IRF23224 Forretningsutvikling (Høst 2024–Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Eivind André Leister
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i innovasjon og prosjektledelse

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

3. og 4. semester (høst og vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Studenten

  • har teoretisk kunnskap og forståelse for utøvelse av entreprenørskap som aktiv deltager i en moderne organisasjon
  • har god innsikt i entreprenørskap og kriterier som er viktige for etableringen av en bedrift
  • kan gjennom egen studentbedrift planlegge, etablere, drive og avvikle en mindre bedrift.
  • kan anvende teorier og metoder fra andre fag på studiet i arbeidet med studentbedriften.
  • vurdere, kalkulere og tilpasse pris på et produkt med tanke på kostnader og markedssituasjon
  • forklare og føre et enkelt regnskap
  • gjennomføre regnskapsanalyse
  • budsjettere og vurdere kapitalbehov og finansiering av investeringsprosjekter

Ferdigheter

Studenten kan:

  • benytte et sett metoder, teknikker, IT-verktøy og modeller for å gjennomføre oppstart og avvikling av en bedrift.
  • gjennom erfaring fra arbeidet med egen studentbedrift forstå sentrale problemstillinger og utfordringer knyttet til en mindre bedrifts hverdag.
  • løse innovasjons- og utviklingsoppgaver på en systematisk og effektiv måte.
  • implementere bærekraftig utvikling i forretningsmodellen for studentbedriften

Generell kompetanse

Studenten

  • viser holdninger til risikovillighet i tilknytning til entreprenørskap og innovasjon.
  • har endrings- og utviklingskompetanse.
  • har forståelse for etiske forpliktelser knyttet til drift av egen virksomhet - både ovenfor ansatte og samfunnet.
  • har utviklet systemtenkning gjennom tverrfaglig arbeid

Innhold

I dette emnet skal studentene utvikle en forretningside og en forretningsmodell som viser hvordan forretsningsideen skal realiseres. Kunnskap og erfaringer fra andre emner i studieprogrammet vil trekkes inn og brukes i disse prosessene. Studentene får innsikt i organisasjon og -ledelse, produktutvikling og økonomi.

Gjennom presentasjoner og deltakelse i konkurranser og messer vil studentene forstå betydningen av å bygge nettverk som kan bidra til å utvikle studentbedriften. Dialog og samarbeid internt, og med eksterne aktører, er viktig for at studentene skal få forståelse av entreprenørskap.

Undervisnings- og læringsformer

Dette emnet krever stor grad av egenaktivitet, både i arbeidet internt på høgskolen og i praksis- / yrkesfeltet via mentorordninger med næringslivet.

Emnet er et prosjektfag som krever aktiv gruppedeltagelse og oppfølging. Prosessen er krevende, og veiledning og selvstudium er sentralt i faget.

Undervisningen organiseres i blokker.

Emnet følger de retningslinjer som er satt av Ungt Entreprenørskap i forhold til etablering, drift og avvikling av Studentbedrift.

Fokus på informasjonssøk og litteratur er sentralt, både på campus og via internett.

Arbeidsomfang

250-300 timer

Praksis

Ingen

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Mappeinnleveringer over to semestre, hvor det vil bli gitt tilbakemeldinger slik at studentene kan forbedre arbeidet. Mappen skal inneholde:

  • Forretningside
  • Prosjektstyring med fremdrifts- og tidsplan samt budsjett
  • Forretningsmodell
  • Regnskap
  • Loggføring av arbeidsinnsats

  • Deltagelse i :

    • Propelljakten arrangert av Ungt Entreprenørskap.

    • Østfoldmesterskapet for studentbedrift

Eksamen

Eksamen består av 2 komponenter:

 

Komp. 1. Mappeinnlevering ved slutten av semesteret.

Denne mappen skal inneholde:

  1. Gruppebasert rapport på inntil 20 sider med:

Forretningsplan,  regnskap og analyser, prosjektresultat, timelister og felles refleksjon om erfaringen fra emnet.

              Gruppestørrelse 3 - 8 studenter

         2. Personlig refleksjon av egen og teammedlemmenes arbeidsinnsats, som kan regulere                           individuell vurdering én karakter på inntil 5 sider.

 

Komp 2. Gruppebasert presentasjon om prosjektprosessen etter avsluttet prosjekt. Felles karakter for gruppa. Gruppestørrelse 3-8 studenter.

Endelig karakter er individuell.

Karakterregel: A-F

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått eller forbedring av karakter må alle komponenter i mappen tas på nytt.

Evaluering av emnet

Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter. Skriftlig sluttevaluering av emnet.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 13:17:19