MOL40222 Organisasjon og ledelse 2. Organisasjonsatferd: Mennesker, roller og omgivelser (Høst 2024–Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Halden
Emneansvarlige:
  • Sol Skinnarland
  • Elizabeth Solberg
Undervisningsspråk:
Norsk, men deler av undervisningen kan foregå på engelsk.
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i organisasjon og ledelse.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått emnet Organisasjon og ledelse 1. Organisasjons- og ledelsesforståelse (30 studiepoeng), eller tilsvarende.

Undervisningssemester

  • 3. og 4. semester (høst og vår).

  • Deltid med åtte tre-dagers samlinger totalt i høst- og vårsemesteret.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten har kunnskap om:

  • ulike HR-roller, og hvilke konsekvenser HR kan ha for hvordan organisasjoner fungerer 

  • digitaliseringen av arbeidslivet og hvilke konsekvenser dette kan ha for rekruttering, ansattes arbeidsvilkår, ledelse og kommunikasjon i organisasjoner

  • årsakene til og konsekvensene av organisatorisk ulydighet

  • ulike former for tverrfaglig samarbeid og hva prosjektledelse innebærer

  • hva som forstås med bedrifters samfunnsansvar og hvilke konsekvenser dette har for organisasjoner

  • ulike demokratiteorier og institusjonell teori

  • det normative grunnlaget for offentlig sektor

Ferdigheter - studenten kan:

  • redegjøre for hva HR er, og hvilken rolle HR kan ha i organisasjoner

  • kan redegjøre for demokratiets idehistoriske utvikling

  • drøfte hvordan den offentlige forvaltningens organisering påvirker iverksettingen av offentlig politikk

  • analysere hvordan organisasjoner endres gjennom tilpasninger til sine omgivelser

  • skrive en litteraturgjennomgang som er relevant for et større selvstendig arbeid

Generell kompetanse - studenten kan:

  • reflektere over hva digitalisering gjør med lederroller i organisasjoner

  • reflektere over og håndtere situasjoner knyttet til organisatorisk ulydighet

Innhold

Emnet består av samlinger som fokuserer både på individ- og systemnivået i organisasjoner

  • sammenhengen mellom individer og organisasjoner

  • demokratiets organisering, organisasjoners rammebetingelser og lederes handlingsrom.

  • særtrekk og likheter i og mellom privat og offentlig sektor, og samspillet mellom sektorer og nivåer. 

  • sammenhengen mellom organisasjoners formål, strukturer, systemer, produksjonsprosesser og resultater

  • ulike styrings- og kontrollfunksjoner i organisasjoner

  • fordypning i selvvalgt tema gjennom litteraturgjennomgang / «Literature Review»

I emnet presenteres også hvilke krav som stilles til henholdsvis erfaringsbasert og teoretisk kunnskapsgrunnlag. Hvilke utfordringer og fallgruver står man overfor; hva er målbart og hva må vurderes? I drøftingen av disse spørsmålene kommer vi inn på en rekke spørsmål av vitenskapsteoretisk karakter, som fører oss inn på sentrale samfunnsvitenskapelige diskusjoner av ulike sider ved begrepet rasjonalitet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, oppgaver til gruppearbeid, plenumsdrøftinger og veiledning. Noe av undervisningen kan være digital.

Opplegget legger stor vekt på å dyktiggjøre studentenes verbale egenskaper, og i undervisningen vil det derfor bli lagt vekt på muntlige fremføringer. Koplingen mellom studentenes yrkesaktivitet og studium er av stor betydning. Det forutsettes at innsikt fra emnet kan gi fruktbare innfallsvinkler på hverdagen i arbeidslivet, og at erfaringer fra arbeidsplassen kan berike undervisningen. Dette stiller store krav til studentenes egenaktivitet og til dialog. Det etableres også faste kollokviegrupper som arbeider mellom samlingene med pensumlitteraturen, gruppeoppgavene og fordypningsoppgavene.

Et gjennomgående tema vil være arbeidet med en litteraturgjennomgang (literature review). Studentene skal velge en bestemt teoretisk tematikk, og eksamen består av at de skal gi en oversikt over den aktuelle litteraturen som finnes på området. Hensikten med litteraturgjennomgangen er at studentene skal sette seg inn i en teoretisk tematikk som er aktuell og relevant i forhold til den masteravhandlingen de skal skrive i løpet av tredje og fjerde studieår.

Arbeidsomfang

Studentenes samlede arbeidsinnsats i emnet er beregnet til 840 årstimer, hvorav undervisningen i samlingene utgjør 168 årstimer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Frammøteplikt* på 75 % av undervisningsdagene.

  • Levere individuelt utkast av litteraturgjennomgangen til de to gruppeseminarene.

  • Deltakelse på gruppeseminarene som arrangeres i forbindelse med innleveringene.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

*Studenter som har mer enn 25 % fravær fra totalt antall undervisningsdager og kan dokumentere gyldig fravær, kan søke om alternativt arbeidskrav. Dette gis normalt som en skriftlig oppgave. Oppgavene kan variere avhengig av hvilke deler av undervisningen som er tapt, og også omfang. Søknad om alternativt arbeidskrav rettes til emneansvarlig og må fremmes i god tid før eksamensgjennomføring.

Arbeidsrelatert fravær regnes normalt ikke som gyldig grunn. Som gyldig grunn regnes egen sykdom, barnepassers sykdom eller sykdom/dødsfall/ulykke i nærmeste familie. Andre uforutsette forhold vurderes individuelt og etter dokumentasjon. jf. forskrift om eksamen, studierett og grader, § 6-8.

Eksamen

Individuell fordypningsoppgave
I løpet av studieåret skal studenten arbeide med en litteraturgjennomgang som mot slutten av studieåret leveres inn som en fordypningsoppgave på 7500-12500 ord (unntatt forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste). 

Fordypningsoppgaven vurderes etter karakterregel A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved Ikke bestått kan studenten levere bearbeidet fordypningsoppgave en gang. Det gjøres oppmerksom på at studenten i dette tilfellet ikke har rett til ny veiledning.

Ved ny eksamen (forbedring av karakter) må studenten levere ny fordypningsoppgave med nytt tema. Studenten har ikke rett til ny veiledning.

Evaluering av emnet

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 05:16:48