LMUS10422 Undervise, utøve og komponere (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Øystein Sverre Warem
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Musikk, årsstudium (deltid).

Absolutte forkunnskaper

Bestått emnene MUS101 og MUS102.

Undervisningssemester

4. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • ulike sjanger- og stilideal innenfor områdene improvisasjon, komposisjon og arrangering

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, lede, gjennomføre og vurdere ulike læringsløp i musikk

  • framføre et variert repertoar av musikk i skolen, alene og i samspilll med andre

  • ta i bruk gehørbaserte ferdigheter til å forstå, analysere, skape og utøve musikk

  • skape sin egen musikk ved hjelp av akustiske og digitale instrument og legge til rette musikalsk materiale for ulike framføringsformål og for musikkundervisning og læringsprosesser

Generell kompetanse

Studenten kan

  • legge til rette for elevvurdering som bygger på faglige hensyn og forskingsbasert kunnskap om vurdering og kommunisere grunnlaget for vurderingen til andre

  • planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig musikkopplæring i tråd med gjeldende læreplan for grunnskolen og drøfte hvordan samarbeid med ulike eksterne instanser kan styrke læringsløp i musikk

Innhold

  • Hovedinstrument (sang, gitar eller piano)

  • Bi-instrument. Dersom gitar eller piano velges som hovedinstrument blir bi-instrumentet sang. Dersom sang velges som hovedinstrument, blir bi-instrumentet gitar eller piano.

  • Komposisjon med musikkteknologi

  • Didaktikk med vekt på praktisk metodikk

  • Samspill

I emnet er det lagt vekt på fordypning i et skolerelevant instrument hvor studenten velger mellom sang, gitar eller piano, som det gis individuell opplæring i. Videre velger studenten ett av de andre instrumentene som bi-instrument, hvor det gis undervisning i grupper. Dersom gitar eller piano velges som hovedinstrument blir bi-instrumentet sang. Dersom sang velges som hovedinstrument, blir bi-instrumentet gitar eller piano.

I samspill vil studentene få mulighet til å utfolde seg på både hoved- og bi-instrument i samhandling med medstudenter. Konserter i skolens lokaler vil være en naturlig del av dette. Emnet vil også ta for seg komponering med vekt på bruk av musikkteknologi, og i samspill er det lagt vekt på at studentene skal få prøve ut og spilt minst en av sine egne komposisjoner. Alt innhold i emnet vil i tillegg til egenutvikling hos studentene, også ha et didaktisk perspektiv.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil være samlingsbasert med fire samlingsuker pr. semester på campus. Samlingsukene vil ha undervisning fra mandag til fredag.

Undervisningen vil bestå av forelesninger, gruppeundervisning og didaktisk refleksjon. Emnet krever en stor grad av egenøving og selvstendig arbeid.

Undervisningen bygger på forskningsbasert kunnskap.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er beregnet til 20 timer pr. uke inkludert undervisning

Praksis

Det er ikke praksis knyttet til dette emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Individuell prøve i praktisk-metodisk fagdidaktikk

  • Individuell innlevering av komposisjoner basert på musikkteknologisk plattform

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Det er to deleksamener i emnet som hver teller 50 % av samlet karakter:

Deleksamen1: Individuell eksamen i praktisk-metodisk fagdidaktikk. Det beregnes ca. 30 minutter til hver student. Karakterregel: A-F.

Deleksamen 2: Individuell eksamenskonsert på ca. 30 minutter med solistutøvelse, samspill/akkompagnement, implementering av musikkteknologisk verktøy og fremføring av minimum én egen komposisjon. Karakterregel: A-F.

Begge deleksamener må være bestått for å få samlet karakter i emnet (Karakterregel A-F).

Sensorordning

Intern og ekstern sensor på begge deleksamenene.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått på en av deleksamenene, kan kandidaten ta opp igjen den deleksamen som ikke er bestått. Ved forbedring av karakter kan hver av deleksamenene tas opp hver for seg.

Evaluering av emnet

Studenten får mulighet til å gi skriftlig og muntlig evaluering underveis i emnet (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for oppfølging av emneevalueringen.

Litteratur

Litteraturliste for vår 2025 vil bli tilgjengelig i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 14:19:54