SSP20622 Spansk som nasjonalspråk og verdensspråk (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Nettbasert 
Emneansvarlig:
Roxana Sobrino Triana
Undervisningsspråk:
Spansk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Spansk påbyggingsstudium (30 studiepoeng).

Ett av to obligatoriske emner (språkvalg Spansk fordypning) i Bachelorstudium i språk (gjelder f.o.m. kull 2021).

Undervisningssemester

Spansk påbyggingsstudium: 1. semester (høst).

Bachelorstudium i språk, språkvalg Spansk fordypning: 5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten

  • har grunnleggende kjennskap til spansk språkhistorie fra middelalderen til i dag

  • har grunnleggende oversikt over utviklingen av sentrale språklige trekk ved kastiljansk

  • har utdypet kunnskap om spansk språks utbredelse på det amerikanske kontinentet

  • har grunnleggende oversikt over sentrale språklige trekk i amerikansk spansk

  • kan beskrive trekk ved en muntlig eller skriftlig tekst ved hjelp av språkfaglige begreper

  • kan produsere godt strukturerte og avanserte muntlige og skriftlige tekster med større vokabular og variert setningsoppbygging

  • kan uttrykke seg muntlig og skriftlig med sikkerhet og flyt tilpasset mottaker og kommunikasjonssituasjon

Innhold

Emnet tar for seg utviklingen i tid og rom av den romanske dialekten kastiljansk (spansk), som begynte som en liten dialekt i dagens nord-Spania og i dag er offisielt språk i 21 land og morsmål for 480 millioner mennesker. I første halvdel av semesteret tar emnet for seg tradisjonell språkhistorie med utgangspunkt utviklingen fra middelalderen til i dag, med vekt på fonologiske, morfologiske og syntaktiske endringer. I andre halvdel av semestret omhandler emnet den geografiske utbredelsen av kastiljansk med fokus på fonologisk, morfologisk og syntaktisk variasjon. De sentrale historiske og politiske begivenhetene som har hatt betydning for spansk språks utvikling vil også diskuteres, slik som maurernes erobring av Spania, samlingen av Spania under Ferdinand og Isabel og spanjolenes erobring av Amerika.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er nettbasert og foregår på spansk. Studentene følger undervisningen i sanntid, de samtaler og samarbeider om oppgaveløsning via digitale plattformer og verktøy. Deltakelse i undervisningen er ikke obligatorisk, men det er en stor fordel å følge den regelmessig. Det forutsettes at studentene arbeider selvstendig og setter seg inn i fagstoff som legges ut på læringsplattform. Studentene blir anbefalt å bruke digitale verktøy for å diskutere faglige spørsmål og bidra til egen og andres forbedring i målspråket både i og utenom den organiserte undervisningen. 

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Én muntlig samtale (15 minutter totalt) med faglærer der studenten redegjør for en problemstilling knyttet til et selvvalgt tema innenfor emnets fagområder. Redegjørelsen bør inneholde konkrete eksempler og knyttes til relevant faglitteratur. Samtalen kan også omhandle andre utvalgte temaer som har blitt gjennomgått i undervisningen. Samtalen gjennomføres på fastsatt dato og tidspunkt via digital plattform eller på campus. Etter samtalen skal studenten svare ut den valgte problemstillingen i et skriftlig arbeid (maksimum 1000 ord, vanlige akademiske krav til kildehenvisninger) i henhold til faglærers tilbakemelding fra den muntlige samtalen. Frist for innlevering av skriftlig arbeid oppgis ved semesterstart.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, én uke.

Alle hjelpemidler er tillatt, unntatt kommunikasjon og samarbeid med andre om besvarelsen.

Karakterskala A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

  • Lærergruppe
  • Undervisningsleder
  • Programutvalg

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. juni 2024 14:20:32