LTEK10122 Nettpedagogikk og nettundervisning (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert
- Emneansvarlig:
- Ilka Nagel
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Teknologistøttet læring (30 studiepoeng).
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende digital kompetanse.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
kjenner til hovedtrekkene i forskning og teori knyttet til nettundervisning og fleksible undervisningsmetoder, herunder MOOC
-
kjenner til hovedtrekkene for å designe nettbaserte undervisningsopplegg og nettkurs
-
kjenner til utfordringene og mulighetene knyttet til igangsetting og drift av nettbaserte kurs og fleksible undervisningsmetoder
-
kjenner til grunnprinsippene for god vurderingspraksis og oppgavedesign
-
har kjennskap til bruk av opphavsrett og universell utforming
-
kjenner til styrker og svakheter ved ulike plattformer og digitale teknologier brukt i nettkurs og nettbaserte undervisningsopplegg
Ferdigheter
Studenten
-
kan anvende god vurderingspraksis i design og drift av nettkurs og nettbaserte undervisningsopplegg
-
kan anvende multimediautstyr knyttet til video, tekst, grafikk og lyd for å lage læringsinnhold
-
kan produsere multimodalt innhold basert på prinsipper for god læringsdesign og nettpedagogikk
-
kan anvende ulike digitale kanaler for å støtte support og veiledning knyttet til egne nettkurs og fleksible undervisningsopplegg
-
kan sette opp et nettkurs eller fleksibelt undervisningsopplegg i plattform
Generell kompetanse
Studenten
-
har utviklet strategier for drift og revidering av nettkurs og fleksible undervisningsmetoder
-
kan arbeide i digitale læringsmiljø, bruke digitalt utstyr i læringssituasjoner og annen kommunikasjon og samarbeid over Internett
Innhold
Emnet gir en innføring i nettpedagogikk og nettundervisning. Det gis en gjennomgang av ulike nettkursdesign brukt i MOOC og annen nettbasert undervisning, innholdsproduksjon og nettpedagogiske strategier for å skape gode og effektive nettbaserte kurs og kompetansehevingstiltak. Dette er kompetanse og ferdigheter som er viktige i utdanning og arbeids- og næringsliv for å nå målet om livslang læring. Emnet gir et solid grunnlag for produksjon av fleksible undervisningsopplegg i ulike nettkursplattformer.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene som anvendes i studiet, er praksisnære og relevante for lærere og undervisere gjennom praktisk tilrettelegging og bruk av digitale teknologier. Arbeidsformer som vil bli brukt er digitale undervisningsressurser, praktiske og teoretiske oppgaver, quizer og refleksjonsspørsmål. Deltakerne jobber individuelt. Undervisningen i emnet bygger på oppdatert, forskningsbasert kunnskap.
Undervisningen er nettbasert uten fysiske samlinger.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er 20 timer i uka.
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen arbeidskrav.
Eksamen
Individuell mappeeksamen
Eksamensmappen har komponenter fra alle moduler i emnet.
Mappen vurderes samlet etter Bestått / Ikke bestått.
Mappens komponenter skal leveres gjennom læringsplattform (LMS). Disse kan leveres flere ganger innen eksamensfristen i gjeldende semester.
Sensorordning
Interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått resultat kan mappens innhold omarbeides én gang. Dette må skje i samråd med fagansvarlig.
Evaluering av emnet
Studentene evaluerer emnet i digitalt spørreskjema ved emnets slutt.