HOVVPL10320 Innføring i miljøterapi, habilitering og rehabilitering (Vår 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Sjur Granmo
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i vernepleie.

Absolutte forkunnskaper

Ingen ut over opptakskrav.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at studenten har bestått emnene

  • HOVVPL10120 Vernepleierprofesjon, dannelse og kunnskap

  • HOVVPL10220 Anatomi, fysiologi, biokjemi, mikrobiologi, farmakologi og menneskets fysiologiske behov

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om de vanligste perspektiver i psykologisk forskning

  • har kunnskap om psykologien som vitenskap

  • har kunnskap om normal kognitiv og sosioemosjonell utvikling, i utviklingsfasen

  • har kunnskap om forholdet mellom utvikling og endring, og psykologi og biologi

  • har kunnskap om ulike syn på læring

  • har kunnskap om motivasjonsprosesser og hvordan motivasjon påvirker atferd

  • kjenner til barnekonvensjonen (identifisere avvik fra normalutvikling, og koble til konvensjonen)

  • kjenner til grunnleggende teknikker og strategier i veiledning

  • kjenner til den didaktiske relasjonsmodellen, didaktiske taksonomier

  • kjenner til hva et problem er, og kjenner til elementene i problemløsning.

  • har kunnskap om å identifisere verdier, hjelpe folk til å vekte verdier i forbindelse med endringsarbeid

  • har kunnskap om funksjonsnedsettelser og begrunner miljøterapeutiske valg med utgangspunkt i spesifikke individuelle behov 

Ferdigheter
Studenten

  • kan anvende sentralt metodisk arbeid knyttet til atferdsmålinger, registreringsmetoder, design, målformuleringer

  • kan anvende faglig kunnskap for å identifisere og måle dimensjoner ved atferd

  • kan vurdere utfordringer på ulike nivåer, og i et livsløpsperspektiv

  • kan finne, vurdere og henvise til oppdatert evidens

  • kan gjennomføre grunnleggende veiledning

  • kan beherske samtaler med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep

Generell kompetanse
Studenten

  • har innsikt i egen fagutøvelse

  • kjenner til ulike faglige og etiske problemstillinger

  • kan gjennomføre medikamentregning

Innhold

  • Psykologiens mål, temaer og perspektiver

  • Emosjonell og kognitiv normalutvikling

  • Grunnleggende kjennetegn på kognitive funksjonsnedsettelser og emosjonelle vansker; autisme, utviklingshemming, ADHD, demens, angst, depresjon

  • Sentrale sosialpsykologiske fenomener

  • Motivasjon, læringspsykologi og biologi

  • Innføring i læringspsykologiens vitenskapelige fundament og grunnleggende begreper

  • Datainnsamling og atferdsmålinger, analyse og målutforming

  • Opplæringsteknikker, miljøtilrettelegging, hjelpemidler og velferdsteknologi

  • Evalueringsplaner

  • Premisser for normative vurderinger

  • Sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid, inkludert normative og deskriptive premisser for målvalg og tiltak, juridiske og faglige vilkår knyttet til tiltaksarbeid, utøvelse av faglig skjønn

  • Kunnskapsbasert praksis, inkludert kulturforståelse, livsløpsperspektiv

  • Problemløsning, veiledning og kommunikasjon

  • Innføring i pedagogikk, retorikk, varsling og formidling

  • Hjelperrollen og samarbeid med brukere, pårørende, også brukere og pårørende med ulik etnisk/kulturell bakgrunn

  • Medikamentregning

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen og læring skjer gjennom forelesninger, selvstudier, seminarer og ressurstimer. I tillegg kommer veiledning og deltakelse i basisgrupper. Det tilbys tre (3) timer veiledning i basisgruppe. Hovedvekten vil være på studentaktive læringsformer, både individuelt, parvis og i gruppe i digital og analog form.

Arbeidsomfang

Vernepleieprogrammet er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 400 timer ved 15 studiepoengs emner. Studieprogrammet legger til rette for undervisning i gjennomsnitt 10-11 timer per uke. Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Individuell mappeoppgave bestående av 10 oppgaver med maks 500 ord per oppgave som leveres til fastsatt frist.

    • Struktur for mappeoppgaven:

      • To delinnleveringer underveis i emnet til fastsatte frister

      • Studenten gir en skriftlig tilbakemelding for én oppgave på hver av delinnleveringene, til en medstudent.

      • Innlevering av komplett mappe med 10 oppgaver innen fastsatt frist.

    • Mappeoppgaven kan revideres og bearbeides helt frem til sluttinnlevering to uker før eksamen.

  • Gruppearbeid med muntlig presentasjon av arbeid gjennomført i tråd med sjekkliste for systematisk tiltaksarbeid og kunnskapsbasert praksis.

  • Medikamentregning (1. års prøve). Individuell nettbasert prøve. Krav om 100 % riktig besvarelse. Studenten får fem (5) forsøk.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen på maks 1500 ord

- 72 timer eksamenstid

Karakterregel: A-F

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte: både underveis- og sluttevaluering. Resultatene behandles i programutvalg og i kullets time.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 06:17:36