SFB10519 Markedsføring (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Halden.
Emneansvarlig:
Irina Nikolskaja Roddvik
Undervisningsspråk:
Norsk og engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i:

  • Bedriftsøkonomi, årsstudium
  • Bachelorstudum i regnskap
  • Bachelorstudium i økonomi og administrasjon

Markedsføring (eller tilsvarende) må være fullført og bestått for å starte på emner i tredje studieår i bachelorstudiet i regnskap og bachelorstudiet i økonomi og administrasjon.

Undervisningssemester

 1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har etter fullført emne tilegnet seg kunnskap om:

  • sentrale begreper, metoder, og teorier i faget

  • verdiskaping der kundene har en sentral rolle

  • tradisjonell og digital markedsføring

  • betydningen av kundeopplevelser for verdiskapende markedsføring

  • studenter skal ha tilegnet seg kunnskap om akademisk skriving, hvordan å skrive en oppgave med  akademisk struktur,  beherske referanseteknikk og forstå og bruke GDPR regler

  • studenter lærer en forskningsprosess basert på markedsundersøkelse: studenter skal jobbe med "field- forskning" basert på kvalitative metoder. 

  • Studenter lærer moderne verktøy relatert til markedsstrategi, f.eks, senario-metoden

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende tilegnet kunnskap om teoretiske og praktiske problemstillinger i relasjon til verdiskaping  i markedsføring 

  • redegjøre for hvordan og hvorfor tradisjonell og digital markedsføring kan være en del av verdiskapende markedsføring

  • få forståelse av hvordan å drive med markedsundersøkelse

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • arbeide selvstendig og samarbeide med andre om faglige problemstillinger

  • utforske de seneste digitale verktøy innen markedsføring

  • reflektere over organisasjoners etiske dilemma og samfunnsansvar

  • bruke teoretiske modeller i markedsføring

Innhold

Studenten introduseres for grunnleggende markedsføring ved å lære om hvordan bedrifter kan skape verdier, forventninger og se på kunden som verdiskaper. Emnet kobler grunnleggende forståelse av tradisjonell markedsføring opp mot nyere digital markedsføring. 

Undervisnings- og læringsformer

Tradisjonelle forelesninger, gruppearbeid, gjesteforelseninger,  feltarbeid, veiledning,  seminarer og workshops. Studenter skal fremføre presentasjonene muntlig vi a deltagelse på en studentkonferanse som arrangeres som en avsluttende aktivitet på slutten av kurset

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker ca. 280 timer på dette emnet.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • To skriftlige inleveringsoppgaver (en individuell og en i gruppe), hvor gruppeinnlevering  skal inneholde krav om akademisk skriving 

  • En muntlig gruppepresentasjon

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Vurderingen i emnet er en prosess hvor alle arbeidskrav er knyttet til hverandre og eksamen. Studentene må levere den første oppgaven før de kan gå videre til oppgave to, og muntlig presentasjon. 

Eksamen

Individuell, skriftlig digital firetimers skoleeksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt
Tematikken i skriftlig skoleeksamen kan være basert på innhold i arbeidskravene.
Karakterskala: A - F.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor, eller to interne sensorer.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering. Resultatene behandles av instituttleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere ved Institutt for økonomi, innovasjon og samfunn.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juni 2024 17:18:28