SFB10519 Markedsføring (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden.
- Emneansvarlig:
- Irina Nikolskaja Roddvik
- Undervisningsspråk:
- Norsk og engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i:
- Bedriftsøkonomi, årsstudium
- Bachelorstudum i regnskap
- Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Markedsføring (eller tilsvarende) må være fullført og bestått for å starte på emner i tredje studieår i bachelorstudiet i regnskap og bachelorstudiet i økonomi og administrasjon.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har etter fullført emne tilegnet seg kunnskap om:
sentrale begreper, metoder, og teorier i faget
verdiskaping der kundene har en sentral rolle
tradisjonell og digital markedsføring
betydningen av kundeopplevelser for verdiskapende markedsføring
studenter skal ha tilegnet seg kunnskap om akademisk skriving, hvordan å skrive en oppgave med akademisk struktur, beherske referanseteknikk og forstå og bruke GDPR regler
studenter lærer en forskningsprosess basert på markedsundersøkelse: studenter skal jobbe med "field- forskning" basert på kvalitative metoder.
Studenter lærer moderne verktøy relatert til markedsstrategi, f.eks, senario-metoden
Ferdigheter
Studenten kan:
anvende tilegnet kunnskap om teoretiske og praktiske problemstillinger i relasjon til verdiskaping i markedsføring
redegjøre for hvordan og hvorfor tradisjonell og digital markedsføring kan være en del av verdiskapende markedsføring
få forståelse av hvordan å drive med markedsundersøkelse
Generell kompetanse
Studenten kan:
arbeide selvstendig og samarbeide med andre om faglige problemstillinger
utforske de seneste digitale verktøy innen markedsføring
reflektere over organisasjoners etiske dilemma og samfunnsansvar
bruke teoretiske modeller i markedsføring
Innhold
Studenten introduseres for grunnleggende markedsføring ved å lære om hvordan bedrifter kan skape verdier, forventninger og se på kunden som verdiskaper. Emnet kobler grunnleggende forståelse av tradisjonell markedsføring opp mot nyere digital markedsføring.
Undervisnings- og læringsformer
Tradisjonelle forelesninger, gruppearbeid, gjesteforelseninger, feltarbeid, veiledning, seminarer og workshops. Studenter skal fremføre presentasjonene muntlig vi a deltagelse på en studentkonferanse som arrangeres som en avsluttende aktivitet på slutten av kurset
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker ca. 280 timer på dette emnet.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
To skriftlige inleveringsoppgaver (en individuell og en i gruppe), hvor gruppeinnlevering skal inneholde krav om akademisk skriving
En muntlig gruppepresentasjon
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Vurderingen i emnet er en prosess hvor alle arbeidskrav er knyttet til hverandre og eksamen. Studentene må levere den første oppgaven før de kan gå videre til oppgave to, og muntlig presentasjon.
Eksamen
Individuell, skriftlig digital firetimers skoleeksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt
Tematikken i skriftlig skoleeksamen kan være basert på innhold i arbeidskravene.
Karakterskala: A - F.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor, eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering. Resultatene behandles av instituttleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere ved Institutt for økonomi, innovasjon og samfunn.