IRI33021 Utvikling av grønne (bærekraftige) forretningsmodeller (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Per Valter
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i Innovasjon og prosjektledelse
Undervisningssemester
4. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om teorier for bærekraftige forretningsmodeller og utvikling av slike
har kunnskap om strategier for innovering av bærekraftige forretningsmodeller
har kunnskap om verktøy for å utvikle nye eller endrede bærekraftige forretningsmodeller
Ferdigheter
Studenten
kan samarbeide med bedrifter/virksomheter om innovering av forretningsmodeller
evner å dokumentere eksisterende og nye bærekraftige forretningsmodeller
evner å innovere nye og forbedrede bærekraftige forretningsmodeller gjennom bruk av praktiske verktøy
Generell kompetanse
Studenten
forstår innovering av forretningsmodeller som en verdidrevet samskapende aktivitet med en klar faglig begrunnelse
Innhold
En grønn forretningsmodell refererer til kontinuerlig forbedring, innovasjon og læring foretatt av en verdidrevet virksomhet i et sammenkoblet økosystem, med tanke på blant annet natur, energi og fornyelse, for å ha en positiv innvirkning på hele samfunnet. Den drives av en organisasjon som er fremoverlent når det gjelder bærekraft sett ut fra økonomi-, miljø- og sosiale forhold. Dette innebærer at grønne forretningsmodeller er et fremvoksende fenomen hvor virksomheten stadig kan bli bedre.
Emnet omfatter:
Utforsking av teorier og metoder for bærekraftige forretningsmodeller
Utvikling av nye (grønne) forretningsmodeller
Gjennomføring av et utviklingsprosjekt i team
Undervisnings- og læringsformer
Seminarer, forelesninger, workshop, gjesteforelesninger og casepresentasjoner. Studentene involveres aktivt gjennom oppgaveløsing og gjennomføring av et selvstendig teambasert prosjekt. Prosjektarbeid gjennomføres som problembasert læring i tema med høy grad av selvstendig arbeid, veiledes i team og i fellessamlinger.
Arbeidsomfang
Organiserte læringsaktiviteter: 40 timer
Selvstudium og prosjektarbeid: 200 timer
Eksamensforberedelser- og gjennomføring: 30 timer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen arbeidskrav
Eksamen
Innlevering i mappe med totalt fem innleveringer, i gruppe (gruppe på 5 eller avtalt gruppestørrelse med emneansvarlig).
Det gis én samlet karakter på mappen til gruppen etter karakterregel A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ny eller kontinuasjonseksamen arrangeres påfølgende semester. Ny mappe må leveres.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto