emnet kan ikke overlappe innholdsmessig med andre emner i studieprogrammet. Ta kontakt med undervisningsleder for mer informasjon.

Absolutte forkunnskaper

Ingen ut over opptakskrav.

Anbefalte forkunnskaper

For studenter i Masterstudium i samordning av helse- og velferdstjenester anbefales at følgende emner er gjennomført:

  • HSSHV40117 Samordning 1: Kunnskapsgrunnlaget

  • HSSHV40217 Samordning 2: Organisasjon og ledelse

Undervisningssemester

3. eller 5. semester (høst).

Til og med kull 2022: Emnet gjennomføres i 5. semester, men kan etter søknad gjennomføres tidligere dersom studenten ønsker å fullføre studiet på kortere tid (fulltid).

Fra kull 2023: Emnet gjennomføres i 3. semester, med unntak av studenter som er innvilget fritak med bakgrunn i annen utdanning. Se generell del av studieplanen. 

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har inngående kunnskap om teoretiske perspektiver om digitalisering som innovasjon og om hvordan innovasjonsprosesser kan ledes i helse- og velferdstjenester

  • har inngående kunnskap om hvordan digitalisering kan påvirke samordning av helse- og velferdstjenester 

  • kan analysere aktuelle problemstillinger om muligheter og utfordringer knyttet til ulike typer digitaliseringer i helse- og velferdssektoren, som for eksempel stordata, maskinlæring og velferdsteknologi

Ferdigheter
Studenten

  • kan analysere hvordan digitale løsninger påvirker samordning av helse- og velferdstjenester

  • kan initiere, planlegge og gjennomføre digitale innovasjonsprosesser i helse- og velferdssektoren

  • kan inkludere brukere og ansatte på en respektfull måte i innovasjonsarbeid   

Generell kompetanse
Studenten

  • kan kritisk reflektere over strategier, mål og virkemidler knyttet til bruk av digitale løsninger i helse- og velferdssektoren

  • kan delta i konkrete innovasjonsprosesser, i dialog med leverandører av digital teknologi, administrativ ledelse, tverrfaglig kompetanse og brukeres erfaringer     

Innhold

  • Digitalisering i helse- og velferdssektoren

  • Ulike typer digitalisering

  • Digitalisering som teknologisk verktøy i helse- og velferdstjenestene

  • Digitale innovasjonsprosesser

  • Ledelse og digitalisering som mulighet og utfordring i helse- og velferdssektoren

  • Innovasjon i offentlig sektor

  • Digital teknologi, profesjonell kompetanse og lederens rolle

  • Digitalisering og brukere av helse- og velferdstjenester

  • Samordning og samordningsutfordringer i digitale innovasjonsprosesser

  • Digitalisering som politiske strategier

  • Etikk og personvern

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres i løpet av ett semester med fire samlinger. Hver samling går over tre dager.

Undervisnings-/læringsform er dialogbasert undervisning, arbeid i grupper, læringsaktiviteter i SimFredrikstad og selvstudium.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Presentasjon av pensumlitteratur etter nærmere retningslinjer

  • Delta i simulering og tilhørende gruppediskusjon i SimFredrikstad

  • Levere veiledningsgrunnlag

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav vurderes med godkjent / ikke godkjent.

Eksamen

Individuell skriftlig semesteroppgave.
Besvarelsen skal være på 2500 ord +/- 10 %.
Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått vurderingsresultat har kandidaten anledning til å omarbeide oppgaven en gang. Ved ønske om forbedring av resultat må kandidaten levere oppgave med ny problemstilling, og tidligst ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

Evaluering av emnet

  • Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret. Metode for evalueringen avtales mellom faglærer og studenter.

  • Skriftlig sluttevaluering av emnet.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juni 2024 01:16:57