HOVVPL30320 Praksis 3: Helse- og miljøpraksis (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Studiested Fredrikstad og tildelt praksisplass i Østfoldregionen
Emneansvarlig:
Trine Arnesen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i vernepleie.

Absolutte forkunnskaper

  • Bestått alle emner i første og andre studieår.

  • Bestått arbeidskrav i emne HSVPL30220 Kunnskapsbasert praksis, helse- og miljøarbeid

Anbefalte forkunnskaper

Alle tidligere emner i studieprogrammet.

Undervisningssemester

6. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har bred kunnskap om problemløsning på individ-, gruppe- og systemnivå gjennom observasjon, utredning, utforsking av verdier, ønsker og livsbetingelser, målutforming, tiltaksutforming og evaluering

  • har bred kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse

  • har kunnskap om mestring og tilrettelegging for autonomi, selvhjelp og selvregulering

Ferdigheter
Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap for å iverksette nødvendige tiltak, og/eller behandling ved sosiale- og/eller helseproblemer eller henvise videre ved behov

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i bruker-/pasientopplæring

  • kan anvende og utvikle individuelle planer i samarbeid med brukere for å sikre helhetlige og koordinerte tjenester

  • kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte

  • kan beherske relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe

  • kan anvende faglig kunnskap om livreddende førstehjelp

Generell kompetanse
Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons- kommunikasjons-, kultur- og ledelses- kompetanse

  • kan forebygge og løse konflikter

  • kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon for å bidra til systematiske og kvalitets- forbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører

  • har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings- og avvikshåndteringssystemer

Innhold

  • Systematisk helse- og miljøarbeid basert på kunnskapsbasert praksis. Bruk av sjekklister. Kartlegging/observasjon og analyse. Målvalg basert på analyse. Planlegge og gjennomføre tiltak. Gjøre normative vurderinger. Praktiske prosedyrer (VAR) i sykepleie basert på behov ved praksisplassen, inkludert legemiddelhåndtering og det etiske, juridiske og praktiske ansvaret.

  • Praksisstedets målsetting, primæroppgaver, juridiske, organisatoriske, fysiske og administrative rammer. Sammenhengen mellom individuelt helse- og miljøarbeid, rehabilitering-/habiliteringsarbeid og rammefaktorene. Konsekvenser av stedets rammebetingelser og påvirkning av rammebetingelser.

  • Nytenkning og tjenesteinnovasjon.

  • Saksbehandling. Individuell plan. Ansvarsgrupper. Enkeltvedtak. Tvangsvedtak etter gjeldende lovverk, basert på behov ved praksisplassen.

  • Mestring, brukermedvirkning, selvbestemmelse/autonomi, selvhjelp og selvregulering. Samarbeid med brukere/pasienter, pårørende og andre tjenestemottakere. Veiledning av brukere/pasienter. Tilpasse informasjon. Beslutningsstøtte.

  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid. Hvordan praktiske handlinger bidrar til tverrfaglig samarbeid. Konfliktløsning. Kollegaveiledning. Ledelse.

  • Kvalitetsarbeid og dokumentasjon. Risikovurdering, varsling og avvikshåndtering. Etiske og juridiske forhold ved dokumentasjon.

  • Anerkjente kartleggingsmetoder og sentrale dokumentasjonssystemer som benyttes i praksis (eks. Gerica, Rusdata, Iplos, Dips).

  • HHLR-kurs

Undervisnings- og læringsformer

Veiledet praksis:
Praksisperioden organiseres og tilrettelegges for læring gjennom deltakelse i praksisstedets daglige arbeid, veiledningstimer gitt av praksisveileder, arbeidskrav, og deltakelse på høgskolens undervisningsdager.

Arbeidsomfang

Gjennomsnittlig 400 timer i emner på 15 studiepoeng, hvorav 360 timer er bundet til deltakelse ute i praksis og resten er knyttet til studiedager og undervisningsdager ved høgskolen.

Praksis

Praksisperioden har et omfang på ca. 12 uker.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Levere skisse til oppgave.

    • Oppgaven leveres innen gitte frister, og det blir gitt tilbakemelding på oppgaven fra skoleveileder.

  • Levere oppgave på maks 2000 ord.

    • Oppgaven leveres og vurderes av skoleveileder innen gitte frister. Oppgaver som ikke blir godkjent, kan omarbeides èn gang. For sent innleverte oppgaver blir vurdert til ikke godkjent. Ved praksisstart får studenten opplysninger om krav til innhold i oppgavene og frister for innlevering. Skoleveileder gir én veiledningstime på forespørsel fra student. Det gis skriftlig tilbakemelding på oppgaven.

  • To (2) timer gruppeveiledning på høgskolen

  • Godkjent HHLR kurs (hjerte-/lungeredning), to (2) timer

  • Halvtidsvurdering av praksis. Praksis vurderes av praksisveileder etter første halvdel av praksisperioden, samt etter praksisperiodens slutt. Praksisveileder og skoleveileder gjør den endelige vurderingen av bestått eller ikke bestått praksis. Vurderingen gjøres på eget vurderingsskjema utarbeidet av Høgskolen i Østfold. Ved fullført praksis må vurderingen være innstilt til bestått. Vurderingsskjemaet leveres Høgskolen i Østfold etter avsluttet praksisperiode.

Godkjente arbeidskrav er gyldig i ett semester. Alle arbeidskrav må gjennomføres og godkjennes samme semester. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, må emnet/praksisperioden gjennomføres på nytt.

Eksamen

Praksisperioden vurderes til bestått /ikke bestått.

For å få praksisperioden vurdert til bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent og sluttvurderingen må være vurdert til bestått. Utover de faglige kravene til bestått, må det ha vært gjennomført åtte (8) veiledningstimer av praksisveileder (evt. annen ressursperson på praksisstedet) i løpet av praksisperioden, og det er krav om minimum 90% deltagelse/tilstedeværelse på praksisstedet. Vurderingen gjøres på vurderingsskjema utarbeidet av Høgskolen i Østfold. Ved fullført praksis må vurderingen være innstilt til bestått. Vurderingsskjemaet leveres Høgskolen i Østfold etter avsluttet praksisperiode.

Ved tvil om bestått praksisstudier inntrer egne rutiner for Høgskolen i Østfold, se pkt. Praksis i generell del av denne studieplanen. 

Dersom praksisperioden er vurdert til ikke bestått, må normalt hele praksisperioden tas om igjen. Dersom samme praksisperiode vurderes til ikke bestått to ganger medfører dette tap av studierett, jf. § 2-4 og § 6-4. Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-02-08-229#KAPITTEL_6

Sensorordning

Intern og ekstern sensor deltar i endelig vurdering av praksisstudium, jf. rutiner ved tvil om bestått praksis.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres. Resultatene behandles i programutvalg og i kullets time.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 08:17:30