SFB51216 Tekst og retorikk (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Elin Strand Larsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon
Valgfritt emne i Bachelorstudium i digitale medier og design
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
- har god innsikt i de tre modellene for tekstoppbygging: den klassiske/akademiske modellen, den journalistiske modellen og den dramatiske modellen.
- har kunnskap om hvordan film/video og historiefortelling benyttes i dagens PR-virksomhet.
- har god kunnskap i kritisk diskursanalyse, retorisk analyse og analyse av sammensatte tekster, især film.
- har god kunnskap om litteratursøk og referanseteknikk
Ferdigheter
- har god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk, ferdigheter som er en forutsetning for arbeidet som kommunikasjonsmedarbeider i en norsk/norskbasert virksomhet.
- kan skrive på norsk etter den akademiske såvel som etter den journalistiske og dramatiske modellen.
- kan analysere sammensatte tekster inklusiv video/film.
Generell kompetanse
- kan formidle stoff skriftlig på en hensiktsmessig og analytisk måte.
- har utviklet en etisk og kritisk holdning til de forskjellige kommunikasjonsoppgavene.
- har evne til kritisk vurdering av alle typer tekster.
Innhold
- Ferdighetstrening og tekstproduksjon av forskjellige teksttyper (nyhetsartikkel, historiefortelling, akademisk skriving) og modeller for tekstoppbygging
- Analyse av sammensatte tekster, semiotikk, diskursanalyse, tekst- og kontekstanalyse
- Kunnskap om og trening i god og korrekt skriving på norsk i en virksomhetssammenheng
- Historiefortelling via film/videoer
- Retorikk: klassisk og moderne teori, retorisk analyse, politisk retorikk
- Erfaring med publisering av tekster på studiets egen blogg - BIK-bloggen
- Erfaring med produksjon av podkaster og video som publiseres på BIK-bloggen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er organisert med forelesninger, oppgaveløsning og skrivetrening. Studentene arbeider individuelt og i grupper. Mye av skrivetreningen og analysene skjer i den timeplanlagte tiden. I tillegg gis et antall innleveringsoppgaver.
Arbeidsomfang
ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Biblioteksundervisning med en skriftlig oppgave
- Tre skriftlige innleveringer
Arbeidene utføres individuelt hvis ikke annet er angitt. Oppgaver og innleveringsfrister angis i semesterplanen. Arbeidskravene må være levert til fastsatt tid og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Hvis arbeidet ikke vurderes som godkjent, får studenten en ny frist for innlevering av en forbedret utgave.
Oppgaver som skal leveres inn som mappebidrag til eksamen må være nye oppgaver, dvs. at studenten ikke kan benytte arbeidskravtekstene til mappevurderingen. Se pkt. Eksamen for mer informasjon.
Eksamen
Individuell mappevurdering
Mappen består av to tekster: En tekst av en sjangertype det har vært arbeidet med i løpet av semesteret (nyhetsartikkel, historiefortellende tekst e.a.), og en analyse av en multimodal tekst.
Karakterregel: A-F
Sensorordning
En ekstern og en intern eller to interne sensorer skal medvirke.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres samtidig med neste ordinære eksamen. Instituttledelsen kan likevel beslutte å arrangere utsatt eksamen i påfølgende semester for studenter med gyldig fravær ved ordinær eksamen.
Evaluering av emnet
Dette emnet evalueres på følgende måte:
Sluttsemesterevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en oppsummering på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Oppsummeringen behandles av studiekvalitetsutvalget ved institutt for informasjonsteknologi og kommunikasjon.