IRF37522 Bacheloroppgave med vitenskapsteori og metode (Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Kine Dæhli
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er et obligatorisk fellesemne for Bachelorstudium i ingeniørfag:
-
Bygg og miljø
-
Elektro - elektronikk og grønn energi
-
Maskin - Industriell Produktutvikling
Samt for TRESS og Y-veien tilknyttet disse studieprogrammene
Absolutte forkunnskaper
Det kreves bestått eksamen i 120 studiepoeng, inkludert IRF10721 Ingeniørmatematikk, IRF13018 Ingeniørfysikk og kjemi, samt statistikk og bærekraftig innovasjon i henhold til studieplanen for programmet.
Undervisningssemester
6. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Kandidaten
-
forstår hvordan prosjektarbeid benyttes i ingeniørfaglig arbeid
-
kjenner til vitenskapsteori og metode - innhenter og forholder seg kritisk til informasjon, analyserer og refererer
-
har teoretisk og praktisk kunnskap om oppgavens problemstilling
Ferdigheter:
Kandidaten
-
planlegger og gjennomfører et prosjekt med relevant ingeniørfaglig innhold
-
arbeider selvstendig og i samarbeid med gruppen og oppdragsgiver
-
arbeider målrettet og selvstendig med å løse tekniske problemstillinger på en ingeniørfaglig måte
-
anvender relevante metoder og arbeidsmåter innenfor teknologisk forsknings- og utviklingsarbeid
Generell kompetanse:
Kandidaten
-
kan identifisere sikkerhets-, sårbarhets-, personverns- og datasikkerhetsaspekter i produkter og systemer som anvender IKT
-
viser hvordan vitenskaplige, etiske og samfunnsmessige vurderinger ligger til grunn for ingeniørfaglig prosjektgjennomføring
-
formidler selvstendig arbeid til fagmiljø og allmennheten
Innhold
Bacheloroppgaven skal være en praktisk og teoretisk oppgave. Kandidaten skal gjennomføre et større arbeid, hvor vitenskaplige arbeidsmetoder, samarbeid, selvstendighet og faglige vurderinger skal vises.
Følgende tema er sentrale:
-
problemformulering
-
prosjektplanlegging, styring og kvalitetsledelse
-
vitenskaplige forsknings- og utviklingmetoder
-
referanseteknikk
-
datasikkerhet
Undervisnings- og læringsformer
-
forelesninger / foredrag
-
framdriftsrapportering / møter
-
metodisk og faglig veiledning
-
gjennomføring av prosjekt
-
utarbeidelse av prosjektdokumentasjon
-
planlegging av og deltagelse på utstilling / EXPO
Arbeidsomfang
500-600 timer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Forprosjektrapport/Prosjektskisse - leveres etter nærmere retningslinjer og frister
-
Minst to møter med veileder samt møter med oppdragsgiver
På Canvas finnes nødvendig materiell for gjennomføring av arbeidskrav.
Det er en forutsetning at arbeidskravene er bestått for å kunne fremstille seg til eksamen.
Eksamen
To eksamenskomponenter inngår i sluttvurderingen:
1. Bacheloroppgaven
Her vurderes den skriftlige redegjørelsen for hele bachelorprosjektet.
2.EXPO-utstillingen og muntlig presentasjon
Oppsatt utstilling og en presentasjon (foredrag) på ca 15-20 minutter, samt betjening av stand under hele EXPO-utstillingen. Alle gruppemedlemmene skal bidra til utstillingen og presentasjonen.
Det settes en samlet karakter for de to komponentene som inngår i vurderingen, og det kan gjøres en individuell karaktersetting for gruppemedlemmene.
Emnet vurderes med bokstavkarakterer A - F, hvor F er ikke bestått.
Plagiatkontroll/fusk:
Bacheloroppgaver skal til elektronisk plagiatkontroll. Andre emner og arbeidskrav kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent. Helt eller delvis identiske besvarelser er å anse som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ny eller utsatt eksamen må studenten levere ny bacheloroppgave og gjennomføre EXPO-utstilling og muntlig presentasjon. Ny/utsatt eksamen gjennomføres ved neste ordinære eksamen.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter. Skriftlig og muntlig sluttevaluering av emnet.