SSP10619 Spansk grammatikk 1 (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert
- Emneansvarlig:
- Roxana Sobrino Triana
- Undervisningsspråk:
- Spansk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Obligatorisk emne i Spansk, årsstudium - heltid og deltid.
- Obligatorisk emne i 60-studiepoengsenhet for studenter i Bachelorstudium i språk (Språkvalg Spansk).
Anbefalte forkunnskaper
Forkunnskaper tilsvarende spansk nivå II fra videregående skole anbefales.
Undervisningssemester
- Spansk, årsstudium, heltid: 1. semester (høst).
- Spansk, årsstudium, deltid: 3. semester (høst).
- Bachelorstudium i språk, språkvalg spansk: 1. eller 3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
har kjennskap til de spanske ordklassene og hvordan disse skiller seg fra de norske
har kunnskaper om ordenes oppbygning og bøyningsmønstre i spansk
har kunnskaper om språkets frasestruktur og syntaks i enkle setninger
har kjennskap til deler av det spanske verbalsystemet og hvordan det brukes
kjenner til begreper innen spansk morfologi og syntaks
Ferdigheter
Studenten kan
plassere ord i korrekt ordklasse og beskrive ordenes oppbygning, bøyningsmønstre og syntaktiske funksjoner i spansk
analysere fraser og enkle setninger
vurdere tekster fra et grammatisk perspektiv og identifisere konkordansfeil
ta i bruk begreper for å forklare anvendelsen av forskjellige verbtider i spansk
produsere muntlige og skriftlige tekster om spesifikke grammatiske temaer
lete seg frem til relevant faglitteratur og bruke den til å utvikle egne kunnskaper
Generell kompetanse
Studenten kan
tilegne seg lingvistisk kompetanse på en selvstendig måte og anvende den
tilegne seg relevant fagstoff på egen hånd eller i samarbeid med andre
kommunisere om grammatiske temaer
vedlikeholde og videreutvikle egen lingvistisk kompetanse i spansk
Innhold
Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om det grammatiske systemet i spansk. De skal lære og kunne forklare grammatiske strukturer og sentrale trekk ved språket. Studentene forbedrer evnen til å kritisk vurdere eget og andres bruk av det spanske språket. De utvikler sine kunnskaper og ferdigheter i å forstå språket i bruk og analysere språket morfologisk og syntaktisk.
Undervisnings- og læringsformer
Det legges opp til forelesninger der studentene forventes å være aktive i gjennomgang av og samtaler om fagstoffet og i utviklingen av egne og andres språklige ferdigheter og innsikt. Det legges opp til oppgaveløsning individuelt og små grupper. Undervisningsspråk vil hovedsakelig være spansk. Det forventes også at studentene setter av tid til for- og etterarbeid i forbindelse med forelesningene.
Emnets innhold vil være tilgjengelig på digital læringsplattform og gjennom nettbasert undervisning og veiledning.
Selvstudium er en viktig del av studentenes arbeid, og det forutsettes derfor at studentene på egen hånd tilegner seg en stor del av fagstoffet som hører med i emnet. Det forventes bl.a. at studentene selv danner kollokviegrupper, og at de arbeider selvstendig med autentiske tekster, for eksempel leser spanskspråklige aviser og ser spanskspråklige programmer på tv eller Internett.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Én individuell skriftlig oppgave skal leveres til fastsatt frist.
Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell digital skriftlig eksamen på campus i Halden. Varighet: 4 timer.
Tillatt hjelpemiddel: spansk-spansk ordbok.
Karakterregel: A-F.
Skriftlig eksamen avvikles som digital eksamen.
Som hovedregel avholdes skriftlig eksamen på campus. Det kan søkes på særskilt skjema om å få avlegge skriftlig eksamen på et annet godkjent sted, dersom blant annet tidsforskjell og mulighet for nødvendig kommunikasjon med eksternt eksamenssted tillater dette.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av/i:
- Lærergruppe
- Undervisningsleder
- Programutvalg