SFB17021 Etikk, samfunnsansvar, bærekraft (Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Søren Wenstøp
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i:
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
-
Bachelorstudium i regnskap
Undervisningssemester
4. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har:
• Kunnskap om etiske aspekter ved utøvelse av sitt fagområde.
• Kjennskap til sentrale etiske teorier innen faget etikk, som etisk altruisme og egoisme, dydsetikk, pliktetikk, konsekvensetikk og diskursetikk, og sammenhengen mellom disse.
• Kjennskap til moralpsykologiske og psyko-sosiale aspekter ved utøvelse av etikk i praktisk organisasjonsliv.
• Kjennskap til sentrale problemstillinger rundt bedrifters og andre organisasjoners samfunnsansvar, som interessentteori, ansvarshierarkiet, rettferdighet, klimaetikk og miljøansvar, og digitalisering av økonomien.
Ferdigheter
Studenten har utviklet evnen til å:
• Analysere etiske problemer i arbeidslivet, og belyse konsekvensene av ulike løsningsforslag gjennom selvstendig, kritisk tenkning.
• Hente inspirasjon fra ulike fagfelt i håndteringen av etiske dilemmaer i arbeidslivet.
Generell kompetanse
Studenten har:
• Innsikt i viktigheten av et etisk forankret samfunnsansvar i arbeidslivet og samfunnslivet
• Utviklet holdninger til etiske prinsipper, og en emosjonell forankring av etiske prinsipper, som varer ut over eksamen.
Innhold
I økonomistudiet står valg mellom alternativer sentralt, valg som krever etisk refleksjon og bevissthet om bedrifters og andre organisasjoners samfunnsmessige ansvar.
Gjennom de obligatoriske emnene i studiet blir studentene introdusert for ulike etiske problemstillinger som er relevante på aktuelle fagfelt. I dette emnet tar undervisningen utgangspunkt i konkrete eksempler fra arbeidslivet, gjerne hentet fra de andre emnene i studiet, og bruker dem som grunnlag for innføring i etisk teori og arbeidet med å håndtere etiske dilemmaer.
Emnet omfatter tema som:
• Rettigheter og rettferdighet
• Makt, frihet og ansvar
• Anti-korrupsjon
• Moralske begreper og deres plass i økonomisk teori
• Etiske teorier, deres utvikling og anvendelse på økonomi- og ledelsesfeltet
• Organisasjoners rolle i møte med klimaendringer
• Organisasjoners rolle i møte med økonomiens digitalisering
• Moralpsykologiske aspekter ved etikk i praksis
• Bedrifters samfunnsansvar
• Økonomisk velferd og total livskvalitet
Etikk handler om verdier, og verdier er knyttet til emosjoner og holdninger. Etikk er mer enn kunnskaper som kan testes til en eksamen. Undervisningen skal gi studentene anledning til å bli bevisste på sine egne holdninger, underbygge dem eller rette på dem, og utvikle etikk og holdninger som de kan begrunne og oppleve som riktige for seg. Undervisningen skal løfte oppmerksomheten opp over de daglige rutinene og enkeltsakene i en virksomhet, mot deres virkninger i en større samfunnsmessig sammenheng.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, gruppearbeid, øvelser og plenumsdiskusjoner.
Emnet forutsetter stor egeninnsats fra studentene, både i og utenom undervisningen. Det forventes at studentene leser teori og forbereder bidrag til gruppearbeidet.
Arbeidsomfang
Det forventes at studentene bruker ca. 280 timer på dette emnet.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Én individuell innleveringsoppgave. Denne er å anse som strengt individuell. Innleveringsoppgaven skal følge normer for akademisk skriving, eller alternativt normer for essay dersom det er spesifiseres i oppgaven.
Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen
Varighet: 72 timer.
Omfang: Ordbegrensning på 2000 ord utenom tittel og referanser.
Alle hjelpemidler tillatt, unntatt kommunikasjon og samarbeid om besvarelsen.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
En intern og ekstern sensor eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering. Resultatene behandles av instituttleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere ved Institutt for økonomi, innovasjon og samfunn.