LDIGBHG10122 Digitale praksiser i barnehagen (Høst 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Nettbasert
Emneansvarlig:
Kristin Læret
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Digital kompetanse i barnehagen (30 studiepoeng).

Anbefalte forkunnskaper

Det er en fordel med noen digitale ferdigheter.

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • kan gjøre rede for hensiktsmessig bruk av digitale verktøy og læringsressurser i egen utdanning

  • har kunnskap om barnehagen i det digitaliserte samfunn

  • kan bidra i diskusjon om hva digital kompetanse kan være og hvordan den kan implementeres i barnehagens arbeid med lek, læring, danning og omsorg

Ferdigheter 
Studenten

  • har utviklet en praktisk forståelse av hva digitalisering betyr for samfunnet, herunder barnehagens ansvar og oppgaver 

  • kan bidra til barnas lek, kreativitet og læring ved bruk av digitale verktøy

  • kan anvende og samarbeide i ulike relevante digitale ressurser som eksempelvis spill og kontorprogram

  • kan samarbeide om og produsere enkle tekster i ulike modaliteter som eksempelvis lyd, film, animasjon, 3D og stillbilder

Generell kompetanse
Studenten

  • kan reflektere over pedagogiske muligheter og utfordringer som er knyttet til barn og teknologirike omgivelser 

  • kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til digitalisering, og kan bidra til utvikling i egen virksomhet i tråd med etiske prinsipper og rammeplanen for barnehagen

  • kan videreutvikle sin praksis gjennom å være oppdatert på nye trender innenfor digitale ressurser, verktøy og nye pedagogiske tilnærminger, og gjennom profesjonsfaglige fellesskap

Innhold

Emnet har delt fokus på grunnleggende digital kunnskap og ferdigheter, digital studieteknikk for bruk i barnehagen og i profesjonen som barnehagelærer.

Det undervises i tema:

  • grunnleggende bruk av digitale verktøy i barnehagen

  • digital studieteknikk

  • digitalt medborgerskap

  • etikk og opphavsrett

  • digital lek og spill

  • still- og levende bilder

  • koding i barnehagen

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider aktivt i emnet med ulike digitale ressurser. Oppgavene tilrettelegger både for nettbrett og PC. Arbeidsformene i emnet er asynkrone og nettbaserte, som bl.a. selvstudier, profesjonsteamarbeid og andre former for gruppearbeid, forelesninger på film, podcast, workshops m.m.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er minimum 20 timer i uka, inkludert undervisning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Ingen arbeidskrav i emnet.

Eksamen

Individuell mappevurdering med 10 komponenter.

Alle mappekomponentene leveres gjennom læringsplattform (LMS) og må være bestått for å få karakter i emnet.

Enkelte mappekomponenter kan etter avtale med emneansvarlig gjennomføres i gruppe .

Karakterregel: Bestått / Ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved Ikke bestått på mappen må alle komponentene leveres på nytt.

Evaluering av emnet

Nettbasert studentevaluering. Resultatet meldes til studieleder og distribueres til studentene.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 03:04:32