LMUS10322 Didaktikk, kulturforståelse, forsking og utøving (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Øystein Elle
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Musikk, årsstudium (deltid).

Undervisningssemester

3. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om grunnlagslitteratur og aktuelle debatter om skolefaget musikk og musikk som vitenskaps- og kunstfag

  • omfattende kunnskap om musikalsk ungdomskultur, media og teknologi og om forholdet mellom formell og uformell læring i musikk

  • kunnskap om kjennetegn på et mangfoldig og inkluderende læringsmiljø og om fellesskap for musikalsk læring

  • kunnskap om forholdet mellom musikk og emosjonelle og sosiale kompetanser og mellom musikk og videreutvikling av grunnleggende ferdigheter

  • forskningsbasert kunnskap om musikkopplæring og kunnskap om metoder for forsknings- og utviklingsarbeid i musikk

  • kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, læreplaner i faget og fagets læreplanhistorie

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over og drøfte musikkens rolle i et mangfoldig samfunn

  • drøfte hvilken rolle uformelle opplæringsarenaer har for musikk- og danseopplæring for elever og hvilken for påvirkning slike erfaringer kan ha for musikkopplæringen i skolen

  • vurdere og analysere musikk med utgangspunkt i estetikk og kulturteori

  • gjennomføre et selvstendig fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid som bygger på grunnleggende forskningsetiske prinsipper

Generell kompetanse

Studenten kan

  • legge til rette for elevvurdering som bygger på faglige hensyn og forskingsbasert kunnskap om vurdering og kommunisere grunnlaget for vurderingen til andre

  • planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig musikkopplæring i tråd med gjeldende læreplan for grunnskolen og drøfte hvordan samarbeid med ulike eksterne instanser kan styrke læringsløp i musikk

  • bidra i faglige endringsprosesser gjennom å legge vekt på innovasjon, endring og fleksibilitet i egen lærerrolle

Innhold

  • Sang, gitar og piano i grupper

  • Fagdidaktikk

  • Mangfold og kulturforståelse

  • Metodelære med fordypningsoppgave i musikkvitenskapelige temaer

  • Norsk folkemusikk med studietur

I emnet presenteres flere temaer innen fagdidaktiske og praktiske emner. I fagdidaktikk vil studentene jobbe med ulike aktuelle problemstillinger og temaer knyttet til musikkundervisning. Emnet vil også ta for seg musikkdidaktikk med vekt på praktisk metodikk. Her vil studentene gjennom verkstedarbeid få prøvd seg i musikalsk klasseromsledelse gjennom tenkte klasseromssituasjoner.

Spill og sang i grupper vil bli videreført fra første semester, og vil legge til rette for å videreutvikle studentens kompetanse i sang med eget akkompagnement. I emnet vil det også undervises rundt tematikken mangfold og kulturforståelse. Videre vil norsk folkemusikk vil være en viktig komponent i emnet, og i den forbindelse arrangeres det studietur til Ole Bull Akademiet på Voss.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil være samlingsbasert med fire samlingsuker pr. semester på campus. Samlingsukene vil ha undervisning fra mandag til fredag.

Undervisningen vil bestå av forelesninger, gruppeundervisning og didaktisk refleksjon. Emnet krever en stor grad av egenøving og selvstendig arbeid. Undervisningen bygger på forskningsbasert kunnskap.

Det gjennomføres folkemusikk-kurs med studietur til Ole Bull Akademiet på Voss. Studenter som deltar på denne studieturen må selv bekoste reise tur-retur Voss samt en egenandel for kost og losji. Studenter som velger å ikke delta på studieturen får et opplegg for selvstudium med skriftlig og audiovisuell innlevering.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er beregnet til 20 timer pr. uke inkludert undervisning.

Praksis

Det er ikke praksis knyttet til dette emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Konsertutøvelse

  • Arbeidskrav i sang og akkompagnementsinstrument

  • Oppgave i mangfold og kulturforståelse med fritt valgt medium (f.eks. podcast, kåseri, sammensatt tekst, film essay etc.)

  • Deltakelse på kurs i norsk folkemusikk ved Ole Bull Akademiet på Voss, eller godkjent alternativ oppgave med tilsvarende læringsutbytte

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Emnet har to deleksamener som hver teller 50 % av samlet karakter:

Deleksamen 1: Muntlig eksamen, individuell, i fagdidaktikk. Varighet ca. 20 minutter. Karakterregel: A-F.

Deleksamen 2: Fordypningsoppgave, individuell, skriftlig, i musikkvitenskapelige temaer. Omfang ca. 3500 ord. Karakterregel: A-F.

Begge deleksamener må være bestått for å få samlet karakter i emnet. Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor på begge deleksamenene.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Deleksamen 2: Dersom studenten får ikke bestått karakter på fordypningsoppgaven, kan denne omarbeides én gang og leveres til ny vurdering.

Evaluering av emnet

Studenten får mulighet til å gi skriftlig og muntlig evaluering underveis i emnet (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for oppfølging av emneevalueringen

Litteratur

Litteraturliste for høst 2024 vil bli tilgjengelig i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 11:19:18