HOVVPL10420 Praksis 1: Miljøterapi, habilitering og rehabilitering I (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Studiested Fredrikstad og tildelt praksisplass i Østfoldregionen
Emneansvarlig:
Kari Megrund
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i vernepleie.

Absolutte forkunnskaper

Godkjent ferdighetstrening (arbeidskrav) i følgende emne:

  • HOVVPL10220 Anatomi, fysiologi, biokjemi, mikrobiologi, farmakologi og menneskets fysiologiske behov.

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført/fulgt undervisning i følgende emner:

  • HOVVPL10120 Vernepleierprofesjon, dannelse og kunnskap

  • HOVVPL10220 Anatomi, fysiologi, biokjemi, mikrobiologi, farmakologi og menneskets fysiologiske behov

  • HOVVPL10320 Innføring i miljøterapi, habilitering og rehabilitering

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om relevante teknikker og metoder i miljøterapi

  • har kunnskap om likheter og forskjeller i autonomi, selvbestemmelse og beslutningsstøtte, og hvordan vi tilrettelegger for dette

  • har kunnskap om helse- og velferdssystemet, gjeldende lov- og regelverk og veiledere innen fagområdet og hvordan helse- og sosialpolitiske føringer påvirker tjenesteutøvelsen og tjenestemottakeres livssituasjon

  • kjenner til lovverk som omhandler taushetsplikt og faglig forsvarlighet

Ferdigheter
Studenten

  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning

  • kan anvende grunnleggende atferdsmålinger ved hjelp av anerkjente registreringsmetoder

  • kan anvende kunnskap om design og planlegger og gjennomfører datainnsamling som ledd i systematisk tiltaksarbeid

  • kan anvende kunnskap om problemløsning og målsetningsarbeid, og beskriver konkrete og målbare målsetninger som ledd i tiltaksarbeid

  • kan anvende faglig kunnskap for å planlegge og gjennomføre enkle systematiske opplæringstiltak

  • kan anvende faglig kunnskap for å innhente, vurdere, og benytte, nødvendig teoretisk og forskningsbasert kunnskap i et utredningsarbeid

  • kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid

  • kan beherske relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe

  • kan planlegge og gjennomføre daglig omsorg og grunnleggende prosedyrer etter gjeldende forskrifter på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte

Generell kompetanse
Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning i miljøterapi, med enkeltpersoner

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i brukeres mål og behov, selvstendig og i samarbeid med brukere og andre, i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer

  • kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons-, kommunikasjons-, kultur- og ledelseskompetanse

  • kan anvende faglig kunnskap om livreddende førstehjelp

Innhold

  • Kunnskapsbasert praksis

  • Sjekkliste for målrettet tiltaksarbeid

  • Datainnsamling og analyse, mål og kriterier for målformuleringer, opplæringsteknikker (oppgaveanalyse, kjeding, prompt/promptfading)

  • Normative og deskriptive premisser for målvalg og tiltak, autonomi, selvbestemmelse og beslutningsstøtte

  • Anerkjente kartleggingsmetoder og sentrale dokumentasjonssystemer som benyttes i praksis (eks. Gerica, Iplos, Dips)

  • Planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak

  • N=1 design, grafisk fremstilling av data, samt visuelle analyser

  • Introduksjon til veiledning, med vekt på studentenes nyttiggjøring av veiledning; herunder forberedelse, veiledningsgrunnlag, struktur, forventninger

  • Grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter; Veiledningstema - ref. «kommunikasjonstaksonomien». Innføring i veiledningsmetodikk; PALLET

  • Gjennomføring av enkle GAP- analyser

  • Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD)

  • Aktuelt lovverk som styrer driften av praksisstedet, kapittel 9 Helse- og omsorgstjenesteloven, taushetsplikt

  • 3 timer grunnkurs i HHLR

Undervisnings- og læringsformer

Praksisperioden organiseres og tilrettelegges for læring gjennom deltakelse i praksisstedets daglige arbeid, veiledningstimer gitt av praksis- og skoleveileder, skriftlig arbeid og deltakelse på høgskolens undervisningsdager.

Arbeidsomfang

400 timer, hvorav 300 timer er bundet til deltakelse ute i praksis og resten er knyttet til studiedager og undervisningsdager ved høgskolen. Studenten må følge arbeidstidsordningene ved praksisstedet.

Praksis

Praksisperioden har en varighet på ca. 10 uker.

Studenter uten tidligere erfaring fra arbeid med utviklingshemmede skal ha sin første praksis i tilknytning til arbeid med denne gruppen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Levere skisse til oppgave.

    • Oppgaven leveres innen gitte frister, og det blir gitt tilbakemelding på oppgaven fra skoleveileder

  • Levere oppgave på maks 2000 ord.

    • Oppgaven leveres og vurderes av skoleveileder innen gitte frister. Oppgaver som ikke blir godkjent, kan omarbeides èn gang. For sent innleverte oppgaver blir vurdert til ikke godkjent. Ved praksisstart får studenten opplysninger om krav til innhold i oppgavene og frister for innlevering. Skoleveileder gir én veiledningstime på forespørsel fra student. Det gis skriftlig tilbakemelding på oppgaven

  • To (2) timer gruppeveiledning på høgskolen

  • Godkjent HHLR kurs (hjerte-/lungeredning), tre (3) timer

  • Minimum 90% deltakelse på praksisforberedende uke.

  • Halvtidsvurdering av praksis. Praksis vurderes av praksisveileder etter første halvdel av praksisperioden, samt etter praksisperiodens slutt. Praksisveileder og skoleveileder gjør den endelige vurderingen av bestått eller ikke bestått praksis. Vurderingen gjøres på eget vurderingsskjema utarbeidet av Høgskolen i Østfold. Ved fullført praksis må vurderingen være innstilt til bestått. Vurderingsskjemaet leveres Høgskolen i Østfold etter avsluttet praksisperiode.

Godkjente arbeidskrav er gyldig i ett semester. Alle arbeidskrav må gjennomføres og godkjennes samme semester. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, må emnet/praksisperioden gjennomføres på nytt

Eksamen

  • Praksisperioden vurderes til bestått /ikke bestått.

For å få praksisperioden vurdert til bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent og sluttvurderingen må være vurdert til bestått. Utover de faglige kravene til bestått, må det ha vært gjennomført seks (6) veiledningstimer av praksisveileder (evt. annen ressursperson på praksisstedet) i løpet av praksisperioden, og det er krav om minimum 90% deltagelse/tilstedeværelse på praksisstedet. Vurderingen gjøres på vurderingsskjema utarbeidet av Høgskolen i Østfold. Ved fullført praksis må vurderingen være innstilt til bestått. Vurderingsskjemaet leveres Høgskolen i Østfold etter avsluttet praksisperiode.

Ved tvil om bestått praksisstudier inntrer egne rutiner for Høgskolen i Østfold, se pkt. Praksis i generell del av denne studieplanen. 

Dersom praksisperioden er vurdert til ikke bestått, må normalt hele praksisperioden tas om igjen. Dersom samme praksisperiode vurderes til ikke bestått to ganger medfører dette tap av studierett, jf. § 2-4 og § 6-4. Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-02-08-229#KAPITTEL_6

Sensorordning

Intern og ekstern sensor deltar i endelig vurdering av praksisstudium, jf. rutiner ved tvil om bestått praksis.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

Muntlig sluttevaluering. Resultatene behandles i programutvalg og i kullets time.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 05:16:55