Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig fakultet:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert
- Emneansvarlig:
- Halvdan Haugsbakken
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
DIGLED10222 Digitalisering, skoleutvikling og utdannings- og endringsledelse (Vår 2024)
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Digitalisering, utdannings- og endringsledelse i skoleutvikling (30 studiepoeng).
Anbefalte forkunnskaper
Gjennomført emnet Digitaliserig av skolen og skoleutvikling (15 stp).
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
kan forklare skolen og læreren sitt handlingsrom, og hvorfor profesjonsautonomi er viktig for skoleutvikling
-
kan beskrive digitaliseringsprosesser i samfunnet og hvilke konsekvenser det har for lærere og skoleeier sin rolle i endrings- og utviklingsprosesser
-
kan forklare og reflektere over implementeringsprosesser av ny teknologi og konsekvenser for lære- og arbeidsprosesser i skolen som organisasjon
-
kan beskrive nye lære- og undervisningsformer som følge av nye teknologier
-
kan forklare og reflektere over hvordan digitalisering bidrar til organisasjonsutvikling, og endringsledelse i skolen som organisasjon
-
kan beskrive og reflektere over hvordan digitalisering kan knyttes til ulike ledelsesformer og strategier for å drive utviklingsarbeid i skolen som organisasjon
Ferdigheter
Studenten
-
kan beskrive datasikkerhetsutfordringer
-
kan planlegge og lede endring med mål om nye undervisningsformer med ny teknologi
-
kan beskrive og lede bruk av ny teknologi og teknologitrender
-
kan planlegge og rettlede i prosesser med integrering av digitale verktøy og arbeidsmåter
-
kan forklare sammenhengen mellom skolekultur og endrings- og utviklingsarbeid
-
kan reflektere over et planlagt utviklingsarbeid innen digitalisering
-
kan drøfte, reflektere og ta i bruk rammeverk for digital kompetanse i ledelses- og organisasjonsprosesser i skolen som organisasjon
Generell kompetanse
Studenten
-
kan evaluere utviklingsprosesser i organisasjoner
Innhold
Emnet gir en innføring i digital transformasjon og utdannings- og endringsledelse i utvikling av skolen som organisasjon. Studenten vil bli introdusert til sentrale perspektiver i organisasjonsutvikling og endringsledelse, og hvordan det knytter seg til digitalisering av skolen. Studenten lærer blant annet om lærende organisasjoner, strategier for endringsledelse, ulike ledelsesformer for å få til endring, og hvordan det knytter seg til digitalisering og skoleutviklingsprosesser. For å anvende teori på praksis, skal studenten enten bruke eksisterende evalueringer, lokale eller nasjonale, eller selv gjøre en
situasjonskartlegging og identifisere utviklingsområder for å få til endring og utvikling i skole og utdanning. Emnet legger opp til at studenten skal vende blikket mot framtiden og utfordre egne forestillinger og motforestillinger slik at de skal være i stand til å se hvilke mulighetsrom det er for å få gjennomført digitalisering. I dette emnet skal studenten utvikle en plan for endringsledelse innen et selvvalgt område.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet undervises i vårsemesteret, og er nettbasert uten fysiske samlinger.
Arbeidsformene som anvendes i emnet er praksisnære og relevante gjennom sterk praktisk tilrettelegging og bruk av digitale teknologier. Arbeidsformer som vil bli brukt er digitale undervisningsressurser, video, øvingsoppgaver, refleksjonsspørsmål og innlevering av praktiske oppgaver. Deltakerne jobber individuelt og gruppearbeid kan påregnes. Undervisningen i emnet bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap.
Det vil foregå veiledning i sanntid med bruk av videokonferanseverktøy.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er 20 timer i uka inkludert undervisning. Dette er et arbeidsintensivt emne med mye produksjon av egenprodusert innhold med fast progresjon og innleveringsdatoer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen arbeidskrav i emnet.
Eksamen
Sluttvurdering i emnet består av to deleksamener:
Deleksamen 1: Individuell mappe bestående av små praktiske oppgaver og flervalgsoppgaver.
Mappen vurderes til Bestått / Ikke bestått.
Deleksamen 2: Individuell oppgave (prosjektoppgave).
Prosjektoppgaven skal ha et omfang på 5000 ord (+/-10 %) (referanseliste ikke medregent) hvor kandidaten formulerer en egen problemstilling, og bruker ulike teorier og metodiske tilnærminger for å beskrive en digitale endringsprosesser kan foregå i en skolekontekst. Mer informasjon vil bli gitt når emnet starter.
Oppgaven vurderes etter karakterregel A-F.
Begge deleksamener må være bestått for å få bestått karakter i emnet.
Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F.
Sensorordning
Begge deleksamenene vurderes av intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått på én av deleksamenene, trenger kandidaten bare ta opp igjen den deleksamen som ikke er bestått. Ved ikke bestått resultat kan mappen og/eller oppgaven omarbeides én gang til ny/utsatt eksamen.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. For å evaluere emnet innhentes data fra studentevalueringer ved bruk av relevante innsamlingsmetoder. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Litteratur
Liste over pensumlitteratur utover det som er inkludert i LMS vil bli gjort tilgjengelig i Leganto.