SFB10519 Markedsføring (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Halden.
Emneansvarlig:
Irina Nikolskaja Roddvik
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i:

  • Bedriftsøkonomi, årsstudium
  • Bachelorstudum i regnskap
  • Bachelorstudium i økonomi og administrasjon

Markedsføring (eller tilsvarende) må være fullført og bestått for å starte på emner i tredje studieår i bachelorstudiet i regnskap og bachelorstudiet i økonomi og administrasjon.

Undervisningssemester

 1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har etter fullført emne tilegnet seg kunnskap om:

  • sentrale begreper, metoder, og teorier i faget

  • verdiskaping der kundene har en sentral rolle

  • tradisjonell og digital markedsføring

  • betydningen av kundeopplevelser for verdiskapende markedsføring

  • Studenter skal ha tilegnet seg kunnskap om akademisk skriving, hvordan å skrive en akademisk oppgave,  beherske referanseteknikk og forstå og bruke GDPR regler

  • Studenter skal ha tilegnet seg kunnskap om forskningsarbeid

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende tilegnet kunnskap om teoretiske og praktiske problemstillinger i relasjon til verdiskaping med kundene

  • redegjøre for hvordan og hvorfor tradisjonell og digital markedsføring kan være en del av verdiskapende markedsføring

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • arbeide selvstendig og samarbeide med andre om faglige problemstillinger

  • utforske de seneste digitale verktøy innen markedsføring

  • reflektere over organisasjoners etiske dilemma og samfunnsansvar

Innhold

Studenten introduseres for grunnleggende markedsføring ved å lære om hvordan bedrifter kan skape verdier, forventninger og se på kunden som verdiskaper. Emnet kobler grunnleggende forståelse av tradisjonell markedsføring opp mot nyere digital markedsføring.

Undervisnings- og læringsformer

Tradisjonelle forelesninger, gruppearbeid, feltarbeid, veiledning seminarer og workshops.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker ca. 280 timer på dette emnet.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • to innleveringsoppgaver, hvor en av oppgavene skal inneholde krav om akademisk skriving (individuelt eller i gruppe).

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, skriftlig hjemmeeksamen. Varighet 48 timer.

Omfang: maksimalt 2500 ord. Alle hjelpemidler, unntatt sanntidskommunikasjon og samarbeid, er tillatt. 

Karakterskala: A - F.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor, eller to interne sensorer.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering. Resultatene behandles av instituttleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere ved Institutt for økonomi, innovasjon og samfunn.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 11:18:17