IRI33021 Utvikling av grønne (bærekraftige) forretningsmodeller (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Per Valter
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i Innovasjon og prosjektledelse

Undervisningssemester

4. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om teorier for bærekraftige forretningsmodeller og utvikling av slike

  • har kunnskap om strategier for innovering av bærekraftige forretningsmodeller

  • har kunnskap om verktøy for å utvikle nye eller endrede bærekraftige forretningsmodeller

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan samarbeide med bedrifter/virksomheter om innovering av forretningsmodeller

  • evner å dokumentere eksisterende og nye bærekraftige forretningsmodeller

  • evner å innovere nye og forbedrede bærekraftige forretningsmodeller gjennom bruk av praktiske verktøy

 

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår innovering av forretningsmodeller som en verdidrevet samskapende aktivitet med en klar faglig begrunnelse

Innhold

En grønn forretningsmodell refererer til kontinuerlig forbedring, innovasjon og læring foretatt av en verdidrevet virksomhet i et sammenkoblet økosystem, med tanke på blant annet natur, energi og fornyelse, for å ha en positiv innvirkning på hele samfunnet. Den drives av en organisasjon som er fremoverlent når det gjelder bærekraft sett ut fra økonomi-, miljø- og sosiale forhold. Dette innebærer at grønne forretningsmodeller er et fremvoksende fenomen hvor virksomheten stadig kan bli bedre.

Emnet omfatter:

  • Utforsking av teorier og metoder for bærekraftige forretningsmodeller

  • Utvikling av nye (grønne) forretningsmodeller

  • Gjennomføring av et utviklingsprosjekt i team

Undervisnings- og læringsformer

Seminarer, forelesninger, workshop, gjesteforelesninger og casepresentasjoner. Studentene involveres aktivt gjennom oppgaveløsing og gjennomføring av et selvstendig teambasert prosjekt. Prosjektarbeid gjennomføres som problembasert læring i tema med høy grad av selvstendig arbeid, veiledes i team og i fellessamlinger.

Arbeidsomfang

Organiserte læringsaktiviteter: 40 timer

Selvstudium og prosjektarbeid: 200 timer

Eksamensforberedelser- og gjennomføring: 30 timer

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Ingen arbeidskrav

Eksamen

Innlevering i mappe med totalt fem innleveringer, i gruppe (gruppe på 5 eller avtalt gruppestørrelse med emneansvarlig).

Det gis én samlet karakter på mappen til gruppen etter karakterregel A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ny eller kontinuasjonseksamen arrangeres påfølgende semester. Ny mappe må leveres.

Evaluering av emnet

Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 13:17:32