LTEK10222 Profesjonsfaglig digital kompetanse (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Nettbasert
Emneansvarlig:
Stine Malin Brynildsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Teknologistøttet læring (30 studiepoeng).

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende digital kompetanse.

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om hvordan den digitale utviklingen utvider og endrer grunnleggende ferdigheter, fagenes innhold, vurderingsformer, arbeidsmetoder og organisering av undervisning

  • kjenner til og forstår LK20 i et digitaliseringsperspektiv

  • har innsikt i hvordan den digitale utviklingen skaper behov for kritisk vurdering i skole og samfunn

Ferdigheter
Studenten

  • kan anvende og integrere digital teknologi, læremidler og læringsressurser i hensiktsmessig pedagogisk arbeid, for å sikre elevenes faglige progresjon og tilpasset opplæring

  • kan samhandle og utvikle gode relasjoner med elever, kollegaer og andre relevante aktører på digitale arenaer

  • kan anvende regler om universell utforming, opphavsrett, personvern, datasikkerhet, kildekritikk og riktig bruk av kilder

Generell kompetanse
Studenten:

  • kan tilrettelegge for og kritisk reflektere over elevenes læring i teknologirike omgivelser, i og på tvers av fag og grunnleggende ferdigheter

  • kan fremme den enkelte elevs læringslyst og motivasjon for å lære, samhandle og dele i digitale omgivelser

  • kan videreutvikle og anvende egen profesjonsfaglig digital kompetanse og støtte utviklingen av elevenes digitale kompetanse

  • kan delta på og bruke profesjonelle nettverk i digitale omgivelser, for egen utvikling og kunnskapsdeling

Innhold

Dette emnet skal hjelpe studenten å utvikle egen profesjonsfaglige digitale kompetanse (pfdk), med fokus på elevenes læring i og på tvers av fag. Emnet legger vekt på det doble perspektivet ved å være en pfdk-lærer, og handler derfor både om egen profesjonsutvikling og egen profesjonsutøvelse.

I emnet utforsker studenten hvordan teknologi kan øke kvaliteten på læring, og får en innføring i ulike digitale teknologier og hvordan de kan anvendes for å styrke fagenes egenart. Emnet vil derfor omhandle operasjonalisering av gjeldende læreplaner for fag og overordnet, samt knyttes til det norske rammeverket for lærerens pfdk.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene som anvendes i emnet er praksisnære og relevante for lærere og undervisere gjennom praktisk tilrettelegging og bruk av digitale teknologier. Arbeidsformer som vil bli brukt er digitale undervisningsressurser, praktiske og teoretiske oppgaver, quizer og refleksjonsspørsmål. Studentene jobber individuelt, men enkelte oppgaver kan også løses i gruppe. Undervisningen i emnet bygger på oppdatert, forskningsbasert kunnskap.

Undervisningen er organisert i moduler tilknyttet relevante temaområder og med utgangspunkt i rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse.

Undervisningen er helt nettbasert uten fysiske samlinger.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er 20 timer i uka.

Praksis

Ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Ingen arbeidskrav.

Eksamen

Eksamen består av to deleksamener.

Deleksamen 1: Individuell mappeeksamen
Eksamenskomponenter fra alle moduler i emnet.
Mappen vurderes etter Bestått / Ikke bestått.   

Deleksamen 2: Individuell oppgave
Kandidaten skal løse oppgave knyttet til profesjonsfaglig digital kompetanse og reflektere over innholdet. 
Oppgaven vurderes etter karakterregel A-F. 

Begge deleksamener må være bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F. 

Ved ikke bestått på en av deleksamenene, kan kandidaten ta opp igjen den deleksamen som ikke er bestått.

Sensorordning

Deleksamen 1: Intern sensor
Deleksamen 2: Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Deleksamen 1
Ved ikke bestått karakter kan innholdet omarbeides én gang. Dette må skje i samråd med fagansvarlig.

Deleksamen 2
Ved ønske om forbedring av bestått karakter, må studenten levere ny oppgave.
Ved ikke bestått karakter, kan studenten bearbeide oppgaven for ny vurdering.

Evaluering av emnet

Studentene evaluerer emnet i digitalt spørreskjema ved emnets slutt.

Litteratur

Litteratur er tilgjengelig i de ulike modulene i LMS for emnet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 11:20:16