MOL40322 Organisasjon og ledelse 3. Forskningsdesign- og metode, organisasjons- og ledelsesutvikling (Høst 2024–Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Frode Haaland
Undervisningsspråk:
Norsk, med deler av undervisningen kan foregå på engelsk.
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i organisasjon og ledelse.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått emnene Organisasjon og ledelse 1 (30 studiepoeng) og Organisasjon og ledelse 2 (30 studiepoeng), eller tilsvarende.

Undervisningssemester

  • 5. og 6. semester (høst og vår).

  • Deltid med åtte tre-dagers samlinger totalt i høst- og vårsemester.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten har kunnskap om:

  • kvalitativ og kvantitativ forskningsmetodologi, og hvordan disse anvendes

  • hvordan et forskningsdesign for et selvstendig og avgrenset forskningsprosjekt (masteravhandling) gjennomføres

  • hvordan forskningsmetode må baseres på de ontologiske og epistemologiske antakelsene som preger studentens eget forskningsprosjekt (masteravhandling)

  • de forskningsetiske dilemmaer som følger med digitalisering

  • årsaker til endringer i arbeidslivet, og hvilke konsekvenser dette har for leder- og arbeidstakerrollen

  • ledelsens rolle i utviklingsarbeid og hvordan læring foregår i arbeidslivet

  • ansettelsesprosesser, og hvordan nyansatte integreres på sine nye arbeidsplasser

  • som gjør det mulig å analysere årsaker til at ansatte forlater eller blir værende i sine jobber

  • hvilke muligheter økt mangfold i organisasjoner gir

Ferdigheter - studenten kan:

  • reflektere over hvordan endringer i arbeidslivet endrer lederrollen

  • analysere hvordan læring foregår i organisasjoner

  • arbeide fram en prosjektskisse og en plan for et forskningsprosjekt (masteravhandlingen)

  • redegjøre for sentrale vitenskapsteoretiske begreper som ontologi og epistemologi og relatere eget prosjekt til disse

  • anvende kvalitativ- og kvantitativ forskningsmetodologi

Generell kompetanse - studenten kan:

  • diskutere hva et økt kulturelt mangfold på arbeidsplassen fører til

  • drøfte hvordan nyansatte på en best mulig måte kan integreres på arbeidsplassen

Innhold

Ledere har behov for mentale verktøy for å fortolke strømningene i arbeids- og samfunnsliv på en kritisk og konstruktiv måte, men også konkrete verktøy for å gjennomføre ønskede endringer. Emnet fokuserer på

  • kritisk analyse av organisasjoners virkemåte

  • betingelser og virkemidler i endringsprosesser

  • lederes rolle i utviklingsarbeid

  • læring i arbeidslivet, rekruttering og HRM

Gjennom emnet skal studentene også arbeide fram en prosjektskisse for eget avhandlingsarbeid. Dette arbeidet gjøres både i grupper, individuelt, i seminar, og sammen med veileder. Undervisningen fokuserer på

  • forskningsdesign

  • kvantitativ- og kvalitativ metode

  • vitenskapsteori

  • forskningsetikk

Arbeidet med vitenskapsteori, forskningsdesign og metode vil bli knyttet konkret til studentenes eget avhandlingsarbeid, slik at når emnet er fullført vil studentene ha et mer reflektert grunnlag for å starte arbeidet med avhandlingen.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet bygger på studentenes egen erfaring, og det kreves stor aktivitet og engasjement fra studentenes side, både på og mellom samlingene. Samlingene vil ha preg av workshops, der man vil arbeide mye i grupper med å utvikle metoder og redskap for organisasjons- og ledelsesutvikling.

Forelesninger og gjennomgang av litteratur vil utgjøre en mindre del av samlingene. Dette legger stort ansvar på studentene i forhold til å arbeide selvstendig med pensum og å ta opp vanskelige tema herfra på samlingene i form av spørsmål. Noe av undervisningen kan være digital.

Veiledning
Hver student får oppnevnt en veileder, og det etableres en kontrakt mellom høgskolen og den enkelte student, der avtale om veiledning og dens omfang inngår.

Veiledningsomfanget utgjør 6 timer. Dersom du tar pause fra studiet, og allerede har begynt med veiledning, har du likevel ikke krav på mer veiledning enn totalt 6 timer.

Arbeidsomfang

Studentenes samlede arbeidsinnsats i emnet er beregnet til 840 årstimer, hvorav undervisningen i samlingene utgjør 168 årstimer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Frammøteplikt* i 75 % av undervisningsdagene

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

*Studenter som har mer enn 25 % fravær fra totalt antall undervisningsdager og kan dokumentere gyldig fravær, kan søke om alternativt arbeidskrav. Dette gis normalt som en skriftlig oppgave. Oppgavene kan variere avhengig av hvilke deler av undervisningen som er tapt, og også omfang. Søknad om alternativt arbeidskrav rettes til emneansvarlig og må fremmes i god tid før eksamensgjennomføring.

Arbeidsrelatert fravær regnes normalt ikke som gyldig grunn. Som gyldig grunn regnes egen sykdom, barnepassers sykdom eller sykdom/dødsfall/ulykke i nærmeste familie. Andre uforutsette forhold vurderes individuelt og etter dokumentasjon. jf. forskrift om eksamen, studierett og grader, § 6-8.

Eksamen

Oppgave
Studenten(e) skal utarbeide prosjektskisse for avhandlingsarbeidet på 7000-10 000 ord (unntatt forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste), individuelt eller i gruppe på to. Prosjektskissen skal omhandle problemstilling, teori og forskningsdesign for den planlagte masteravhandlingen.

Det benyttes karakterregel Bestått/Ikke bestått.

Sensorordning

Interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved Ikke bestått kan kandidaten(e) levere omarbeidet prosjektskisse én gang, individuelt eller i gruppe.

Evaluering av emnet

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 07:17:05