IRF23224 Forretningsutvikling (Høst 2024–Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Eivind André Leister
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i innovasjon og prosjektledelse
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
3. og 4. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten
- har teoretisk kunnskap og forståelse for utøvelse av entreprenørskap som aktiv deltager i en moderne organisasjon
- har god innsikt i entreprenørskap og kriterier som er viktige for etableringen av en bedrift
- kan gjennom egen studentbedrift planlegge, etablere, drive og avvikle en mindre bedrift.
- kan anvende teorier og metoder fra andre fag på studiet i arbeidet med studentbedriften.
- vurdere, kalkulere og tilpasse pris på et produkt med tanke på kostnader og markedssituasjon
- forklare og føre et enkelt regnskap
- gjennomføre regnskapsanalyse
- budsjettere og vurdere kapitalbehov og finansiering av investeringsprosjekter
Ferdigheter
Studenten kan:
- benytte et sett metoder, teknikker, IT-verktøy og modeller for å gjennomføre oppstart og avvikling av en bedrift.
- gjennom erfaring fra arbeidet med egen studentbedrift forstå sentrale problemstillinger og utfordringer knyttet til en mindre bedrifts hverdag.
- løse innovasjons- og utviklingsoppgaver på en systematisk og effektiv måte.
- implementere bærekraftig utvikling i forretningsmodellen for studentbedriften
Generell kompetanse
Studenten
- viser holdninger til risikovillighet i tilknytning til entreprenørskap og innovasjon.
- har endrings- og utviklingskompetanse.
- har forståelse for etiske forpliktelser knyttet til drift av egen virksomhet - både ovenfor ansatte og samfunnet.
- har utviklet systemtenkning gjennom tverrfaglig arbeid
Innhold
I dette emnet skal studentene utvikle en forretningside og en forretningsmodell som viser hvordan forretsningsideen skal realiseres. Kunnskap og erfaringer fra andre emner i studieprogrammet vil trekkes inn og brukes i disse prosessene. Studentene får innsikt i organisasjon og -ledelse, produktutvikling og økonomi.
Gjennom presentasjoner og deltakelse i konkurranser og messer vil studentene forstå betydningen av å bygge nettverk som kan bidra til å utvikle studentbedriften. Dialog og samarbeid internt, og med eksterne aktører, er viktig for at studentene skal få forståelse av entreprenørskap.
Undervisnings- og læringsformer
Dette emnet krever stor grad av egenaktivitet, både i arbeidet internt på høgskolen og i praksis- / yrkesfeltet via mentorordninger med næringslivet.
Emnet er et prosjektfag som krever aktiv gruppedeltagelse og oppfølging. Prosessen er krevende, og veiledning og selvstudium er sentralt i faget.
Undervisningen organiseres i blokker.
Emnet følger de retningslinjer som er satt av Ungt Entreprenørskap i forhold til etablering, drift og avvikling av Studentbedrift.
Fokus på informasjonssøk og litteratur er sentralt, både på campus og via internett.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Mappeinnleveringer over to semestre, hvor det vil bli gitt tilbakemeldinger slik at studentene kan forbedre arbeidet. Mappen skal inneholde:
- Forretningside
- Prosjektstyring med fremdrifts- og tidsplan samt budsjett
- Forretningsmodell
- Regnskap
Loggføring av arbeidsinnsats
Deltagelse i :
Propelljakten arrangert av Ungt Entreprenørskap.
Østfoldmesterskapet for studentbedrift
Eksamen
Eksamen består av 2 komponenter:
Komp. 1. Mappeinnlevering ved slutten av semesteret.
Denne mappen skal inneholde:
- Gruppebasert rapport på inntil 20 sider med:
Forretningsplan, regnskap og analyser, prosjektresultat, timelister og felles refleksjon om erfaringen fra emnet.
Gruppestørrelse 3 - 8 studenter
2. Personlig refleksjon av egen og teammedlemmenes arbeidsinnsats, som kan regulere individuell vurdering én karakter på inntil 5 sider.
Komp 2. Gruppebasert presentasjon om prosjektprosessen etter avsluttet prosjekt. Felles karakter for gruppa. Gruppestørrelse 3-8 studenter.
Endelig karakter er individuell.
Karakterregel: A-F
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått eller forbedring av karakter må alle komponenter i mappen tas på nytt.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter. Skriftlig sluttevaluering av emnet.