LDIGBHG10122 Digitale praksiser i barnehagen (Høst 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert
- Emneansvarlig:
- Kristin Læret
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Digital kompetanse i barnehagen (30 studiepoeng).
Anbefalte forkunnskaper
Det er en fordel med noen digitale ferdigheter.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
kan gjøre rede for hensiktsmessig bruk av digitale verktøy og læringsressurser i egen utdanning
-
har kunnskap om barnehagen i det digitaliserte samfunn
-
kan bidra i diskusjon om hva digital kompetanse kan være og hvordan den kan implementeres i barnehagens arbeid med lek, læring, danning og omsorg
Ferdigheter
Studenten
-
har utviklet en praktisk forståelse av hva digitalisering betyr for samfunnet, herunder barnehagens ansvar og oppgaver
-
kan bidra til barnas lek, kreativitet og læring ved bruk av digitale verktøy
-
kan anvende og samarbeide i ulike relevante digitale ressurser som eksempelvis spill og kontorprogram
-
kan samarbeide om og produsere enkle tekster i ulike modaliteter som eksempelvis lyd, film, animasjon, 3D og stillbilder
Generell kompetanse
Studenten
-
kan reflektere over pedagogiske muligheter og utfordringer som er knyttet til barn og teknologirike omgivelser
-
kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til digitalisering, og kan bidra til utvikling i egen virksomhet i tråd med etiske prinsipper og rammeplanen for barnehagen
-
kan videreutvikle sin praksis gjennom å være oppdatert på nye trender innenfor digitale ressurser, verktøy og nye pedagogiske tilnærminger, og gjennom profesjonsfaglige fellesskap
Innhold
Emnet har delt fokus på grunnleggende digital kunnskap og ferdigheter, digital studieteknikk for bruk i barnehagen og i profesjonen som barnehagelærer.
Det undervises i tema:
-
grunnleggende bruk av digitale verktøy i barnehagen
-
digital studieteknikk
-
digitalt medborgerskap
-
etikk og opphavsrett
-
digital lek og spill
-
still- og levende bilder
-
koding i barnehagen
Undervisnings- og læringsformer
Studentene arbeider aktivt i emnet med ulike digitale ressurser. Oppgavene tilrettelegger både for nettbrett og PC. Arbeidsformene i emnet er asynkrone og nettbaserte, som bl.a. selvstudier, profesjonsteamarbeid og andre former for gruppearbeid, forelesninger på film, podcast, workshops m.m.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er minimum 20 timer i uka, inkludert undervisning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen arbeidskrav i emnet.
Eksamen
Individuell mappevurdering med 10 komponenter.
Alle mappekomponentene leveres gjennom læringsplattform (LMS) og må være bestått for å få karakter i emnet.
Enkelte mappekomponenter kan etter avtale med emneansvarlig gjennomføres i gruppe .
Karakterregel: Bestått / Ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved Ikke bestått på mappen må alle komponentene leveres på nytt.
Evaluering av emnet
Nettbasert studentevaluering. Resultatet meldes til studieleder og distribueres til studentene.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.