SFB10519 Markedsføring (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden.
- Emneansvarlig:
- Irina Nikolskaja Roddvik
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i:
- Bedriftsøkonomi, årsstudium
- Bachelorstudum i regnskap
- Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Markedsføring (eller tilsvarende) må være fullført og bestått for å starte på emner i tredje studieår i bachelorstudiet i regnskap og bachelorstudiet i økonomi og administrasjon.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har etter fullført emne tilegnet seg kunnskap om:
sentrale begreper, metoder, og teorier i faget
verdiskaping der kundene har en sentral rolle
tradisjonell og digital markedsføring
betydningen av kundeopplevelser for verdiskapende markedsføring
Studenter skal ha tilegnet seg kunnskap om akademisk skriving, hvordan å skrive en akademisk oppgave, beherske referanseteknikk og forstå og bruke GDPR regler
Studenter skal ha tilegnet seg kunnskap om forskningsarbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
anvende tilegnet kunnskap om teoretiske og praktiske problemstillinger i relasjon til verdiskaping med kundene
redegjøre for hvordan og hvorfor tradisjonell og digital markedsføring kan være en del av verdiskapende markedsføring
Generell kompetanse
Studenten kan:
arbeide selvstendig og samarbeide med andre om faglige problemstillinger
utforske de seneste digitale verktøy innen markedsføring
reflektere over organisasjoners etiske dilemma og samfunnsansvar
Innhold
Studenten introduseres for grunnleggende markedsføring ved å lære om hvordan bedrifter kan skape verdier, forventninger og se på kunden som verdiskaper. Emnet kobler grunnleggende forståelse av tradisjonell markedsføring opp mot nyere digital markedsføring.
Undervisnings- og læringsformer
Tradisjonelle forelesninger, gruppearbeid, feltarbeid, veiledning seminarer og workshops.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker ca. 280 timer på dette emnet.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
to innleveringsoppgaver, hvor en av oppgavene skal inneholde krav om akademisk skriving (individuelt eller i gruppe).
Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen. Varighet 48 timer.
Omfang: maksimalt 2500 ord. Alle hjelpemidler, unntatt sanntidskommunikasjon og samarbeid, er tillatt.
Karakterskala: A - F.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor, eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering. Resultatene behandles av instituttleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere ved Institutt for økonomi, innovasjon og samfunn.