IRI31018 Anvendt prosjektutvikling (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Bjørn Gitle Hauge
- Undervisningsspråk:
- Norsk eller engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgemne i Bachelorstudium i innovasjon og prosjektledelse
Ved færre enn 7 påmeldte studenter vil emnet ikke starte opp.
Absolutte forkunnskaper
Bestått minimum 90 stp fra studieprogrammet, inkludert emnet IRI24515 Prosjektutvikling.
(Kravet om å ha bestått minimum 90 stp gjelder fra og med kull 2022. Kravet om å ha bestått IRI24515 Prosjektutvikling gjelder samtlige kull).
Undervisningssemester
5. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om prosjekters faglige innhold
- har tillegnet seg nødvendig tverrfaglig kompetanse
- har kunnskap om prosjektutvikling og prosjektering
- har kunnskap om forankring og finansiering av prosjekter
- har kunnskap om nødvendigheten av operativ vellykket gjennomføring
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre prosjektering
- kan forankre og skape aksept for prosjekter
- kan arbeide tverrfaglig
- kan gjennomføre prosjektet operativt og vellykket
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for prosjektstyring som en praktisk aktivitet med faglig forankring for vellykket gjennomføring av et operativt prosjekt
- har tilegnet seg ferdigheter for problemløsning og gjennomføringsevne
- har tilegnet seg nødvendig drivkraft for vellykket operativ gjennomføring
Innhold
Prosjektutviklingen/oppdraget gjenomføres som en praktisk og reell casebasert oppgave som er definert av høgskolen eller en ekstern organisasjon/bedrift.
Oppgavens omfang og målsetning utarbeides av studenten i samarbeid med oppdragsgiver og høgskolens faglige veileder. Prosjektet kan i sin helhet gjennomføres hos ekstern oppdragsgiver, men skal godkjennes av fagansvarlig.
Prosjektuviklingen gjennomgår normalt disse faser:
- Identifisering av muligheter og målsetninger
- Forprosjektering/uttesting
- Forankring/finansiering/problemavklaring
- Prosjektering
- Operativ gjennomføring
- Sluttrapportering/evaluering
Den vellykkede operative gjennomføringen av prosjektet er oppdraget/oppgavens hovedmål.
Undervisnings- og læringsformer
Øvings- og eksamensarbeidet består av prosjektutviklingsoppdrag for eksterne/interne partnere hvor deltagelse utenfor skolen er påkrevet.
Undervisningen baserer seg på en høy grad av studentaktivitet, og kan veksle mellom veiledning/forelesninger, gruppearbeid og seminar fra foreleser(e) og oppdragsgiver(e).
Studenten(e) må arbeide selvstendig, løsningsorientert og prosjektbasert.
Studenten(e) må arbeide proaktivt og selv søke veiledning for å sikre fremdrift.
Emnet kan bli undervist på engelsk.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Minimum 75 % oppmøte og deltagelse i interne og eksterne oppdrag knyttet til prosjektet
Minimum 75 % av alle skriftlige arbeid/innleveringer
Ett skriftlig arbeidskrav som avklares med oppdragsgiver ved prosjektstart.
Krav til oppmøte og deltagelse gjelder på individnivå. Arbeidskravene gjennomføres i gruppe.
Eksamen
Eksamen består av to komponenter:
- Prosjektoppgave i gruppe: Prosjektrapport med tilhørende planverk avtalt med oppdragsgiver.
- Muntlig eksamen, gruppe. Varighet: 30 minutter (20 minutter presentasjon og 10 minutter spørsmål fra sensor om oppgave/prosjektgjennomføringen).
Prosjektoppgaven må være vurdert til bestått før studentene kan fremstille seg til muntlig eksamen.
Det gis én samlet, individuell karakter i emnet etter karakterregel A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Kontinuasjonseksamen arrangeres ved neste ordinære eksamen. Ved ikke bestått prosjektoppgave må studenten levere ny prosjektoppgave.
Ved ikke bestått på muntlig eksamen kan studenten fremstille seg til ny eksamen på grunnlag av allerede bestått prosjektoppgave.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e), oppdragsgiver(e) og studenter. Muntlig sluttevaluering av emnet.