LTEK10122 Nettpedagogikk og nettundervisning (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Nettbasert
Emneansvarlig:
Ilka Nagel
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Teknologistøttet læring (30 studiepoeng).

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende digital kompetanse.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • kjenner til hovedtrekkene i forskning og teori knyttet til nettundervisning og fleksible undervisningsmetoder, herunder MOOC 

  • kjenner til hovedtrekkene for å designe nettbaserte undervisningsopplegg og nettkurs

  • kjenner til utfordringene og mulighetene knyttet til igangsetting og drift av nettbaserte kurs og fleksible undervisningsmetoder

  • kjenner til grunnprinsippene for god vurderingspraksis og oppgavedesign

  • har kjennskap til bruk av opphavsrett og universell utforming 

  • kjenner til styrker og svakheter ved ulike plattformer og digitale teknologier brukt i nettkurs og nettbaserte undervisningsopplegg

Ferdigheter
Studenten

  • kan anvende god vurderingspraksis i design og drift av nettkurs og nettbaserte undervisningsopplegg

  • kan anvende multimediautstyr knyttet til video, tekst, grafikk og lyd for å lage læringsinnhold

  • kan produsere multimodalt innhold basert på prinsipper for god læringsdesign og nettpedagogikk 

  • kan anvende ulike digitale kanaler for å støtte support og veiledning knyttet til egne nettkurs og fleksible undervisningsopplegg 

  • kan sette opp et nettkurs eller fleksibelt undervisningsopplegg i plattform

Generell kompetanse
Studenten

  • har utviklet strategier for drift og revidering av nettkurs og fleksible undervisningsmetoder

  • kan arbeide i digitale læringsmiljø, bruke digitalt utstyr i læringssituasjoner og annen kommunikasjon og samarbeid over Internett

Innhold

Emnet gir en innføring i nettpedagogikk og nettundervisning. Det gis en gjennomgang av ulike nettkursdesign brukt i MOOC og annen nettbasert undervisning, innholdsproduksjon og nettpedagogiske strategier for å skape gode og effektive nettbaserte kurs og kompetansehevingstiltak. Dette er kompetanse og ferdigheter som er viktige i utdanning og arbeids- og næringsliv for å nå målet om livslang læring. Emnet gir et solid grunnlag for produksjon av fleksible undervisningsopplegg i ulike nettkursplattformer.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene som anvendes i studiet, er praksisnære og relevante for lærere og undervisere gjennom praktisk tilrettelegging og bruk av digitale teknologier. Arbeidsformer som vil bli brukt er digitale undervisningsressurser, praktiske og teoretiske oppgaver, quizer og refleksjonsspørsmål. Deltakerne jobber individuelt. Undervisningen i emnet bygger på oppdatert, forskningsbasert kunnskap.

Undervisningen er nettbasert uten fysiske samlinger.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er 20 timer i uka.

Praksis

Ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Ingen arbeidskrav.

Eksamen

Individuell mappeeksamen
Eksamensmappen har komponenter fra alle moduler i emnet.
Mappen vurderes samlet etter Bestått / Ikke bestått.

Mappens komponenter skal leveres gjennom læringsplattform (LMS). Disse kan leveres flere ganger innen eksamensfristen i gjeldende semester.

Sensorordning

Interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått resultat kan mappens innhold omarbeides én gang. Dette må skje i samråd med fagansvarlig.

Evaluering av emnet

Studentene evaluerer emnet i digitalt spørreskjema ved emnets slutt.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 11:20:09