SFB30521 Finansregnskap med analyse II (Høst 2024–Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Asbjørn O. Pedersen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i regnskap
Absolutte forkunnskaper
Alle emner i første studieår må være bestått for å starte på dette emnet.
Undervisningssemester
5. og 6. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Finansregnskap med analyse II gir fordypning i de mest sentrale utfordringer med innregning, måling og presentasjon ved avslutning av årsregnskap i samsvar med kravene i regnskapsloven med forskrifter og god regnskapsskikk og i bokføringsloven med forskrifter og god bokføringsskikk.
Studenten
-
har inngående kunnskap om innregning og måling av de viktigste regnskapspostene og grunnleggende regnskapsprinsipper
-
har innsikt i regnskapsregler for små foretak
-
har innsikt i bokføringsreglene om bokføring, dokumentasjon og oppbevaring
-
har innsikt i analyse og regnskapsmessige sammenhenger for å oppdage de røde flagg
-
kjenner til regnskapsregler for ideelle organisasjoner
-
kjenner til de mest sentrale forskjellene mellom regnskaps- og skatteregler
-
kan avslutte et årsregnskap, inklusiv skatteposter og resultatdisponering, for AS.
-
kjenner til regelverket for noter og årsberetning
-
kan utarbeide konsernregnskap
-
kan utarbeide et regnskaps for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter,
-
kan utarbeide konsernregnskap
Regnskapsteori gir basis for å reflektere over sentrale deler av det teoretiske fundament for finansregnskapet.
Studenten har forståelse for og kan reflektere over
-
brukergruppenes informasjonsbehov og behov for regnskapsregulering
-
resultat- og balanseorientering
-
det konseptuelle rammeverket til IFRS
-
det teoretiske grunnlaget for de grunnleggende regnskapsprinsipper og god regnskapsskikk
-
internasjonal regnskapsutvikling, reguleringsorganer m.v.
Studenten har kjennskap til forskjellen mellom bedriftsøkonomisk teori og forutsetningene for finansregnskapet.
Ferdigheter
Innen praktiske og teoretiske problemstillinger i regnskap kan studenten:
-
anvende analysemetoder
-
anvende relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid
-
anvende annen relevant kunnskap, og
-
begrunne sine valg
-
avgjøre hva som er skattepliktige inntekter, fradragsberettigede kostnader samt foreta korrekt tidfesting av postene for beregning av alminnelig inntekt i næring (EPF, AS, DLS).
-
beregne skattekostnad, betalbar skatt og utsatt skatt for aksjeselskaper
-
utarbeide et årsregnskap
-
kan utarbeide et regnskaps for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter,
-
kan utarbeide konsernregnskap
-
kan utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet
-
behersker sentrale og aktuelle metoder, teknikker og uttrykksformer i regnskap
-
kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
-
kan bidra til å produsere lovbestemt rapportering og å synliggjøre ulike regelverks betydning og konsekvenser gjennom rapportering
Generell kompetanse
Studenten:
-
har innsikt i nye økonomiske trender for regnskap
-
har innsikt i miljømessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av tjenester og løsninger innenfor sitt fagområde og kan sette disse i et samfunnsnyttig, etisk og bærekraftig perspektiv
-
kan kritisk vurdere strategiske økonomistyringsmodeller
-
kan arbeide selvstendig og i samarbeid med andre i prosjektgrupper
-
kan diskutere faglige problemstillinger i forhold til praktiske case
-
kan formidle relevant faglig kunnskap til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig
-
kan bidra til utvikling av god praksis gjennom å delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre
Innhold
Emnet gir kunnskap om teorifundamentet, lover, forskrifter og andre sentrale regler innenfor regnskap i privat sektor for å kunne utarbeide regnskap med utgangspunkt i regelverkene og bygger på studentens kunnskaper i finansregnskap, finansiering og investering fra studiets første del.
Emnet gir også kunnskap om hvordan man skal analysere et regnskap og være oppmerksom på de røde flagg for å avdekke kriminelle handlinger.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er lagt opp med forelesninger, oppgaveløsning, selvorganisert gruppearbeid med øvingsoppgaver, tester og veiledning enkeltvis eller i grupper med faglærer og/eller hjelpestudenter.
Studentene skal aktivt bruke Sticos Oppslag aktiv gjennom hele undervisningen.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker ca. 420 timer på dette emnet.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Emnet har ett arbeidskrav i form av mappeinnlevering. Mappen kan inneholde flere like og/eller forskjellige læringsaktiviteter, som oppgis av faglærer ved semesterstart. Tilbakemelding på arbeidskravet gis individuelt, i gruppe og/eller i plenum. Mappen må være levert og godkjent til fastsatt tid for at studenten kan fremstille seg til eksamen.
Tre av fire mappeelementer må være godkjent før studenten kan avlegge eksamen.
Eksamen
Individuell digital skriftlig skoleeksamen. Varighet seks timer.
Alle hjelpemidler er tillatt, unntatt sanntidskommunikasjon og samarbeid om besvarelsen.
Karakterregel: A - F.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering. Resultatene behandles av instituttleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere ved Institutt for økonomi, innovasjon og samfunn.