HOVAVF30320 Kritisk refleksjon og fordypning i velferdsarbeid (Vår 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlige:
  • Rikard Olof Eriksson
  • Pål Ellingsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for Bachelorstudium i arbeids- og velferdsfag.

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført alle emner i 5. semester (høst).

Undervisningssemester

6. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

  • Har bred kunnskap om sentrale retninger innen vitenskapsteori og sammenhengen mellom disse og forskningsmetodiske valg.

  • Har bred kunnskap om sentrale samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder, deres vitenskapsteoretiske grunnlag, muligheter og begrensninger.

  • Har bred kunnskap om forskningsetiske vurderinger og juridiske retningslinjer knyttet til innhenting, oppbevaring og bruk av data, herunder samtykke, personopplysninger, taushetsplikt, anonymisering og etiske avveininger.

  • Har bred kunnskap om hvordan relevant kunnskap hentes inn, dokumenteres, vurderes og anvendes til etablerte standarder for en skriftlig akademisk bacheloroppgave.

Ferdigheter

  • Kan formulere og fordype seg i en problemstilling av velferdsfaglig karakter.

  • Kan søke etter, vurdere og diskutere aktuelle vitenskapelige og faglige tekster av ulike karakter.

  • Kan utarbeide et forskningsdesign og anvende en metode for innhenting og bearbeiding av data i tråd med etiske krav og retningslinjer.

  • Kan anvende kunnskap og erfaring om forskningsetikk og personopplysninger

  • Kan reflektere over og beskrive egen utvikling av profesjonell kompetanse

Generell kompetanse

  • Kan utvikle og formidle faglig kunnskap som fremmer likeverd og mangfold og bidrar til likestilling, inkludering, mestring og deltakelse i arbeidsliv ut fra et forskningsetisk og yrkesetisk grunnlag.

  • Kan planlegge, gjennomføre og dokumentere et skriftlig faglig arbeid etter akademiske standarder på en systematisk måte og under veiledning.

  • Kan reflektere kritisk og analytisk over eget arbeid og kan gi tilbakemelding på medstudenters arbeid.

  • Kan vurdere forskning kritisk og har innsikt i forskningsetiske problemstillinger.

Innhold

Dette emnet skal gi rom for fordypning i faglige problemstillinger og for kritisk refleksjon knyttet til egen profesjon og profesjonsutøvelse, og utviklingen av egen profesjonell identitet. Det skal også legge til rette for å arbeide med formuleringer av empirisk analyse og formidling av fagstoff.

Gjennom emnet skal studentene være i stand til å planlegge og gjennomføre forskning som empirisk studie eller litteraturstudie som skal resultere i en bacheloroppgave. Emnet består således av faglig fordypning samt forberedelse til oppgaveskriving med spesielt fokus på vitenskapsteori, samfunnsvitenskapelige forskningsmetioder, prosjektorganisering, lengre dokumentasjonsarbeid av relevans for velferdsviteren og faglig formidling.

Vektlegging av:

  • Hvordan relevant informasjon hentes inn, dokumenteres, vurderes og anvendes.

  • Juridiske og etiske retningslinjer mht. personopplysninger, samt innhenting og oppbevaring av data.

  • Fokus på kravene som stilles til en skriftlig akademisk eller faglig oppgave innenfor den form studenten har valgt (bacheloroppgave, artikkel eller fagrapport).

  • Faglig fordypning.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis i form av forelesninger, studentaktive seminarer, veiledning og tilrettelegging for selvstendig arbeid.

Når det gjelder den faglige fordypningsoppgaven, starter forberedelsene til arbeidet med oppgaven med forelesninger, seminarer og studentenes utarbeidelse av en prosjektskisse, blant annet i metodeseminarer.

Høgskolen tildeler veileder og det gjennomføres fem veiledningstimer per oppgave. Det er individuell veiledning. Veileder kan også legge noe veiledning i gruppe. I gjennomføringen av prosjektet skal studenten tilegne seg kunnskap om samtykke, personopplysninger, taushetsplikt, anonymisering og etiske avveininger.

I emnet legges det også opp til noe undervisning knyttet til faglig fordypning.

Arbeidsomfang

Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer per uke. Fellesundervisningen i emnet utgjør i gjennomsnitt ca. 10-12 timer per uke i første halvdel av emnet. Deretter legges det i økende grad opp til selvstendig arbeid.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Prosjektskisse for oppgave på maksimum 1500 ord og etter nærmere retningslinjer, innlevert til fastsatt tid.

  • Test i vitenskapsteori og forskningsmetode. Testen vurderes til godkjent / ikke godkjent. Studenten har tre (3) forsøk. Dette arbeidskravet er gyldig i ett og et halvt år fra godkjenningstidspunkt.

  • Gjennomført 5 timer obligatorisk veiledning. Det er krav om 80 % tilstedeværelse.

Studenten leverer materiale utarbeidet for datainnhenting (eks: spørreskjema, intervjuguide, liste over respondenter/informanter, evt. meldeskjema til Sikt osv.) for bacheloropgaven til veileder for godkjenning (veiledningsaktiviteter).

Arbeidskrav må være godkjent senest 14 dager før eksamensdato for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Faglig fordypningsoppgave

Akademisk bacheloroppgave som gjennomføres individuelt. Fordypningsoppgaven skal være i en form og innenfor et tema som er godkjent av høgskolen. Temaet skal være relatert til problemstillinger fra praksisfeltet eller teoretiske problemstillinger innenfor velferdsviterens fagområder.

Omfang: Maks. 8000 ord, +- 10 %.

Tittelen på oppgaven skal være på norsk og engelsk.

Karakterregel: A - F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Studenter som får "ikke bestått" resultat kan levere omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang. Omarbeidet oppgave leveres innen fastsatt frist samme år.

Ved ønske om forbedring av bestått resultat må oppgaven skrives på nytt med ny problemstilling. Studenten har i dette tilfelle ikke krav på ny faglig veiledning.

Jf. forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Evaluering av emnet

Evaluering ved hjelp av spørreskjema.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 21:17:04