LPY1P18 Praksisperiode 1 (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Praksis ved videregående skole.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for trinn 8-13, deltid.

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om anvendelse av pedagogikk og yrkesdidaktikk i ledelse av læreprosesser i klasserom/verksted/bedrift/virksomhet

  • har kunnskap om yrkesdifferensiering og yrkesrelevans i opplæringen i program- og fellesfag

  • har kunnskap om yrkesrelevant opplæring i forhold til dagens og framtidenes krav, i eget og andre yrker, innen eget utdanningsprogram

  • kjenner til og kan gjennomføre opplæring i digitale og teknologirike læringsarenaer 

  • har kunnskap om HMS knyttet til yrkesutøvelsen i skole og bedrift/virksomhet

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere yrkesrelevant og samfunnstjenlig fag- og yrkesopplæring i klasserom/verksted/bedrift/virksomhet, tilpasset elevenes/lærlingenes/lærekandidatens behov

  • kan lese, analysere og anvende læreplaner

  • kan vurdere, dokumentere og bidra til elevers/lærlingers/lærekandidaters læring og utvikling og gi læringsfokuserte tilbakemeldinger

  • kan reflektere over egen læring og utvikling med utgangspunkt i bransjenes og samfunnets kompetansebehov

  • kan bruke ulike digitale verktøy i eget arbeid og i elevenes/lærlingens/lærekandidatenes læringsarbeid i klasserom/verksted/bedrift/virksomhet

  • kan reflektere over og viser vilje og evne til å endre og utvikle egen praksis som følge av veiledning

  • kan kommunisere og samarbeide på en respektfull og trygg måte med elever/lærlinger/lærekandidater i klasserom og verksted

  • kan vise hvordan du kan samarbeide med fellesfaglærere for å legge til rette for yrkesrettet og interessedifferensiert opplæring i alle fag.

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere samfunnstjenlig og yrkesrelevant opplæring i klasserom/verksted/bedrift/virksomhet, preget av demokratisk ledelse, elevmedvirkning og tilpasset elevenes/lærlingenes/lærekandidatenes kompetanse og yrkesvalg

  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen

  • kan reflektere over egen undervisning

  • kan vise forståelse for og anvende grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/virksomhet

Innhold

Praksisperiode en er nært knyttet opp til emnet LPY10017 Ledelse av læreprosesser, med fokus på planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning i klasserom, verksted og bedrift/virksomhet.

Undervisnings- og læringsformer

Ordinær praksis

  • Studentens samlede arbeidstid og tilstedeværelse på praksisskolen forventes å svare til en lærers arbeidstid og det forventes at studenten skal ta del i skolehverdagen med dens ulike aktiviteter, slik som planlegging, møter, samarbeid med kollegaer og foresatte, elevtjeneste, praksisarenaer og møter med eksterne samarbeidspartnere.
  • Studenter som er i arbeid ved siden av studiet må påregne å ta permisjon fra eget arbeid under praksisperioden.
  • Studenten skal ha minimum 12 undervisningstimer (praksistimer) i uken.  
  • Studentene kan organiseres i par eller i grupper på tre. Det må da sikres et individuelt timetall på minimum 4 undervisningstimer pr. uke.
  • Praksislæreren skal være til stede i klassen når studenten underviser og gjøre observasjoner til bruk i veiledningstimene og vurdering. Etter avtale mellom student og praksislærer kan noen av praksistimene gjennomføres uten praksislærerens tilstedeværelse i praksisperiodens siste halvdel. 
  • Ved starten av praksis inngås en avtale mellom student og praksislærer om når og hvordan veiledning vil finne sted. Dette er praksislærers ansvar.

Veiledningstimer

  • I tillegg til de 8-12 timene undervisning pr. uke skal student og praksislærer ha ca. 3 timer veiledning hver uke. Ved par og grupper økes veiledningstiden til 4-5 timer.
  • Disse veiledningstimene skal fordeles jevnt utover i praksisperioden, slik at studenten får kontinuerlig veiledning. Veiledningstiden skal blant annet brukes til kritisk refleksjon av undervisning, midtveisevaluering og siste evaluerende samtale. Midtveisevaluering skal gi en fremovermelding med tanke på videre utvikling av lærerkompetanse.  
  • Dersom det er tvil om studentens skikkethet, må høgskolen varsles slik at eventuelle tiltak kan iverksettes.

Forberedelse:

Avtale mellom hovedkontakt, praksislæreren og studenten inngås ved oppstart av praksisperioden, og inneholder

  • studentens undervisningsoppgaver, timeplan/undervisning for den konkrete praksisperiode
  • overordnede timeplaner/undervisningsplaner for aktuelle klasser, slik at studenten er kjent med at det kan skje endringer i deres tidsplaner underveis i praksisperioden
  • tidspunkt for ukentlig veiledning
  • tidspunkt for midtveisvurdering

Det er student og praksislærers felles ansvar for å inngå en slik avtale ved oppstart av praksis. 

Egenpraksis:

Noen av studentene er ansatt ved en skole. Disse studentene kan søke om å gjennomføre en av praksisperiodene på egen arbeidsplass i eget programområde. Den andre perioden må tas ved en skole som studenten ikke har tilknytning til.

Omfanget av egenpraksis skal være tilsvarende det som gjelder for ordinær praksisopplæring, men forutsetter at studenten arbeider på selvstendig basis. Veilederen bruker da mest tid på å gi veiledning på undervisningsplanen, etterarbeidet og studentens undervisning. Det blir da en begrensing i hvor mange timer veileder kan være med i studentens undervisning. Tid til veiledning settes til 2-3 timer per uke. I tillegg avsettes tid til vurderings- og rapporteringsarbeid. Studenter med egenpraksis kan organiseres i par, hvor de vekselvis deltar i og gir tilbakemelding på hverandres undervisning.

Arbeidsomfang

Perioden består av veiledet pedagogisk praksis i 25 dager. Studenten skal undervise i klasserom/verksted/bedrift/virksomhet i 8-12 timer pr. uke. I tillegg skal det settes av tid til før- underveis- og etterveiledning, 2-3 timer i uken. Studenten følger veileder og skal samlet ha en arbeidsuke lik en yrkesfaglærer i 100 % stilling. Det forventes at studenten skal ta del i skolehverdagen med dens ulike aktiviteter. Eksempler på dette er planlegging, møter, samarbeid med kollegaer, foresatte, elevtjeneste, eksterne samarbeidspartnere og bedrifter og virksomheter. 

Praksis

Praksisen gjennomføres i 1. semester i videregående opplæring på studentenes yrkesfaglige programområde og fordeles på de ulike trinnene i programområdet.

  • Praksisveileder har ansvar for veiledning og vurdering av studenten i praksisen.
  • Fagansatt fra HiØ har ansvar for oppfølging av studenten gjennom praksisopplæringen.
  • Studenter som er ansatt i undervisningsstilling i sitt programområde i videregående opplæring kan søke om å få gjennomføre 1. praksisperiode på egen arbeidsplass under veiledning av godkjent veileder.
  • Praksisen kan organiseres individuelt, i par eller i grupper på tre. Det må imidlertid sikres et individuelt timetall på minimum 4 timer pr. uke.
  • Fravær i praksis tas igjen etter avtale med praksisveileder.

Praksisskolen er, i samarbeid med HiØ, ansvarlig for at praksisopplæringen skjer i samsvar med Emneplan for praksisperiode 1 og retningslinjer for praksis. Fagansatte organiseres med ansvar for bestemte studenter for hver periode som de holder kontakt med i praksisopplæringen. De gjør avtaler med studenten om tid for å komme og være med i klasserommet, samt ha en trepartsamtale med studenten og praksisveileder etter undervisningen. Praksisskolene har ansvar for å vurdere studenten i praksisopplæringen og skal skrive rapport fra perioden som sendes til HiØ sammen med lønnskjema. 

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Ingen. Se pkt. Eksamen.

Eksamen

Praksisperiode 1 vurderes til bestått/ikke bestått.

For å få bestått praksis blir studenten vurdert i forhold til oppnådd læringsutbytte og forutsetter at studenten har vært tilstede i praksisperioden i henhold til pkt. arbeidsomfang.

Praksisperiode 1 må være bestått før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet LPY10017 Ledelse av læreprosesser.

Sensorordning

Praksisskolene (praksislærer og hovedkontakt) er ansvarlig for vurderingen i praksisperioden. Rapport med vurdering fra praksisveileder sendes HiØ senest to uker etter avsluttet praksis.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Det er bare adgang til å ta praksisperioden om igjen én gang ved ikke bestått praksisperiode. Får kandidaten vurdert samme praksisperiode til «Ikke bestått» to ganger, må studiet normalt avbrytes. 

Evaluering av emnet

Studieprogrammet evalueres hvert semester, studentene svarer skriftlig på et evalueringsskjema fra programansvarlig. Evalueringen omfatter undervisning og praksis.

Litteratur

Se emnebeskrivelse for LPY10017 Ledelse av læreprosesser.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 19:20:27