DIGLED10122 Digitalisering av skolen og skoleutvikling (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Nettbasert
Emneansvarlig:
Halvdan Haugsbakken
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Digitalisering, utdannings- og endringsledelse i skoleutvikling (30 studiepoeng).

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende digital kompetanse

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • kan beskrive digitaliseringsprosesser i samfunnet og hvilke konsekvenser det har for lærere og skoleeier sin rolle i endrings- og utviklingsprosesser

  • kan forklare styringsdokument og relevant metodikk i prosesser med integrering av digitale verktøy og arbeidsmåter i skolen

  • kan forklare skolen som organisasjon, skolen som kulturell enhet og hvilken innvirkning skolekulturen har på betingelser for endring

  • kan beskrive rammeverk for digital kompetanse

  • kan forklare og reflektere om implementeringsprosesser av ny teknologi, og konsekvenser for lære- og arbeidsprosesser i skolen som organisasjon

  • kan beskrive nye lære- og undervisningsformer som følge av ny teknologi

  • kan beskrive prosesser for anskaffelse av ny teknologi i skolen som organisasjon

  • kan beskrive GDPR, universell utforming og andre relevante juridiske rammeverk

Ferdigheter
Studenten

  • kan designe og gjennomføre ståstedsanalyse

  • kan beskrive datasikkerhetsutfordringer

  • kan identifisere, drøfte og har oversikt over nye undervisningsformer som følge av ny teknologi

  • kan identifisere vilkår for formålstjenlig integrering av digitale verktøy i læringsarbeid

  • kan reflektere rundt sammenhengen mellom skolekultur og endrings- og utviklingsarbeid

  • kan drøfte og reflektere over ulike rammeverk for digital kompetanse i ledelse- og organisasjonsprosesser i skolen som organisasjon

Generell kompetanse
Studenten kan evaluere utviklingsprosesser

Innhold

I emnet lærer studenten å forstå hvordan digitaliseringsprosesser påvirker organisasjoner, og hvilke konsekvenser nye teknologier kan ha for ledelse og undervisnings- og arbeidspraksis i skolen. Et sentralt overordnet tema i emnet er å gi skoleledere innføring i organisasjonsforståelse, og hvordan skolen som organisasjon tilpasser og jobber med digitalisering i praksis. Studenten blir kjent med hvordan skolen forholder seg til teknologitrender, hvordan ulike aktører utøver strategier knyttet til digitalisering, hvordan skoleledere kan knytte profesjonsfaglig digital kompetanse til profesjonsidentitet og profesjonsfellesskap, og utfordringer med å anskaffe og implementere ny teknologi i skolen. For å anvende teori på praksis, skal studenten enten bruke eksisterende evalueringer, lokale eller nasjonale, eller selv kartlegge den digitale tilstanden i en skolesammenheng. Kartleggingen har som mål å få frem hvor det er behov for endring og digitalisering.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene som anvendes i emnet er praksisnære og relevante gjennom praktisk tilrettelegging og bruk av digitale teknologier. Arbeidsformer som vil bli brukt er digitale undervisningsressurser, video, øvingsoppgaver, refleksjonsspørsmål og innlevering av praktiske oppgaver. Deltakerne jobber individuelt og det tilrettelegges for digitalt gruppearbeid. Undervisningen i emnet bygger på oppdatert, forskningsbasert kunnskap.

Undervisningen er nettbasert uten fysiske samlinger. Det vil bli tilbudt frivillige webinarer. Tidspunktet for disse bli kunngjort i høgskolens læringsplattform.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er minimum 20 timer i uka.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Ingen arbeidskrav i emnet.

Eksamen

Sluttvurdering i emnet består av to deleksamener: 

Deleksamen 1: Individuell mappe bestående av små praktiske oppgaver og flervalgsoppgaver.
Mappen vurderes til Bestått / Ikke bestått. 

Deleksamen 2: Individuell oppgave (prosjektoppgave)
Prosjektoppgaven skal ha et omfang på 5000 ord (+/-10 %) (referanseliste ikke medregent) hvor kandidaten formulerer en egen problemstilling, og bruker ulike teorier og metodiske tilnærminger for å beskrive en digital tilstand i en skolekontekst. Oppgaven vurderes etter karakterregel A-F. 

Begge deleksamener må være bestått for å få bestått karakter i emnet.
Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F hvor karakter fra prosjektoppgaven vil være endelig karakter.

Sensorordning

Interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Deleksamen 1: Ved ikke bestått resultat kan innholdet omarbeides én gang. Dette må skje i samråd med fagansvarlig.

Deleksamen 2: Ved ikke bestått karakter på prosjektoppgaven må kandidaten levere ny prosjektoppgave som er betydelig omarbeidet.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. For å evaluere emnet innhentes data fra studentevalueringer ved bruk av relevante innsamlingsmetoder. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 13:19:46