HOVVPL10320 Innføring i miljøterapi, habilitering og rehabilitering (Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Sjur Granmo
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i vernepleie.
Absolutte forkunnskaper
Ingen ut over opptakskrav.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales at studenten har bestått emnene
-
HOVVPL10120 Vernepleierprofesjon, dannelse og kunnskap
-
HOVVPL10220 Anatomi, fysiologi, biokjemi, mikrobiologi, farmakologi og menneskets fysiologiske behov
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om de vanligste perspektiver i psykologisk forskning
-
har kunnskap om psykologien som vitenskap
-
har kunnskap om normal kognitiv og sosioemosjonell utvikling, i utviklingsfasen
-
har kunnskap om forholdet mellom utvikling og endring, og psykologi og biologi
-
har kunnskap om ulike syn på læring
-
har kunnskap om motivasjonsprosesser og hvordan motivasjon påvirker atferd
-
kjenner til barnekonvensjonen (identifisere avvik fra normalutvikling, og koble til konvensjonen)
-
kjenner til grunnleggende teknikker og strategier i veiledning
-
kjenner til den didaktiske relasjonsmodellen, didaktiske taksonomier
-
kjenner til hva et problem er, og kjenner til elementene i problemløsning.
-
har kunnskap om å identifisere verdier, hjelpe folk til å vekte verdier i forbindelse med endringsarbeid
-
har kunnskap om funksjonsnedsettelser og begrunner miljøterapeutiske valg med utgangspunkt i spesifikke individuelle behov
Ferdigheter
Studenten
-
kan anvende sentralt metodisk arbeid knyttet til atferdsmålinger, registreringsmetoder, design, målformuleringer
-
kan anvende faglig kunnskap for å identifisere og måle dimensjoner ved atferd
-
kan vurdere utfordringer på ulike nivåer, og i et livsløpsperspektiv
-
kan finne, vurdere og henvise til oppdatert evidens
-
kan gjennomføre grunnleggende veiledning
-
kan beherske samtaler med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
Generell kompetanse
Studenten
-
har innsikt i egen fagutøvelse
-
kjenner til ulike faglige og etiske problemstillinger
-
kan gjennomføre medikamentregning
Innhold
-
Psykologiens mål, temaer og perspektiver
-
Emosjonell og kognitiv normalutvikling
-
Grunnleggende kjennetegn på kognitive funksjonsnedsettelser og emosjonelle vansker; autisme, utviklingshemming, ADHD, demens, angst, depresjon
-
Sentrale sosialpsykologiske fenomener
-
Motivasjon, læringspsykologi og biologi
-
Innføring i læringspsykologiens vitenskapelige fundament og grunnleggende begreper
-
Datainnsamling og atferdsmålinger, analyse og målutforming
-
Opplæringsteknikker, miljøtilrettelegging, hjelpemidler og velferdsteknologi
-
Evalueringsplaner
-
Premisser for normative vurderinger
-
Sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid, inkludert normative og deskriptive premisser for målvalg og tiltak, juridiske og faglige vilkår knyttet til tiltaksarbeid, utøvelse av faglig skjønn
-
Kunnskapsbasert praksis, inkludert kulturforståelse, livsløpsperspektiv
-
Problemløsning, veiledning og kommunikasjon
-
Innføring i pedagogikk, retorikk, varsling og formidling
-
Hjelperrollen og samarbeid med brukere, pårørende, også brukere og pårørende med ulik etnisk/kulturell bakgrunn
-
Medikamentregning
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen og læring skjer gjennom forelesninger, selvstudier, seminarer og ressurstimer. I tillegg kommer veiledning og deltakelse i basisgrupper. Det tilbys tre (3) timer veiledning i basisgruppe. Hovedvekten vil være på studentaktive læringsformer, både individuelt, parvis og i gruppe i digital og analog form.
Arbeidsomfang
Vernepleieprogrammet er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 400 timer ved 15 studiepoengs emner. Studieprogrammet legger til rette for undervisning i gjennomsnitt 10-11 timer per uke. Det forventes at studenten bruker cirka 30 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i semesteret, inkludert arbeidskrav og selvstudier.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Individuell mappeoppgave bestående av 10 oppgaver med maks 500 ord per oppgave som leveres til fastsatt frist.
-
Struktur for mappeoppgaven:
-
To delinnleveringer underveis i emnet til fastsatte frister
-
Studenten gir en skriftlig tilbakemelding for én oppgave på hver av delinnleveringene, til en medstudent.
-
Innlevering av komplett mappe med 10 oppgaver innen fastsatt frist.
-
-
Mappeoppgaven kan revideres og bearbeides helt frem til sluttinnlevering to uker før eksamen.
-
-
Gruppearbeid med muntlig presentasjon av arbeid gjennomført i tråd med sjekkliste for systematisk tiltaksarbeid og kunnskapsbasert praksis.
-
Medikamentregning (1. års prøve). Individuell nettbasert prøve. Krav om 100 % riktig besvarelse. Studenten får fem (5) forsøk.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen på maks 1500 ord
- 72 timer eksamenstid
Karakterregel: A-F
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte: både underveis- og sluttevaluering. Resultatene behandles i programutvalg og i kullets time.