HOVVPL30420 Bacheloroppgave (Vår 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Studiested Fredrikstad. Datainnsamling kan kun foregå på praksisstedet dersom studentene er i en organisert labgruppe/FoU.
Emneansvarlig:
Siv Vea Grønneberg
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i vernepleie

Absolutte forkunnskaper

Bestått alle emner i første og andre studieår.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått alle tidligere emner.

Undervisningssemester

6. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten

  • har kunnskap om forskningsmetode og prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet

  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forskings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg

  • kan beherske relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe

  • kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid

Generell kompetanse
Kandidaten

  • har innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet og metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap

  • kan formidle sentralt fagstoff om miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering skriftlig og muntlig for å bidra til utvikling av god praksis

Innhold

  • Faglig fordypning innenfor et tema godkjent av høgskolen

  • Psykologiens forskningsdesign, forskningsmetoder og kritisk tenkning.

  • Litteratursøk og rangering/vurdering av kunnskapskilder.

  • Kunnskapsbasert praksis og forskningsmetoder. Innhenting av brukerkunnskap. Kritisk vurdering av vitenskapelig kvalitet.

  • Faglig argumentasjon basert på teori og normative og deskriptive premisser som grunnlag for å treffe begrunnede valg.

  • Samtykke, personopplysninger, taushetsplikt, anonymisering, generelle etiske avveininger. Forskningsetikk. Melding til Norsk senter for forskningsdata (NSD). Vurdere eget arbeid etisk.

  • Systematisere og analysere data i forhold til aktuell teori. Drøfte egne funn.

  • Dokumentasjon. Tilpasning og formidling av fagkunnskap.

  • Kritisk vurdere eget arbeid i relasjon til egen profesjon og arbeidsmodeller for vernepleierfaglig arbeid.

Undervisnings- og læringsformer

  • Oppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe med 2 studenter.

  • Høgskolen oppnevner skoleveileder.

  • Undervisning knyttet til arbeidet med bacheloroppgaven.

Arbeidsomfang

Vernepleieprogrammet er et heltidsstudium hvor det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 400 timer ved 15 studiepoengs emner.

Studieprogrammet legger til rette for undervisning i gjennomsnitt 6-10 timer i to uker (6. semester).

Det forventes at studenten bruker cirka 40 timer per uke på individuelle og gruppebaserte oppgaver knyttet til læringsutbyttene i emner innenfor hvert semester, inkludert arbeidskrav og selvstudier.

Praksis

Det er ikke veiledet praksis i emnet. Studenten kan være tilknyttet en praksisarena for å samle empirisk data.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgave, maks 1500 ord, innlevert til fastsatt tid.

  • Gjennomført 3 timer veiledning med veileder fra høgskolen.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Bacheloroppgave

Bacheloroppgaven kan være relatert til problemstillinger fra praksisfeltet innenfor vernepleierens fagområder. Formatet skal fortrinnsvis være fagartikkel. Tittelen på oppgaven skal være på norsk og engelsk.

Oppgaven skal være på maks 8000 ord, og skrives individuelt eller i gruppe på to studenter.

Det er krav om at minst tre vitenskapelige artikler er benyttet i oppgaven.

Kravet om informert samtykke og lovens krav om personvern skal følges når studentene skriver bacheloroppgaven/fagartikkelen.

Ved gruppeeksamen gis en felles karakter for gruppa.

Karakterregel: A-F

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått vurderingsresultat kan besvarelsen bearbeides / omarbeides én (1) gang.

Ved ønske om forbedring av bestått resultat på bacheloroppgave kan ikke oppgaven omarbeides, men må skrives på nytt med ny problemstilling. Studenten har i dette tilfelle ikke krav på ny faglig veiledning, jf. forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres sammen med veileder før innlevering av oppgave og tas opp i møte mellom alle bachelorveiledere.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 05:16:52